Vrijwilligerswerk

  • Janneke, Kim en Nancy

    Hallo iedereen,

    Wij zijn studenten aan de opleiding Personeel en Organisatie bij Fontys Hogescholen en zijn bezig met een onderzoek of vrijwilligers werk gedaan moet worden door werklozen. Daarom willen wij het volgende onderwerp aansnijden voor een pittige discussie.

    De stelling is:

    WERKLOZEN MOETEN VERPLICHT EEN AANTAL UREN IN DE WEEK ARBEID VERRICHTEN IN DE VORM VAN VRIJWILLIGERSWERK.

    Graag jullie reactie hierop!

    Met vriendelijke groet,

    Janneke, Kim en Nancy

  • laurens

    Ik ben tegen jullie stelling. Men mag niet allerlei eisen stellen aan werklozen op grond van hun armoede-uitkering.

    Werklozen willen geen nepbanen en mogen hun uitkering beschouwen als een afkoopsom, omdat ze niet fatsoenlijk kunnen participeren in de samenleving.

    Mijn stelling is:

    Moet men een aandeelhouder die niet productief is verplichten tot vrijwilligerswerk?

  • Marc

    Vind ik niet, de naam zegt het al vrijwillig.

    En mensen die wel kunnen maar niet willen werken moet je niet korten op hun uitkering maar helemaal geen uitkering geven.

  • marijke

    niet fatsoenlijk kunnen participeren? De meesten WILLEN niet. Dat is hun goed recht, maar daarmee verspelen ze wel het recht van klagen en eisen stellen want er zijn tegenwoordig banen zat!laurens schreef:

    >

    > Ik ben tegen jullie stelling. Men mag niet allerlei eisen

    > stellen aan werklozen op grond van hun armoede-uitkering.

    > Werklozen willen geen nepbanen en mogen hun uitkering

    > beschouwen als een afkoopsom, omdat ze niet fatsoenlijk kunnen

    > participeren in de samenleving.

    > Mijn stelling is:

    > Moet men een aandeelhouder die niet productief is verplichten

    > tot vrijwilligerswerk?

  • laurens

    Banen zat? Niet voor 30 plussers. Zowel bij defensie, politie en spoorwegen ben ik onlangs afgewezen op grond van geboorte datum (1961).

    Het is daarom navrant om steeds die zogenaamde vraag naar mensen te moeten aanhoren van deze organisaties. Ze moeten maar eens anders selecteren!

  • marijke L.

    Volgens mij staan ze vooral bij de spoorwegen te springen om mensen. Een oud-collega van mij is per 1 aug. begonnen bij de spoorwegen, hij is 47 en ruim een jaar zwaar overspannen geweest!! Er zijn overigens nog veel meer leuke werkplekken hoor!

    Succes met zoeken,

    Marijke

  • Nancy

    Als werklozen of mensen met een uitkering vrijwilligerswerk doen, zijn ze nuttig bezig binnen de samenleving. Ze doen contacten op, vrijwilligerswerk kan leerzaam zijn, etc. Ze doen ervaringen op en hun talenten worden gebruikt. Het is voor hen dus positief om vrijwilligerswerk te doen. Misschien zou het vrijwilligerswerk wel kunnen leiden tot een vaste / aangepaste (betaalde) baan in een organisatie.

    Ik weet niet of je de juiste reacties uitlokt door vrijwilligerswerk tot verplichting te stellen.

    Natuurlijk zijn er mensen bij die ten onrechte een uitkering hebben, maar anderen zijn niet voor niets werkloos of hebben een zogeheten arbeidshandicap, waardoor ze niet kunnen werken.

  • Dick

    Reactie op de stelling over verplichting van vrijwilligerswerk

    Ik denk dat het idee goed is, maar verplicht stellen zal moeilijk zijn. Want geldt het voor iederereen die werkloos is, of voor een bepaalde groep? Dat moet je eerst weten, want niet iedereen KAN vrijwillegerswerk doen. Sommige werkloze zijn gehandicapt. Dit wil niet zeggen dat zij geen vrijwilligerswerk kunnen doen, maar iemand die te zeer is belemmerd in zijn bewegingsvrijheid zal het werk niet kunnen doen.

    Wel vind ik dat iemand die werkloos is, en een baan zou kunnen vervullen, dat die inderdaad moeten “werken” voor hun uitkering in de vorm van vrijwilligerswerk. Je zou dan wel verschil kunnen maken in de uitkering, bv als iemand vrijwilligerswerk doet, dat die persoon een extra toeslag krijgt zodat je het werk ook aantrekkelijk maakt.

    Maar je zal dus wel eerst een keuring moeten hebben om te weten welke mensen en in welke mate de mensen het vrijwilligerswerk kunnen vervullen.

  • Kylie

    Ik denk niet dat werkenlozen vrijwilligerswerk moeten gaan doen. Vrijwilligerswerk zegt het al, het moet vrijwillig blijven. Wil je er toch een verplichtingen op leggen, leg deze dan bij werkstraffen voor volwassen, maar zeker ook voor jongeren die op het verkeerde pad zijn geraakt om zo weer een grip op het leven te krijgen. Er zou eerder geld in het grote werkenloosheid probleem gestoken worden. Er zijn banen zat en met de juiste begeleiding kunnen veel mensen opgeleid worden en zo weer op de arbeidsmarkt terecht komen. Ook voor mensen met een handicap zijn er goede mogelijkheden om weer aan het arbeidsproces deel te nemen. Ik denk niet dat je het tekort aan vrijwilligers moet schuiven in de schoenen van werkelozen. Geef hen juist een goede begeleiding bij het vinden van een echte baan! Vrijwilligers werk kan hierbij wel een stap zijn. Je kan vrijwilligerswerk gaan zien als een stap naar een betaalde baan. Als je lang uit het arbeidsproces bent geweest, en je begint met vrijwilligerswerk, doe je ervaring op en is het vinden en het kunnen meedraaien in een baan niet meer zo moeilijk.

    Daarom zou ik de stelling lanceren:

    Vrijwilligerswerk moet een opstap (Om weer te wennen aan het arbeidsproces en een stukje ervaring op te doen) worden voor langdurig werklozen om terug te kunnen keren in de maatschappij.

    Kylie

  • Nancy

    Misschien moeten arbeidsorganisaties meer verantwoordelijk zijn voor het benutten van alle aanwezige talenten binnen de samenleving. In de vorm van vrijwilligerswerk is dat misschien een goede oplossing.