Ga werken man!

• Olga(18 jaar)

marco, lees eerst maar eens goed m'n berichten in plaats van meteen een grote b*k op te zetten.

ik kan nog wel vet met jou in discussie gaan, maar ga eerst maar eens goed nederlands leren want kennelijk ben je daar zwaar voor gezakt. jij zou je moeten schamen voor je slechte nederlands. je kan al niet eens lezen en ik wel.

• Olga(18 jaar)

ik heb zelf vorig schooljaar ook op een avondhavo gezeten, daar ben ik mee gestopt. ik denk erover om een eigen onderneming te starten aan huis(eigen huis), maar dat gaat nogal moeilijk als je steeds overal op tegengewerkt wordt. het gaat ook erg moeilijk als je slaapproblemen zo erg zijn dat je de hele nacht op blijft om te proberen vroeg op te staan maar 's ochtends weer in slaap valt en pas aan het eind van de middag wakker wordt. afgelopen 2 nachten is zelfs de stroom 2 keer uitgevallen waardoor ik een stuk vroeger ben gaan slapen maar dat helpt ook niet, dan kan ik urenlang niet slapen.

• Olga(18 jaar)

ik weet dat studenten ernaast werken, maar ik zou dat niet aan kunnen. een full time studie, daarna huiswerk en daarna nog extra werken.

laat ik met “echt moeilijk” maar zeggen dat het voor mij in ieder geval al zo ver is dat ik misschien naar de politie ga.

met dat laatste ben ik het wel met je eens al hangt het er wel van af of het leuke studies zijn en je wordt lang niet overal voor toegelaten, voor sommige leuke banen is misschien ook helemaal geen studie nodig maar wel een grote investering aan geld helaas.

• Olga(18 jaar)

gelijk heb je, peter. daar denk ik zelf ook aan. alleen jammer dat er nog belemmeringen zijn voor mij daarin(heeft waarschijnlijk niks met diploma's te maken).

• Olga(18 jaar)

Dag A.V.

Waar woon jij dan in de buurt?

Over “mijn verhaal”: ik heb zware slaapproblemen waardoor ik 's middags niks kan doen. dit komt vooral doordat ik thuis grote problemen heb. ik kan niet meer rustig thuis leven waardoor ik niet kan werken. het is ook te moeilijk om te gaan werken als het thuis heel slecht loopt. ik wil op mezelf gaan wonen om de rust te krijgen die ik nodig heb en dan proberen het werk te krijgen wat ik wil gaan proberen maar zo werkt het niet: eerst een woonruimte en daarna een baan vinden. voor een woonruimte moet je altijd eerst een baan hebben en dat betekent dat ik een baan moet hebben terwijl ik nog thuis zit en dat gaat niet, zeker niet als het een eigen onderneming is. voor een eigen onderneming is bovendien ruimte nodig en ik weet niet of ik die ruimte wel kan krijgen, zeker omdat ik in een dure stad woon.

bovendien moet ik bij de woonruimte denken aan een stacaravan en niet aan een “gewoon” huis. als dat plan over ondernemen afvalt blijft er niks meer over wat echt leuk kan zijn.

• Hans

Een eigen onderneming starten??? Sorry, maar daar moet je toch wat bagage voor hebben, die je alleen opdoet, doot hoe dan ook een opleiding af te ronden. Het lukt ook wel eens mensen, bij wie het ondernemen in het bloed zit, maar bij jou proef ik meer pure wanhoop.

School is een onderneming op zich en laat maar eens zien, dat je dat kan, dan lukt die onderneming ook wel. En als je tegen school opziet, dan geloof maar dat een onderneming nog veel meer werk met zich meeneemt.

Een eigen huis: 4 ton, Olga.

Als je niet kunt slapen en je probeert weer in het normale ritme te komen, moet je niet gaan slapen op vreemde tijden, zoals 's morgens. Probeer je lichamelijk in te spannen op die uren en ga om 21:00 naar bed. En maak je nooit druk om slaapproblemen. Als je lichaam moe is valt het in slaap. Ik had ook een keer een nachtje doorgehaald op vakantie in de nachttrein, omdat ik zoveel mogelijk wil zien, maar vlak nadat we Oslo uitreden, nog voor Lilleström lag ik te pitten en bij Stockholm werd ik pas wakker. Sindsdien heb ik een rotsvast vertrouwen in het zelf regelen van de slaapbehoefte van mijn lichaam. Ik bemoei me er niet meer mee.

• Hans

De meeste studies vergen zo'n 25 uur. Dat gaat echt gemakkelijk. Het is een heel andere manier van leven. Ik zag er ook tegenop, maar achteraf gezien was dat flauwekul.

Het is natuurlijk ingrijpend als iemand zover komt, dat zij naar de politie moet, maar dat mag, vind ik, toch uiteindelijk je toekomst niet in de weg staan. Een jaar vertraging, dat kan best, maar vluchten in een uitkering lijkt me niet jouw stijl Olga, gezien je bijdragen hier, dus doe dat ook niet.

• Hendrik Ido Ambacht

Wat ie er mis met het aanvragen van een uitkering:? Als er om wat voor reden geen geschikte arbeid gevonden kan worden, is het toch geen probleem om gebruik te maken van de sociale wetgeving. Het idee dat mensen zelfstandig zo maar een bestaan op kunnen bouwen is een fabeltje. Dat lukt maar een fractie van het aantal werklozen. Overigens zal de sleutel naar werk eerder liggen in studie en het halen van diploma's, dan de drang om zelfstanig te worden.

• Hendrik Ido Ambacht

Ik heb er ook een rotsvast vertrouwen in dat je een enorme zakkewasser bent:D

• Sip

Het valt mij op dat je alleen maar over goed betaalde banen hebt………Is het noodzakelijk dat je baan goed betaald is? Ik ken mensen die weing verdienen maar erg gelukkig zijn met die baan.