werken en wel nu!

• Karel van Dam

Even voor alle duidelijkheid: ik heb het over werk dat hoort bij ONZE tijd. Dus GEEN slavenbanen, en GEEN kinderarbeid. Werkduur en inhoudseisen zijn tegenwoordig goed geregeld via CAO. Dus niemand is meer de dupe van arbeid.

Dus ga aan de slag!

Werkse

Karel

P.S. Ik werk als trajectbegeleider bij het CWI, om mensen weer aam de slag te laten gaan. Met succes.

U kent wellicht de uitdrukking: “succes is een keuze” en een keuze voor een passende baan is zo gemaakt!

• Math

De tjakka jongen Ratelband heeft ook succes althans bij sommige mensen. Als je maar hard genoeg “tjakka” roept, komt alles wel voor elkaar. Maar zo werkt dat in de regel niet. Op dit moment hebben we in Nederland de grens van de 400.000 werklozen bereikt, het zelfde niveau als in 1997. Als je de seizoenswerkers er af trekt kom je uit op 420.000.

Ben benieuwd hou je die 420.000 mensen met jouw motto op de arbeidsmarkt kunt plaatsen. Neen dus. Overigens, het CWI heeft naar ik begrepen heb nauwelijks tijd om aktiviteitenm te ontplooien om mensen op de arbeidsmarkt te plaatsen.

Men heeft het veel te druk met formulieren in te vullen om de groeiende stroom werklozen als ingeschrevene te registreren.

Je zult als begeleider best wel succes kunnen hebben met de betreffende methodiek maar je hebt maar te maken met een zeer beperkt, vaak ook nog, geselecteerd groepje.

Mijn dochter werkt als jongerenbegeleider. Hoor je dezelfde verhalen. Meer jongerenwerkers inzetten betekent dat de situatie zal verbeteren. Je trekt nog gewoon een paar bussen jongerenwerkers open en het gehele probleem van lastige jongeren is opgelost. Haar aandacht richt zich met name op de zeer beperkte groep jongeren die haar zijn toegewezen. Zeer beperkt en zeer kleinschalig.

De resultaten worden in oeverloze discussies breed uitgemeten terwijl als je om je heen kijkt je tegelijkertijd afvraagt hoe je zo'n verhaal kunt neerzetten in een kloterige totale omgeving. Probleem is, dat men niet verder kijkt dan de eigen horizon. Jouw bijdrage is de druppel op een gigantische gloeiende plaat en je gaat ervan uit dat jouw bescheiden succes, maatstafgevend is voor de gehele maatschappij. Als je maar genoeg blikken met CWI projectbegeleiders opentrekt dan is alles opgelost. Dat werkt maar tot op beperkte schaal en bij hoog conjunctuur. In de huidige economisch dip zul je je meer moeite moeten getroosten om mensen weer aan de slag te krijgen. Klick is daar een sprekend voorbeeld van. Daar worden ca. de helft van de medewerkers ontslagen omdat men zich niet kan positioneren in die vechtmarkt.

Bij ASML gaan weer 550 banen verloren. Het grootste deel zal in Eindhoven op straat komen te staan. Door inkrimpingen van diverse andere high tech bedrijven in de regio zijn al een groot aantal high tech banen verdwenen. Deze mensen zullen naar verwachting naar het buitenland vertrekken wat op de toekomst een gigantische claim zal leggen. Zo gauw als de markt zal aantrekken zullen deze mensen weer hard nodig zijn maar zij zijn er niet meer.

Ook Philips ois met zijn neus op de feiten gedrukt. Er worden massal indiers ingevlogen om aan de vraag naar hoog opgeleide mensen te voldoen.

Ben benieuwd hoe het CWI dit nu en ook in de toekpomst zal gaan oppakken. Hoe hou je kennis vast, welke alternatieven zijn er, hoe vang je toekomstige tekorten op.

Succes is uiteraard een keuze. Ook voor het CWI.

• Karel van Dam

Weet je Math,

Je hebt in veel zaken die je noemt gelijk. Maar als je naar de vakature-kranten kijkt is er werkelijk genoeg banen, maar niet voor iedereen. Dat klopt.

Ik heb er moeite mee dat er mensen thuis geen actie ondernemen en iedere maand hun handje ophouden. Die doelgroep moet (op welke manier dan ook) gepushed gaan worden.

Mensen, tijd voor actie!!!!!!!!!!!!!!!

Kom ook, ook jij luiwammes. De poten uit de mouwen en ….. werken!!!

Loop toch eens binnen bij een uitzendbureau en VERDIEN je geld!!!

Werkse

Karel

• Zwannie

Dat je enthousiast bent, kan niemand je kwalijk nemen, maar blijf wel realistisch en met twee benen op de grond. Bij ons op het CWI zit ook zo'n enthousiasteling, misschien ben jij dat wel ;-). Toch heb ik wat moeite met hem, hij straalt een zelfingenomenheid en zelfverzekerdheid uit, die door mij als werkloze met argwaan wordt bekeken. Het lijkt allemaal zo geweldig, maar is dat ook zo? Veel werklozen hebben dingen meegemaakt waardoor ze een heel andere kijk op de samenleving en werk hebben gekregen. Die denken: ‘Wacht maar, misschien komt jouw tijd nog wel eens.’

• Karel van Dam

Beste Zwannie,

Mijn tijd komt zeker, als ik over een paar jaar stop met werken (en ik wat gepresteerd heb in mijn leven!!!) en naar Noorwegen ga verhuizen. Hét land met de minste werklozen voor heel Europa. Daar zal ik me wel thuis gaan voelen!!!

Steek die maar in je zak Zwannie.

Succes met het vinden van een leuke baan. Houd de moed erin!!!

Werkse

Karel

• Zwannie

Héhéhé, ho even, even een misverstand uit de wereld helpen. Veel werklozen hebben al heel veel gepresteerd, misschien wel meer dan jij.

Hier worden mensen die al 40 jaar voor een bedrijf hebben gewerkt na een faillissement en doorstart zomaar even aan de kant gezet. Vertel me niet dat deze mensen niets hebben gepresteerd. Ze zijn volkomen buiten hun schuld werkloos geworden en zitten nu als kleine kinderen te grienen. Voor de wat oudere werklozen is het echt niet zo gemakkelijk om weer aan werk te komen (waarom een dure nemen als het goedkoper kan). Dat het nu weer even aantrekt bij de CWI's, de UVI's, de reïntegratiebedrijven en alle daar aanwezige ambtenaren en trajectbegeleiders hebben ze aan de stijgende werkloosheid te danken. Die lui zitten voorlopig op rozen. Bekijk het liever iets genuanceerder.

Nu begrijp ik ook je uitlatingen. Jij bent bijna binnen en geeft nu op de valreep nog even af op die lapzwansen die elke maand hun hand zomaar op durven houden.

Tenslotte heb jij daar wel je brood mee verdiend en zou juist jíj moeten weten dat het geen pas geeft om te gaan generaliseren.

• werkloos.pagina.nl

En geef aan Zwannie nu eens een echt eerlijk antwoord……Karel van Dam (212.153.193.—)

Zij laat haar e-mail aan jou zien!

Durf jij dat ook??

Groet, Guus

• sijlvia moeder van dominique

ik post ook niet met mijn e-mail adres en dat heeft niks met durven te maken,vindt gewoon dat niemand mijn adres hoeft te zien.

het voorkomt gewoon een hoop rotzooi in je mailbox.

want iedereen heeft dan toegang tot je mailbox en dat wil ik dus niet.

• DePeter

Welke vestiging als ik vragen mag, en wat is je echte naam??

Als je een vent bent dan sta je achter je uitspraken en geef je deze info, dan zal ik eens even gaan informeren bij je directe chef, kijken of hij weet wat voor figuur er bij hem op de loonlijst staat. Die zal vast niet blij zijn met je uitspraken!!!

Ik heb zo mijn eigen mensen bij het CWI en de geluiden die ik daar hoor wijzen erop dat het zelfs voor het CWI bijna onmogelijk is om een passende baan voor hun clienten te vinden. Zelfs andere jobhunter buro's klagen over het feit dat er bijna geen baan te verkrijgen is, Klik, Krew en noem maar op klagen allemaal. Ik geloof zelfs dat Klik op de rand van failliet staat wegens te kort aan banen.

Uitzendburo, de mensen die ik daarvan ken die denken alleen aan zichzelf en lopen niet hard, en al zeker niet voor anderen, ja de mooiste baantjes als ze er al zijn gaan dan bij voorkeur naar familie enof kennissen. En geloof me ik spreek uit ervaring ik heb jaren met dit soort “Koppelbazen” te maken gehad, want dat zijn het in feite.

Ik ben met je eens dat het in Nederland te makkelijk is om een WW uitkering te krijgen, maar om er nu van uit te gaan dat alle werklozen te lui zijn om te werken dat gaat me toch echt te ver. Ik geloof nog steeds in eerste instantie dat mensen bereid zijn om werk te zoeken, mocht het tegendeel bewezen worden dan mogen sancties volgen.

grtzzzzzzzz

p.s. mocht het dan toch waar zijn dat je trajectbegeleider bent, dan bedenk wel!!

Zonder werklozen had JIJ geen baan.

> P.S. Ik werk als trajectbegeleider bij het CWI, om mensen

> weer aam de slag te laten gaan. Met succes.

> U kent wellicht de uitdrukking: “succes is een keuze” en een

> keuze voor een passende baan is zo gemaakt!

• Linda de R

“werk = geld = macht = geluk”

Als ik dit zo lees dan trek ik de conclusie dat jij een erg ongeluk persoon ben…

Als je zo gelukkig moet worden dan is dat om te janken.

Heb je oma je niet ook geleerd dat geluk juist in de kleine dingen zit?

Je geef me de indruk een kind van 15 jaar te zijn die niet weet wat te doen met zijn zomervakantie vrije tijd…

Gr. Linda, projectmedewerkster bij een civiele adviesbureau.

Ps Je hoef echt niet veel geld te krijgen (verdienen is weer iets anders…) om een mooie auto te rijden hoor. Straks rij ik in een knalgele sportieve wagen met airco op de kosten van de baas, beterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr