ACTIE TEGEN KABINETSPLANNEN OP PRINSJESDAG

• henk

ACTIE TEGEN KABINETSPLANNEN OP PRINSJESDAG.

Op prinsjesdag 17 september organiseert platform Keer het Tij een

manifestatie in Den Haag tegen de plannen van het nieuwe kabinet. Van 12.00

tot 15.00 uur is iedereen welkom op de kleurrijke manifestatie bij de

Hofvijver aan de Lange Vijverberg in Den Haag.

Platform Keer het Tij is een samenwerkingsverband van meer dan vijftig

organisaties die zich richten tegen de plannen van het nieuwe kabinet. De

WAO wordt bijvoorbeeld uitgekleed en gesubsidieerde arbeidsplaatsen op de

tocht gezet. Asielbeleid en vreemdelingenwetgeving wordt aangescherpt,

migranten worden gekort op de kinderbijslag en er komt een

identificatieplicht. Borssele blijft open, er worden meer snelwegen

aangelegd en groen sparen wordt minder aantrekkelijk. Van de aangekondigde

bestuurlijke vernieuwing komt niets terecht. En zo heeft het nieuwe rechtse

kabinet heeft nog veel meer desastreuze plannen in petto. Het platform Keer

het tij wil het verzet hiertegen bundelen

en zichtbaar maken dat veel mensen in Nederland het absoluut niet eens zijn

met al deze plannen. Op de website www.keerhettij.nl is meer informatie te

vinden over deze en toekomstige acties van het platform.

• Math

We hebben toch verkiezingen gehad in mei? De keuze van de bevolking is gevallen op een centrum rechtse politiek althans dat meen ik te mogen opmaken uit deze uitslag. Acht jaar paars heeft blijkbaar ook niet het beoogde effect gehad.

Er wordt gesteld: De WAO wordt bijvoorbeeld uitgekleed.

Intussen loopt het aantal WAO' ers richting 1 miljoen. Met zijn allen hebben wij dat in de loop der jaren laten gebeuren. Wordt het niet tijd dat dat tij ook gekeerd wordt? Wat zijn de alternatieven?

Asielbeleid en vreemdelingenwetgeving wordt aangescherpt.

De afgelopen jaren zijn ze hier met honderdduizenden tegelijk heen gekomen. Uit alle delen van de wereld wist men Nederland wel te vinden. Het land van melk en honing. De toestanden en frustraties die dat zwabber beleid teweeg heeft gebracht is niet te overzien. Als men in het verleden betere keuzes gemaakt had, dan was het zover helemaal niet gekomen. Paars heeft daar niets aan gedaan en voorganger Lubbers met zijn club ook niet.

Er komt een identificatieplicht.

Wat is daar zo mis mee? In de ons omringende landen is altijd een identificatieplicht geweest. We kunnen met zijn allen wel doen dat dat hier niet noodzakelijk is, maar de praktijk wijst anders uit. Heeft dat met ons zogenaamde gevoel van fatsoen en tolerantie te maken? Kijk eens om je heen, mijn conclusie is anders. Het is bijna noodzaak geworden dat men zich moet kunnen identificeren.

Borssele blijft open.

De centrale in Borssele is een veilige centrale, voorzover men bij kerncentrales over veilig kan spreken. De groene jongens komen ongetwijfeld aanzetten met energie van windmolentjes en andere alternatieven maar dat zet nauwelijks zoden aan de dijk voor de totale Nederlandse energiebehoefte. Daarbij, ik zie de beroepsprocedures al, als men Nederland gaat volzetten met windmolens. Horizonvervuiling is een nieuw woord dat steeds meer gebezigd gaat worden.

Het gebruik van gas om de centrales te stoken is ook al niet zo heel erg gunstig. De gasvoorraad is niet onuitputtelijk. Dit geldt ook voor olie en aanverwante artikelen.

Kolen en bruinkool stoken misschien? Dat hoofdstuk hebben we met de mijnsluitingen in de 60er jaren al afgesloten. Andere energiebronnen zoals zonneenergie? Leuk voor de milieulobby en de producenten van zonnepanelen maar het levert nog minder op dan windmolens.

Er worden meer snelwegen aangelegd.

Zou het niet een keer tijd worden dat meer snelwegen en 3 baanswegen worden aangelegd? Het openbaar vervoer is door privatisering zo'n gigantische puinhoop geworden dat je in het bezit van een auto moet zijn, wil je nog op je werk kunnen komen. Men schroomt er niet voor om gigantische prestige objecten te laten uitvoeren zoals de HSL en de Betuwelijn. Het eerste object is volslagen geldverkwisterij. Enerzijds omdat een direkte verbinding Parijs nou echt niet iets is waar menigeen op zit te wachten. Die paar treinen die dagelijks naar Parijs gaan zullen echt niet meer bezoekers trekken dan momenteel het geval is. Daarbij, de afstanden in Nederland zijn zodanig dat de betreffende trein nog niet een zijn maximale top kan halen omdat hij dan aleweer inb de remmen moet gaan knijpen omdat het volgende station al weer in aantocht is.

De Betuwelijn moet het toekomstige vrachtverkeer richting Ruhrgebied gaan verzorgen. Op basis waarvan gaat men van deze nieuwe prognoses uit? Dat over 10 jaar de Nederlandse autowegen nog voller zijn dat het aantrekkelijker zal worden om vervoer per trein te gaan doen in plaats van over de weg?

Intussen staan dagelijks in Amsterdam de wegen vol. De hele A2 is een gigantische file van Utrecht tot en met de rondweg Eindhoven.

Met 50 aangesloten clubs gaat men protesteren tegen dit beleid. Waarom geen 100 of 200? Ik hoor alle zin en onzin al meer dan 50 jaar aan. We moeten dit of we moeten dat. En iedereen draagt alle mogelijke argumenten aan om zijn beweringen kracht bij te zetten. Kernen van waarheden kun je overal wil in vinden. Moeilijkheid is altijd om keuzes te maken. Maak je keuze a, dan vallen automatisch de overige keuzemogelijkheden af. Gevolg: alle overige clubs gaan zich mobiliseren om tegen die beslissingen te gaan protesteren en zo zijn we weer terug bij af. Een Euro kun je maar 1 maal uitgeven. Er is altijd te kort, dus de vraag blijft wie wat krijgt.

Het hele politieke circus draait daar nu eenmaal om in hun kielzog gevolgd door de lobbyclubs van alle mogelijke organisaties die zich voor alles en nog wat inzetten en de journalisten die daar vervolgens weer op inspelen. Zo houdt iedereen zichzelf zo'n beetje in stand.

Wat een klucht!

• Sip

Zoals je weet gaat het erg slecht met de economie. (of behoor jij tot de lieden die slecht een volle beurs wil?) en we zullen allemaal de broekriem aan moeten halen. Verder zijn er een aantal punten die men al jaren eerder had in moeten voeren. Immers er wordt door buitenlander voor miljarden gefraudeerd met kinderbijslag. Wordt een kind (of meerdere) opgegeven die in het vaderland woont maar vaak bestaan die kinderen niet. Wie moet het betalen? Is het echt erg dat zoiets aangescherpt wordt? Natuurlijk wordt het asielbelijd/eid aangescherpt. Dat staat toch in het regeerakkord? Weet je wel wat dat kost en wie het moet betalen? Kankeren is niet moeilijk, nadenken voor lieden als jij wel geloof ik

• Hans

Ga eens voor de gein in Zuid-Zweden en Denemarken kijken. Hele provincies hebben ze volgepleurd met die idiote driearmige ondingen. Het ziet voor de dooie duvel niet uit. Bovendien worden ze alsmaar hoger. De mens moet eens leren zijn energiebehoefte aan te passen en niet de vraag aan zijn belachelijk hoge eisen.

(Misschien is het doorgestoken kaart en worden de molens electrisch aangedreven om de milieubeweging te vriend te houden)

Identificatieplicht: zinloos en vrijheidsinperkend. De aarde is van iedereen en ik hoef niet aan een of ander agentje (vaak jonger en lageropgeleid) te verklaren waarom ik van mijn recht gebruik maak me op de openbare weg te bevinden. En als ze dan zo'n paspoort bekijken dan rolt daar uit, dat ik een naam en geboortedatum heb en ergens woon. Geen schokkend nieuws lijkt me. En daar hield de douane en thans dus de politie zich de gehele dag mee onledig. Ik had meer in- en doorzicht verwacht dan wat populisme. Math.

“We hebben toch verkiezingen gehad in mei? De keuze van de bevolking is gevallen op een centrum rechtse politiek althans dat meen ik te mogen opmaken uit deze uitslag. Acht jaar paars heeft blijkbaar ook niet het beoogde effect gehad.”

Men heeft het voorelkaar gekregen om mensen, die bij links beleid gebaat zouden zijn rechts te laten stemmen. Men gaat nu pas echt Lubbers' karwei afmaken. Ik vind, dat men meer aan goede voorlichting over links en rechts mag doen, want als dit de oogst is, vraag ik me af, wat de democratie nog waard is.

"Er wordt gesteld: De WAO wordt bijvoorbeeld uitgekleed.

Intussen loopt het aantal WAO' ers richting 1 miljoen. Met zijn allen hebben wij dat in de loop der jaren laten gebeuren. Wordt het niet tijd dat dat tij ook gekeerd wordt? Wat zijn de alternatieven?"

In Duitsland noemen ze die werklozen. Alleen hier zitten ze verstopt in de WAO. Veel WAO'ers komen doordat bedrijven op een te smal werknemerstype gericht zijn: de jonge, blanke, goedopgeleide man. Als zelfs lengte een rol speelt bij het verkrijgen van een baan, dan vraag ik me af, of je er wel verstandig aan doet de hetze tegen WAO'ers te volgen.

Asielbeleid: Weet je wat rechts is. Volgens mij de markt zijn werk laten doen. En de markt zijn werk laten doen, betekent dat mensen dat rechtssysteem kiezen, dat voor weinig geld veel biedt, precies zoals multinationals als IKEA en Nike dat doen als het om belastingwetgeving gaat. Als de zogeheten “groten der aarde” eerst de hand in eigen boezem steken en hun eigen gedrag in overeenstemming brengen met wat ze van asielzoekers verwachten, dan wil ik mede zoeken naar linkse (dus maakbare) oplossingen. Maar de VVD zou nu blij moeten zijn. Hier is bijna volledige marktwerking bereikt.

Kerncentrales zijn op korte termijn (100 jaar) veilig, maar op de zeer lange niet. Hoe communiceer je met volkeren, die over 10.000 jaar of 100.000 jaar de aarde bevolken, en die waarschijnlijk geen Engels meer spreken, dat ze weg moeten blijven uit een bepaald gebied en dat ze de vaten niet mogen openen en dat het zeer zeker niet om een schat gaat, maar dat het echt gevaarlijk is? Hoe biedt een regering dan weerstand aan een bevolking, die eist, dat de regering de schatten prijsgeeft en ze niet voor haarzelf tracht te houden? We kunnen van onze politici, die niet verder denken dan vier jaar, dat ze 100.000 jaar verder denken.

“Zou het niet een keer tijd worden dat meer snelwegen en 3 baanswegen worden aangelegd? Het openbaar vervoer is door privatisering zo'n gigantische puinhoop geworden dat je in het bezit van een auto moet zijn, wil je nog op je werk kunnen komen.”

Ook hier had ik meer in- en doorzicht verwacht. Zoals vriendelijke wetgeving meer asielzoekenden aantrekt, trekt meer asfalt meer automobilisten aan. Elk aanbod creëert zijn eigen vraag. Het probleem is, dat steeds snellere vervoerssystemen niet het beoogde effect van tijdsbesparing opleveren. Als jij een leuke baan in Hamburg kunt krijgen, zul je die niet aanvaarden, tenzij er een treinverbinding is, die je er binnen één uur brengt. De mens heeft een vaste behoefte zich iedere dag één uur heen en één uur terug te verplaatsen, dus bij snellere vervoersmiddelen wordt de afstand groter en niet de tijd kleiner. de oplossing is dat mensen eens eindelijk gaan wonen waar ze werken en eens kappen met jobhoppen. na tien jaar een andere baan is akkoord, maar niet ieder jaar. Dan kun je toch niet beoordelen, of de baan iets voor je is, want je hebt nog geen ervaring.

De trein, aangevuld met een fijnmazig busnet is een uitstekend alternatief. Alleen de NS is een flutbedrijf. Maar DB, DSB, SJ en NSB om eens enige buitenlandse spoorwegmaatschappijen te noemen, bieden een uitstekend product. Zakenlieden reizen in Zweden met de uitermate luxe X2000 tussen Malmö en Stockholm. Uiteraard is de trein ook slecht voor het milieu (in mindere mate, maar veel meer dan de aarde aankan) en moeten we die hobby op den duur ook afleren.

“De hele A2 is een gigantische file van Utrecht tot en met de rondweg Eindhoven.”

Dat is niet de gehele A2 en het ergste knelpunt zit op het traject, dat je niet noemt. Overigens is dat geen enkel probleem. De zes Maastrichtse stoplichtjes zijn een gratis les in geduld voor de jachte autoconsument.

Laatste alinea:

Toch is dat wat er gebeurt precies juist. De mensheid moet eerst volkomen vastlopen op de ingeslagen weg, voordat ze ophoud met de kop tegen de muur te lopen. Laat alles lekker vastdraaien, pas dan gaat men (helaas) nadenken.

• Hans

0,1 % meer betekent beter dan vorig jaar. Dus vorig jaar waren we erger aan toe. En reken eens terug tot 1990. Wat moeten we dan een ontwikkelingsland geweest zijn zeg! Ik meen me te herinneren, dat iedereen redelijk tevreden was in die dagen, ondanks misschien wel 30% economische krimp, als je de tijdbalk andersom zet.

Politici weten helemaal niet wat groei is en wat zijn kenmerken zijn. Een kind dat niet groeit, is ziek of gehandicapt. Een volwassene, die niet groeit is gezond. Groeit hij wel, dan zal het in de breedte zijn, hetgeen een bedreiging voor zijn gezondheid.

Ik snap niet, dat politici dat soort simpele lessen, die door de natuur aangereikt worden, gebruiken in hun beleidsvorming.

• Math

Ik heb de afgelopen 30 jaar de wereld drastisch zien veranderen als het gaat om de woon-werk situatie. Ik woonde 25 jaar geleden in Maastricht, maar kreeg een baan in Weert. Een tijdje op en neer gependeld, keurig netjes met het openbare vervoer. Ik zla even een schetje opzetten hoe dat in zijn werk ging:

Opstaan: 5.15 uur. 5.35 naar busstation lopen. Busaankomst: 5.45 naar station. Aankomst station Maastricht: 6.06 Vertrek trien Amsterdam: 6.32 uur.

Aankomst Weert: 7.13. Vertrek bus richting Budel-Eindhoven: 7.45. Aankomst kantoor: 7.55. Duur met de auto: 45 minuten! Ik deed dat een jaar, vervolgens zijn we naar Weert verhuisd. Door de aard van mijn werkzaamheden was ik al snel gedwongen kontakten met andere vestigingen te onderhouden. Breda, Vlissingen Amsterdam en later het buitenland waren locaties die ik met zekere regelmaat moest bezoeken.

Ik werk momenteel als automatiseringsconsultant en mijn werkterrein is geheel Nederland met een lichte voorkeur voor het zuiden. Ik maak de dagelijkse ellende op de autobanen dagelijks mee. Daarbij, ik ben echt de enige niet die hier mee te maken heeft. Op zich heb ik er helemaal geen problemen aan om gebruik te maken van het openbaar vervoer maar het hele eieren eten is dat het openbare vervoer tot op het bot toe is uitgekleed. De problematiek van 30 jaar geleden was dat er geen liniaire programmering bestond tussen de verschillende types openbaar vervoer. Hert gevolfg is dat de aankomsttijden en vertrek tijden tussen de verschillende vervoersvormen niet op elkaar aansluiten.

Het probleem vandaag de dag is dat alleen de commercieel interessante lijnen en baanvakken nog aantrekkelijk zijn. In de randstad zul je geen problemen hebben met de aansluiting trein en snel metro.

Ik heb het Pieterpad gelopen. Probeer in het noorden van het land maar eens een bus te pakken te krijgen. Om de 3 uur heb je een busverbinding tussen de verschillende dorpen. Als je moet overstappen ben je in de aap gelogeerd. Gevolg: We Pieterpadden nu met de fietsen gecombineerd met onze camper. Je krijgt het gewoon niet voor elkaar om de juiste verbindingen te maken.

De splitsing tussen een vervoerstak NS en Railinfrastructuur, met als doel om de NS poot straks te verzelfstandigen is een draak van een constructie die de samenwerking met Railinfrastructuur en NS alleen maar verder zal ondermijnen. Sein-en wisselstoringen met als gevolg opstoppingen en vertragingen zijn schering en inslag. NS heeft hier wel problemen aan, maar het zijn niet hun problemen dus zij worden netjes over de muur gedonderd. De gezamelijke verantwoordelijkheid is er niet meer, iets wat vroeger wel het geval was.

De streekbussen zijn allen geprivatiseerd. De gevolgen zijn evident.

Als je om je heen kijkt dan zie je een steeds meer toenemende globalisering. Bedrijven opereren steeds meer internationaal, mede door het wegvallen van de grenzen binnen EU-verband. We praten over grensoverschrijdende regio's met samenwerkingsverbanden tussen bedrijven, instellingen en lokale overheden. Kijk naar de regio Venlo, Heerlen en Arnhem om in het zuiden van het land te blijven. Bedrijven hebben niet kernactiviteiten afgestoten en richten zich op hun core business. E.e.a. betekent wel dat aanvullende services geleverd moeten worden door derden die vaak niet in de regio of plaats vertegenwoordigd is of in onvoldoende mate. Deze mensen moeten dus van elders komen waardoor de cirkel weer gesloten wordt. Jouw redenatie klinkt op zich heel aardig maar getuigt te weinig van realiteitszin. Is meer op idealisme gebouwd,waar op zichzelf niets mis mee is maar waar je helaas geen beleid op kunt bouwen.

Doordat het openbaar vervoer geen soelaas biedt, resteert slechts 1 andere optie: uitbreiding van het wegennet.

.

• Hans

Het openbaar vervoer kan natuurlijk geen 5-minutenverbinding onderhouden naar ieder gehucht in Nederland. Het gevolg zou zijn: lege bussen en een nog veel grotere aanslag op het milieu en fossiele brandstoffen. De oplossing zit hem erin, dat je of in Maastricht had moeten gaan werken of in Weert had moeten gaan wonen.

“Breda, Vlissingen Amsterdam en later het buitenland waren locaties die ik met zekere regelmaat moest bezoeken.”

Het bedrijfsleven jaagt mensen maar op door ze op deze ongezonde wijze te laten werken en maakt ze verslaafd aan de auto. Dat is een verkeerde ontwikkeling. Men verzint steeds nieuwe dingen, waardiir de auto onontbeerlijk lijkt te zijn.

“Op zich heb ik er helemaal geen problemen aan om gebruik te maken van het openbaar vervoer maar het hele eieren eten is dat het openbare vervoer tot op het bot toe is uitgekleed.”

Nee hoor, typisch een reactie van mensen, die er geen gebruik meer van maken en goedkope standpunten van de eveneens autorijdende mediawerkers overneemt. Zeker de opzet van het buslijnen systeem (in Zuid-Limburg) is veel efficiënter dan begin jaren tachtig. Lijnen, die zeven maal per dag reden, rijden nu ieder halfuur, aansluitingen zijn beter. De frequentie is ten stelligste niet afgenomen. De NS is een slecht bedrijf, maar dat maakt de trein geen slecht vervoermiddel. Bovendien kun je in de trein ontspannen en moet je in de auto werken (rijden is namelijk het verrichten van een taak, en het verrichten van een taak is werken).

“Probeer in het noorden van het land maar eens een bus te pakken te krijgen. Om de 3 uur heb je een busverbinding tussen de verschillende dorpen.”

Ik heb op vakantie in Zweden iets soortgelijks meegmaakt. Ik wilde van Karlstad uit het Vänermeer zien en moest een bus hebben, die helemaal tot de zuidpunt van het schiereiland ging. Die gingen alleen ‘s morgens en ’s middags en dan reden ze nog op het best voor degenen, die vanuit die dorpjes naar de stad (Karlstad) wilden. Alleen het grotere dorp (gemeentehoofdplaats) Skoghall kende een frequentere verbinding. Maar nogmaals: we kunnen niet verwachten, dat welk Westers openbaarvervoerbedrijf dan ook overal even frequent rijdt. We moeten leren dit soort dingen beter uit te zoeken en meer de tijd te nemen. Onze eisen liggen veel te hoog.

“Bedrijven opereren steeds meer internationaal, mede door het wegvallen van de grenzen binnen EU-verband.”

Dus kun je nagaan, wat de volgende stap is: mensen met het vliegtuig door Europa jagen om voor het werk overal klussen op te knappen. Als jouw bedrijf jouw gezondheid meer aan het hart ging, mocht je een week op je werkplek blijven en regelden ze een hotel, zodat je ook aan je broodnodige rust toekomt.

“Jouw redenatie klinkt op zich heel aardig maar getuigt te weinig van realiteitszin”

Mijn redenatie getuigt in dat opzicht niet van realiteitszin, dat ik de realiteit niet beschrijf. Maar beschrijven is uiteraard niet genoeg, er dient ook veel veranderd te worden voor misschien een materieel soberder, maar innerlijk rijker leven. Het internationale bedrijfsleven stelt zich helemaal niet meer de vraag, waarom ze al haar activiteiten onderneemt: om de mens toch beter te maken uiteindelijk. Inmiddels is 99% autojunk, heeft 33% RSI, burnout, slaapgebrek, overgewicht, is blasé, omdat ze alles al gezien hebben en noem maar op.

Op idealisme wordt wel degelijk beleid gebouwd. Idealisme komt van “idee” hetgeen plan betekent. Om een huis te bouwen, heb je een plan nodig en het zou veel beter zijn, als er een plan aan al onze activiteiten ten grondslag ligt. Er wordt iedere dag keihard een slag in de rondte gewerkt in onze kantoren en fabrieken, maar er wordt nergens naar toe gewerkt, behalve naar het langzaam verzuipen van Europa en verdrogen van Afrika.

• Math

Als je niet kunt verwachten dat er een frequente verbinding gegarandeerd kan worden van a naar b en dat op redelijke frequenties op dagbasis, dan heeft deze gehele discussie geen enkele zin. Op voorhand sluit je zaken dan al uit. Je aanvaard het gegeven.

Overigens verblijf ik met regelmaat in hotels en appartementen zowel in Nederland als in het buitenland.

Ik heb de mogelijkheid om thuis te kunnen werken. We kunnen teleconferenties opzetten zodat we minder nationaal en/of internationaal behoeven te reizen.

RSI wordt bestreden door speciale oefeningen die we via een werkplekprogramma krijgen aangeleverd. Computers vallen uit als je na 45 minuten geen micro pauze hebt genomen. Verplichte rustpauzes worden ingelast. Fysiotherapeuten zijn op de grotere kantoren in dienst die massages geven voor nek en rugspieren als dat noodzakelijk is. Doel is om het relatief lage ziekteverzuim in stand te houden. Samen met de Arbo-dienst lukt dat vrij aardig. Het is echt niet zo'n eenzijdig beeld als jij meent te moeten scheppen.

Je mag eens proberen om van Horn naar Thorn te gaan. Nog niet zo lkang geleden hebben Limburgse bestuurderen met elkaar afgeproken 3 maanden lang enkel gebruik te maken van het openbaar vervoer. De burgemeester van Thorn ging op bezoek bij zijn collega in Horn. Afstand 12 km hemelsbreed. Reistijd 3 uur op en 3 uur terug. Dat kun je ook via de telefoon regelen zal Hans waarschijnlijk roepen. Helemaal terecht zullen sommigen zeggen, maar bepaalde zaken regel je met een bezoek en niet via de telefoon of via mail. Je gaat immers ook op bezoek bij jeouders, vrienden of kinderen terwijl je net zo goed de telefoon kunt nemen?

Allemaal argumenten en tegenargumenten die allemaal even waar of onwaar zijn naar gelang de bril die je opzet en de glazen die daar al dan niet inzitten.

En eerlijk gezegd, ik maak me zelf niet zo druk over de generaties die hier over 100.000 jaar zullen leven. De problemen van vandaag en misschien morgen interesseren mij veel meer. Daar wordt ik mee geconfronteerd en die moet ik voor mijn eigen welzijn en voor mijn kinderen nu oplossen of een bijdrage aan leveren. Als de bijdrage die ik lever ook positief is voor overmorgen, dan is dat mooi meegenomen maar dat heeft niet primair mijn aandachtsgebied.

Ik heb ook oog voor alle ellende in de wereld maar kan ze niet oplossen. Ik probeer wel in mijn eigen leefomgeving een zo goed mogelijke verstandhouding op te bouwen met de mensen om mij heen. Dan heb ik het over mijn gezin en familie, mijn vrienden en kennissen, mijn collega's waar ik een uitstekende verstandhouding mee heb. Als iedereen dat eens ging doen, dan zou de wereld er een stuk vriendelijker gaan uitzien.

• Hans

Aanvaarding en berusting zijn deugden, die de westerse mens volledig is kwijtgeraakt. De discussie heeft wel degelijk zin, maar we moeten niet alleen het vervoer erin betrekken, maar het gehele functioneren van de maatschappij.

Hotelovernachtingen en teleconferencing en allerlei andere zaken om het verkeer te ontlasten zijn goede alternatieven, maar worden toch nog veel te weinig toegepast. De meeste mensen kunnen de computer niet goed gebruiken en printen alles uit, omdat ze niet van het scherm kunnen lezen. Ook een aanslag op het milieu. Het gemak van printen heeft ervoor zorg gedragen, dat de papierberg in een gemiddeld kantoor gigantisch is toegenomen.

“RSI wordt bestreden door speciale oefeningen die we via een werkplekprogramma krijgen aangeleverd.”

RSI bestrijdt je niet met oefenen of met een betere werkplek, maar door de tijd te beperken, dat je achter de computer zit. Iemand, die in fase 3 zit, help je uiteindelijk niet meer met de beste werkplek, die je kunt verzinnen. RSI is een uiting van op individuniveau verkeerd omgaan met energie, zoals we dat ook op wereldniveau zien. Het lichaam trekt zijn zorg voor de extremiteiten (de ledematen) terug, als er energietekort is, en richt zich op de kern: het lijf en het hoofd. Het gevolg is, dat de vloeistof niet meer ververst wordt in de armen en de spieren, pezen en botten in plaats van in een soepele vloeistof in een taaie gelei liggen. Een muismatje met een verhoging helpt daar echt niet tegen.

Tegen de werkplekideologie spreekt ook het feit, dat mensen vroeger bij naar onze maatstaven miserabele werkplekken nauwelijks last hadden. Hetzelfde geldt voor typdames, die keihard op mechanische typmachines moesten slaan.

Ik ben wel eens van Heerlen naar Thorn gegaan. Je zou denken: een veerpontje in de buurt van Echt naar Thorn zou geen overbodige luxe zijn, maar toch is het er niet. Je moet eerst Thorn voorbij en in Roermond (via Horn inderdaad) met de bus terug naar Thorn. Daar zat dan mijn potentiële werkgever. Vanwege de reisproblemen is het niets geworden. Waarom gaat hij dan niet in de stad zitten? Als er niemand in Thorn woont van zijn medewerkers, is het toch onzin daar te blijven zitten.

De reistijd is geen drie uur, hoor. Waarom overdrijf je toch zo? Ik deed er een halfuur over. Een bus rijdt geen 4 km/h. Ik neem aan, dat je die rekensom toch wel gemaakt hebt en het verhaaltje ernstig in twijfel getrokken hebt.

“En eerlijk gezegd, ik maak me zelf niet zo druk over de generaties die hier over 100.000 jaar zullen leven.”

Misschien hoor je daar wel bij.

• Rachel

Beste Hans,

Graag zou ik uitgebreid op je commentaar reageren. Helaas heb ik daar echter de tijd niet voor. Maar ik kan het niet nalaten om heel kort een aanvulling te geven op “het Openbaar Vervoer in Nederland”.

Misschien moet ik wel eerst naar je definitie vragen van “gehucht”. Vanaf hoeveel inwoners ben je volgens jouw norm geen gehucht meer; 5.000, 10.000, 15.000, 25.000, 50.000? Maar probeer anders eens met Openbaar Vervoer van Hoensbroek naar Urmond te komen. Met de auto is dit 16 km, te doen in 12 minuten. Met het openbaar vervoer (zie reisplanner openbaar vervoer) is de recordtijd 1 uur en 4 minuten (gemiddelde snelheid 15 km/h). De andere verbinding doet er echter 1 uur en 21 minuten over (gemiddelde snelheid 11,9 km/h). We praten hier over busverbindingen. Maar ook treinreizen zijn heel leuk. In de winter rijden treinen met vertraging omdat de wissels bevroren zijn, in de herfst liggen er bladeren op de rails, in de zomer heb je blikseminslag en in lente zijn er werkzaamheden aan het spoor. Feit is bovendien dat het materiaal verouderd is en dat de NS nationaal kampioen “waanzinnig slecht communiceren” is. Feit is eveneens dat de NS al enkele jaren door de consument als “slechtse bedrijf” is uitgeroepen. Echt niet alleen door “auto-rijdende media invloeden” hoor Hans. Ooit al eens met de trein midden in een weiland een half uur stil gestaan, terwijl je andere (goederen)treinen voorbij ziet flitsen (en personenverkeer volgens de minister voorrang heeft op goederenverkeer) en je verder geen enkele informatie krijgt wat er aan de hand is, je daarna alle aansluitingen mist en je ook geen enkele informatie krijgt over hoe je nu alternatief verder kunt reizen? En qua prijs kan de NS ook al niet concurreren. Enig idee wat je betaalt voor een retourtje Heerlen-Tilburg? Ik wel: EUR 26,30 2e klas (dus staan) en EUR 40,80 1e klas. Zelfs als ik alleen reis kan ik dat met de auto goedkoper, laat staan als ik samen met mijn vriend of een collega zou reizen.

Ik zal het hierbij laten,

Groet,

Rachel