Vrijwilligerswerk

• Daniella

Nou, als je met Pieter aanspreekt, terwijl ik Daniella heet. Hoe wilde jij dat dan noemen. Oké “geflipt” is een populair woord, dat moet ik niet gebruiken, maar de psychiatrische term is “verminderd realiteitsbesef”. Als je dat beter bevalt, vooruit dan.

• Maaike

Overdrijven is ook een vak! Natuurlijk is het hebben van een betaalde baan een belangrijk uitgangspunt. Maar ik kan je melden dat er wel degelijk projecten zijn waarin werklozen gevraagd worden vrijwilligerswerk te verrichten. De sociale dienst geeft een lijst aan een vrijwilligerswerk-meldpunt. Dit meldpunt kijkt naar de bereidwilligheid van deze mensen en kijkt dan waar zij ingezet kunnen worden. Denk dan niet aan het doen van betaald werk zonder betaald te krijgen. Nee, denk dan aan werk waar geen geld zit om mensen uit te betalen. Neem bijvoorbeeld het voorlezen aan kinderen in het buurthuis, op de koffie bij bejaarden, een maatje die een aidspatient begeleidt en hem gezelschap houd in moeilijke tijden. Dit is vrijwilligerswerk! En net als de rest van de bevolking zou moeten doen kunnen ook werklozen 1 keer in de zoveel tijd dit soort werk verrichten. Maar voor werklozen kan dit een stap zijn wee terug naar sociale werkcontacten en naar bezig zijn vooral voor jezelf. Dit is logisch nadenken. Dure termen hebben hier niks mee te maken. Want ook ik ben student en sociale wetenschappen hoort ook bij mijn vakgebied.

• Kylie

Een gevaarlijke combinatie zeker. Toch is het niet ongebruikt. Toch een groot percentage werklozen vericht vrijwilligerswerk. Maar er moet bijgezegd worden vrijwillig. Zij melden zich vrijwillig aan of worden benadert door een vrijwilligerswerkorganisatie en kunnen zelf vrijwillig bepalen of zij vrijwilligerswerk willen uitvoeren. En dit benaderen gebeurt al vanuit de overheid, vanuit de sociale dienst. Op deze manier behoudt je het begrip ‘ vrijwillig ’. Verplicht werklozen niet tot vrijwilligerswerk. Laat ze net als ieder ander in de maatschappij zelf bepalen of zij vrijwillig werk willen verrichten in de maatschappij. Een idee zou zijn de Nederlandse bevolking in te lichten over het begrip vrijwilligerswerk. Wat is vrijwilligerswerk en wat zou ik kunnen doen als individu? Op deze manier kunnen misschien mensen die nooit eerder over dit begrip hebben nagedacht over de streep kunnen trekken en op vrijwillige basis meer vrijwilligers binnenhalen!

• Maaike

O, en het spijt me zo van mijn schrijffoutenfouten! Ik moet je er dan wel even bij vermelden dat sttraks volgens mij niet met dubbel “t” is en achter de “g” van gozondheidzorg schrijf je volgens mij een “e”. Tja. zelfs de intellectuelen zoals wij maken weleens een typefoutje!

• Linda

Waar zit die overdrijving dan? Het probleem is, dat er alleen maar gematigde standpunten ingenomen worden. En dan let jij maar eens op: dacht je nou echt dat de overheid, door alleen meevallers te besteden aan onderwijs en gezondheidszorg een solide systeem konden opzetten, zoals we dat van 1960 tot 1995 gekend hebben. Er gaat weer veel afhangen van de inzet van vrijwillgers. Een stap terug in de sociale geschiedenis en geen overdrijving.

Dat geld zit er niet, omdat de overheid naar de pijpen van het bedrijfsleven danst, waar dat geld wel zit. Jij kijkt niet verder dan de instelling, waar geen geld is, maar je kijkt niet, wat er in de jaren 90 gebeurd is met de collectieve sector. Dat geld is er zeker.

We hebben zelfs een instelling, die ervoor zorgt, dat geld van de private sector naar de collectieve gaat, maar de tarieven zijn niet aangepast aan de eisen van deze tijd. Dat waren ze wel, maar men heeft ze bijgesteld aan de eisen van voor 1950.

Voor werk moet betaald worden en de rest is soft gezwets.

• Linda

Maar er is wel een verschil tussen type- en taalfouten. Ik schrijf niet 'gozondheidszorg", omdat ik denk, dat het zo moet.

Bovendien heb ik een alieëring in mijn betoog en jij niet.

• Maaike

Vrijwilligerswerk hangt niet alleen af van geld van de overheid of van het bedrijfsleven. Vrijwilligerswerk hangt ook af van de bereidwilligheid van de mensen in onze samenleving! Het is straks zo erg dat niemand meer jou kan verzorgen als jij zo oud bent en je eigen eten niet eens meer binnen houdt. Het is straks zo erg dat iemand die aan de ziekte aids leidt geen hulp meer kan verwachten en eenzaam tot een einde komt. Het is straks zo erg dat niemand meer onze kinderen op kan vangen of een verhaaltje kan voorlezen bij de bibliotheek. Al deze grote of kleine handelingen hangt af van ons als samenleving en wat wij er voor over hebben om ons land zo in te richten dat het voor ieder een genot is om in te leven. Nee, dat willen wij niet! Nee, want het enige waar wij aan denken is onszelf, je eigen om het op zijn brabants te zeggen. Als jij, als werkende of niet-werkende je handen uit de mouwen steekt en een uurtje voorleest op de bibliotheek voor de kinderen of een uurtje gaat knutselen met verstandelijk gehandicapten help je niet alleen anderen, maar ook jezelf,….. tot een beter mens en een betere leefomgeving. Tolerantie en bereidwilligheid daar draait het om en niet om geld. En dat is er niet in deze samenleving!

• Linda

Dan leg mij eens uit, waarom een bankmedewerker en een buschauffeur wel betaald moeten worden en een zorgverlener niet. Er is ook een tekort aan buschauffeurs, maar niemand haalt het in zijn hoofd om gratis te gaan reizen. Je begeeft je op een hellend vlak, als je het personeelstekort met vrijwilligerswerk gaat oplossen.

Dacht je, dat ik het zover liet komen, dat ik mijn eigen eten niet meer binnenhoudt? En voor de mensen, die zich wel angst laten aanpraten door dit schrikbeeld: het is daarom juist beter om geldelijk in gezondheidszorg te investeren, dan er maar op te vertrouwen, dat vrijwilligers dat wel zullen doen. De tijd van nonnetjes en diaconessen, die “gedreven door de Heer” voor een fooitje de zieken verzorgen, is voorbij. Je schrikbeeld is juist een argument voor mijn betoog.