ziektewet vraagje

• Monique

Ik heb een vraagje over mijn vader. Hij heeft altijd gewerkt, maar heeft wel in de afgelopen 3 jaar van werkgever gewisseld. (van de een naar de ander dus) Nu is hij helaas door allerlei ongemakken in de ziektewet terecht gekomen, en is na enkele maanden zijn contract niet meer verlengd. Nu kwam hij dus in de ziektewet van het CWI. Daar krijgt hij maar 70% betaald, terwijl hij toch altijd heeft gewerkt. (en zeker de 4 uit de 5 regel)

Ik heb het gevoel dat er ergen iets niet klopt, hij moet toch 100% krijgen? En na 1 jaar ziektewet (werkgever of geen werkgever) kom je toch in de WAO? (althans dan wordt je daar toch voor gekeurd? )

Heb ik het fout?? Mocht iemand ervaring hebben of meer weten dan zou ik dat graag willen horen.

Groetjes Monique

• Marco V

staat het beschreven in de CAO?

gegroet,

Marco V

• Dirk.D.

Beste

De wettelijke regeling is, dat het CWI (uwv) de uitkering overneemt tot het wettelijke maximum van 70%.

Duurt de herstel poriode langer dan één jaar dan vo;gt er de WAO keuring, zolang blijft je vader “recht hebben” op een uitkering krachtens de “wet werknemers verzekering”.

Ook dient je vader dan met het CWI( (uwv) een plan van aanpak te maken om hersteld te geraken.

Na keuring en voldoende arbeids geschikt volgt dan (helaas) de bijstand.

Groet

Dirk.D.

• Zwannie

Stel anders de vraag ook even op het advocatenprikbord.

• blubber

Ja, inderdaad, het is belangrijk genoeg (en waarschijnlijk ook ingewikkeld genoeg) om de vraag bij een deskundige voor te leggen, in plaats van op een prikbord als dit. Ik dacht zelf aan de FNV, maar Zwannie's suggestie is ook de moeite waard.

succes !

• Monique mama van Dana

Ja daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Mijn vader is 53, met allerlei ongemakken, ik zie hem eigenlijk niet meer aan het werk gaan, maar bijstand tjee…. dat wordt slikken.

Ik heb zelf helaas ook een keertje in de ziektewet gezeten, met een zwangerschap. Ik had toen ook geen werk. Ik kreeg toen wel 100%. Dat zal dan wel zijn omdat ik zwanger was.

bedankt voor de reacties

Monique

• Monique

Maar als hij afgekeurd blijft voor 100% blijft hij in de ziektewet???

En wat als hij gedeelterlijk wordt goedgekeurd?

• Pull-Bird

Dan moet ie gedeeltelijk aan t werk.

• Monique mama van Dana

En blijft voor het andere gedeelte in de WAO neem ik aan

• Monique mama van Dana

En weet je wat het meest l*llige is, hij wil graag weer gaan werken,,, maar mag dit (voorlopig) nog niet