Zou de maatschappij een beroep mogen doen op de samenleving om op vrijwillige basis werk te verrichten?
Als je bedenkt, dat 75 tot 80% van die maatschappij uit bedrijfsleven bestaat en de rest van de collectieve sector naar de pijpen danst van het bedrijfsleven is mijn antwoord: nee.
Laat de maatschappij maar fatsoenlijk betalen voor de geleverde diensten. Albert Heijn geeft toch ook niet gratis zijn koffie weg!
Wat heeft een vrijwilligersorganisatie in vredesnaam aan domme vuurwerkschoffies, die betrapt zijn op het te vroeg afsteken van een rotje? Daar wordt professioneel gewerkt en worden hoge eisen aan je sociale vaardigheden gesteld. Je moet een gesprek kunnen leiden een telefoon kunnen aannemen, je sociale kaart beheersen, notuleren. etc. Ik zie ze al aankomen bij Vluchtelingenwerk (waar ik gewerkt heb als vrijwilliger) met hun twee linkerhanden en hun houding van ‘het zal wel’.
Als het vrijwilligerswerk zijn tekorten wil oplossen, moet het een ander segment van de bevolking aanboren, die veel meer ervaring hebben en veel waardevoller zijn voor zo'n organisatie: de gepensioneerden.
Groot gelijk.
Toen ik nog op school zat, leerden we dingen als tautologie, pleonasme en contradictio in terminis, welke laatste term ik een van die studenten heb voorgeschoteld. Ik ben benieuwd, hoe ze reageert.
Ik zie trouwens meer in een plan om werkende mensen een halve dag in te zetten in een vrijwilligersorganisatie. Daar heb je tenminste meer aan dan gedemotiveerde werklozen of vuurwerkschoffies. Die werkenden kunnen profiteren van de relaties die ze opgebouwd hebben en manieren van werken inbrengen in zo'n organisatie.
Gepensioneerden zijn ook uitstekenden vrijwilligers. Die hoef je niet te lokken met toeslagen op hun AOW en dat soort onzin. Die zijn intrinsiek gemotiveerd.
(Wat dat is leren ze vast ook niet meer op de Sociale Academie.)
Ja, Daniella, Ik beschouw de uitkering als een afkoopsom. De Sociale Dienst heeft alleen nepbanen in de aanbieding. Die banen zijn bovendien niet geschikt voor hoger opgeleiden. Het valt mij op dat mensen die het aangaat, nooit iets wordt gevraagd! Daarom mislukken al die banenplannen zoals ‘de witte werkster’.
Huishouden is zwaar werk dat geen 36 uur is vol te houden , maar dat weet Melkert niet. Trouwens, waarom moeten we terug naar de dienstbode-economie? Waarom delen goedbetaalde tweeverdieners hun banen niet?
Groeten Laurens
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?