ER IS WERK ZAT !

• Kyra

Ja hoor ben het met je eens dat er werk zat is…zal best…

Nu de praktijk….

Mijn echtgenoot nu ruim een jaar werkloos, hoge opleiding, altijd goede banen in het verleden en vaak benaderd door headhunters.

Je hebt een gezin met 4 kinderen, hypotheek en noem maar op…

Je wilt dolgraag werken….solliciteren buiten je branche levert bij voorkeur een afwijzing op….vroeger waren er 8 sollicitanten op een functie…nu 88….bij wijze van. Dus ze kunnen kiezen wie ze willen.

Ok je hebt een uitkering waar je snel van af wilt…

Je kunt best een ander baantje zoeken in de horeca(bijvoorbeeld) of wat dan ook, maar dan zit je 40 % onder je uitkering…ben je dan slim bezig???

Na 2 maanden wordt je in dat baantje ontslagen en jawel je uitkering is weer 70 % van dat laatste baantje…

Dus je mag van mij best zeggen dat er werk zat is, maar om te suggereren dat thuiszitten niet nodig is….nee ben ik niet met je eens!

• game

En als er werk is, zit je vaak nog met kosten woon werkverkeer, reiskostenvergoeding is kennelijk niet meer van deze tijd, je bent al gauw een dief van je eigen portomonnee als je gaat werken.

• mathieu

Inderdaad, ik verdiende een paar maanden geleden 2800 bruto, nu doe ik alles, bedienen bij vd Valk, schoonmaken etc. Maar dat verdient echt geen reet (7-8 euro bruto per uur), ok geen probleem, maar dan wordt je nog eens genaaid omdat je je particulier moet verzekeren enzovoort…bah

• Carolientje

Als je er al van uit gaat dat je na 2 mnd alweer ontslagen bent dan kom je niet ver.Een bedrijf neemt eerder iemand aan die alles aanpakt als iemand die zit te wachten tot hem wat goeds geboden word en dan al jaren werkloos is.Ik vind het een foute instelling om dan maar niet te gaan werken omdat je misschien wel na 2 mnd ontslagen word.Je weet nou eenmaal niet wat er morgen/overmorgen of volgende maand gaat gebeuren.

• Sans

Maar dan zit je toch ver onder de ziekenfondsgrens. Hoe kan dat dan?

• Sans

Ja, dat vergeten mensen vaak. Leuk al die aardbeienplukbaantjes, leuk als je rondtrekkend rugzaktoerist bent, maar van twee euro per maandje betaal je geen hypotheek en de kosten van schoolgaande kinderen.

• Sans

We leven in een samenleving, waarin schuldeisers verwachten zeer regelmatig iedere maand voor een precieze vervaldatum steeds eenzelfde bedrag ontvangen. Onderhandeling over dat bedrag is niet mogelijk. Je kent ze wel: verhuurder of hypotheekverstrekker, energiemaatschappij, telefoonmaatschappij. Daarnaast moeten er boodschappen in huis komen, moet er zich gekleed worden e.d. Vind je het dan gek, dat mensen niet het avontuur aangaan om 60% van hun oude salaris te verdienen en dan ongewild op 42% van dat salaris in de WW te komen?

• mathieu

Nou, ik heb geen uitkering en dus totaal geen inkomen. Als je geen inkomen hebt moet je je particulier verzekeren…. (kost mij samen met mijn vriendin 234 euro per maand!)

Als ik dagjeswerk doe voor het uitzendburo blijf ik in de particuliere verzekering, pas met een contract van minimaal 3 maanden wil de ziektekostenverzekeraar mij in het ziekenfonds inschrijven…

Ik kan wel van de gewerkte dagen de dubbele verzekeringskosten terugvragen, dit formulier (dat ik heb aangevraagd) is echter behoorlijk ingewikkeld en er kan bv maar 1 werkgever op aangegeven worden terwijl ik de afgelopen weken al voor 4 verschillende uitzendbureuas heb gewerkt. Ze maken het echt wel moeilijk, bah.

Nog een paar weken en ik ben gewoon blut.

De huur gaat mij toch voor een ziektekostenverzekering!?

Ik kan beter niet meer werken en een bijstandsuitkering aanvragen, slaat toch nergens op!?? (voor bijstand mag je maar 700 europm inkomen hebben, en ze trekken er alles wat je verdient op af)

Ik wil helemaal geen uitkering maar het lijkt wel alsof het verplicht is in dit land.

Ik betaal ook nog eens (hoge) particuliere huur omdat ik de afgelopen jaren voortdurend ben verhuisd voor mijn werk, maar voor huursubsidie kijken ze naar je inkomsten van het vorige jaar, daar schiet ik dus ook niets mee op. De inschrijving bij de woningbouw levert voorlopig nog lang niet genoeg punten op….

Ik hoop dat mijn vriendin binnenkort ook een baantje vindt anders is het echt op binnenkort.

Of ik moet natuurlijk snel weer een vaste baan vinden, maandag heb ik een sollicitatiegesprek, dat zou natuurlijk alles oplossen….

Sorry voor mijn geklaag maar ik wordt er een beetje gaar van,

Groetjes,

Mathieu

• Kirsten

Werk zat is een beetje overdreven, maar er komen wel steeds meer vacatures.

Tegenwoordig is het niet meer zo dat er maar 3 of 4 mensen op een vacature hebben gereageerd, ik had van de week een gesprek en toen was ik 1 van de 8 mensen die waren uitgenodigd van de tientallen die hadden gereageerd. En als het constant zo gaat is het niet meer zo makkelijk.

En dan kan je wel zeggen respect voor de mensen die kranten lopen maar als die mensen er plezier in hebben is het makkelijk gezegd en gedaan. Dan heb ik net zoveel respect voor een directeur een bank.

Maar ik ben niet van plan om zomaar het eerste de beste baantje aan te nemen dat ik tegen kom, puur omdat het werk is. Ik wil graag plezier in mijn werk hebben. En dus werk vinden dat op mij aansluit. Het zou toch zeker niet eerlijk zijn dat omdat ik chagerijnig ben omdat ik geen plezier heb in mijn werk mijn dochter daar de dupe van is.

• jpb

Ook bij mijn bedrijf was er werk zat.

Nu mogen er daar minder mensen nog harder werken!