Onmogelijk om gezond en jong EN werkeloos te zijn.

• gladio

“ Of wat te denken van dat meisje, die een leuke opleiding afheeft, maar de pech heeft in Oost-Groningen te wonen? ”Verhuis dan!“ zou een Gladio zeggen. Maar wat als je de zorg hebt over behoeftige ouders. Maar dat is uiteraard allemaal zielig gezwets volgens onze Gladio ”

Werkelijk stompzinnig gebral.

Misschien heeft het Groningse meisje wel een zwerfkatje die ze elke dag melk geeft en kan ze daarom niet verhuizen, of misschien verzorgt ze wel het plaatselijke dorpsmongooltje, of laat ze elke dag de hond van de buren uit,

of praats ze graag Gronings, of misschien mist ze de weilanden teveel.

Hansje de Bijstand is er voor een laatste opvang en niet voor de smoesjes

van een boerenmeisje. Verhuizen dan maar ( misschien inclusief ouders)

en werken. net als de rest van de normale mensen.

dag hoor ' gevoelig menneke" Hansje

• Hans

Some guys have all the luck, Gladio.

• Hans

Ga je frust op je chef afreageren, Gladiolo.

• Hans

Hoeveel frust kun je in één mens opslaan? 10 kWh, 1000 kWh, 1.000.000 kWh?

• laura

Ik heb een diploma op HBO niveau, maar tijdens de stage in het derde jaar kwam ik erachter dat ik niet zo geschikt ben voor dat werk. Ik vond het ook helemaal niets. Heb de opleiding echter wel afgemaakt, ik was al zo ver en bovendien waar je aan begint maak je af! Nu wil ik graag gaan werken (op een lager niveau) maar denk maar niet dat dat lukt. Hoe je ook argumenteert en praat ze nemen je gewoon niet aan. De meeste nemen niet eens de moeite om je uit te nodigen, want je bent hoog-opgeleid en dus vind je “lagere” banen per definitie saai en hou je die nooit lang vol.

Vandaag weer twee afwijzingen gehad met als reden ‘te hoog opgeleid’ met bovenstaande redenering. Men had wederom niet eens de moeite genomen om een gesprek te voeren o.i.d.

Ik wordt steeds moedelozer en bozer tegelijk. Ik wil werken, maar niemand zit blijkbaar te wachten op een hoogopgeleide werknemer die misschien iets te ‘goed’ is voor de functie.

Ik blijf echter hopen op een werkgever die verder kijkt dan zijn neus lang is en mij wel een kans geeft.

Groetjes Laura.

PS: ik woon in de RANDSTAD en heb GEEN uitkering (uit principe) ik leef momenteel van vier uurtjes bij de AH (oud bijbaantje van toen ik studeerde, maar daar mag ik niet meer werken dan die vier uur, want ze gebruiken al te veel uren)

en mijn spaargeld. En in mijn nu dus vrije tijd zit ik bepaald niet op de bank, maar doe ik vrijwilligerswerk in een dierenasiel, waar ze me echter wegens geldgebrek al helemaal niet kunnen aannemen. Kortom wat nou lui en wat nou profiteren van de samenleving.

Daar laat ik het maar bij!

• Hans

Klopt, Laura. Het Arbeidsbureau zegt dat zelfs ronduit. Leuke HAVO-functie gezien en heb je toevallig VWO af. Jammer dan. “Maar meneer, dan heb ik toch ook HAVO” is gericht aan dovemansoren. Blijkbaar wordt wat extra inspanning niet beloond in tegenstelling tot wat Gladio, die nog geen dag werkloos geweest is, denkt.

Ik ben nog nooit een wrkloze tegengekomen, die onverdeeld blij is met zijn werkloosheid. Ze zullen er zijn, maar zo weinig, dat ze nooit een probleem vormen.

• Fuselier

> Hoeveel frust kun je in één mens opslaan? 10 kWh, 1000 kWh,

> 1.000.000 kWh?

waarschijnlijk net zoveel als alle nepkennis die Hansje in zijn lijf heeft zitten.

• Fuselier

Beste Laura,

Het spijt me maar ik denk toch dat het aan jezelf ligt.

Als je namelijk eens kijkt op het internet, kan je zelf namelijk zien dat naast alle grotere bedrijven ook de overheid( www.werkenbijhetrijk.nl.) trainee functies hebben.

Hierbij heb je een Hbo opleiding en word je intern verder opgeleid.

Verder geef ik je het advies om voor een gesprek meer van het bedrijf af te weten als de P&O functionaris zelf. Dit kun je doen door het opvragen van een jaarverslag.

Lukt het dan nog niet, dan moet je naar een werving en selectiebureau stappen.

Nog een laatste tip, wanneer je ergens afgewezen word schroom dan niet om na

de sollicitatiprocedure alsnog contact op te nemen om te vragen waar het aan lag.

Succes

• Gladio

Helemaal gelijk Hans,

Ik ben nog geen dag werkloos geweest en dat heeft een reden.

Ben ik dan zo goed, of snappen jullie het gewoon niet?

het arbeidsbureau verhaal is echt gelul aangezien ik zelf op een arbeidsbureau werk.

Je reinste onzin. Het stukje wat ik onder “ fuselier ” heb geschreven

bevat alle antwoorden. Wat sommige mensen kennelijk niet begrijpen is dat het

vaak een instellingsprobleem is. P&O functionarissen willen ook leuke toekomstige collega's. Dit betekent dat iemand met een chagerijnige kop die denkt dat hij het niet word, inderdaad niet aangenomen zal worden.

Toen je werkloos was hansje, heb je toen ooit de moeite genomen om voordat je ergens op gesprek ging een jaarverslag van dat bedrijf te lezen?

vast niet.

Dus laura schouders eronder en ertegen aan.

• Hans

Nepkennis? Een nieuw woord is toegevoegd aan het Nederlands.