Uw mening gevraagd.

• Dirk.D.

Beste Brian.

Hans zal er ook wel een paar weten,maar hier komt een lijstje.

Huisvesting, gezonde voeding, kleding, sanitair, energie, Water, medicijnen, omgeving, schone lucht, scholing, verpleging.

Dus even niets

Luxe (auto, boot, caravan,televisie, audio, vidio, computers, enz.)

Kijk zoiets noemen we nu ECONOMIE, om dat alles te laten draaien, zijn er mensen, middelen en kapitaal nodig (jij werkt ook niet voor niets ??)

Groet

Dirk.D.

• Brian

mmmmm…

Als daarin geen schaarste bestond was er ook geen handel in mogelijk.

Economie heeft dezen schaars gemaakt. Het beste voorbeeld is water; nog tien jaar en iedereen loopt uit een flesje te lurken.

Ik werk ook niet voor niets omdat niets meer voor niets is..

• Dirk.D.

Beste Brain

Niets komt voor niets, alleen de zon en regen.

Wat wij doen, heet Economie, en dat is iets wat op ruilhandel lijkt.

Zo van :ik doe wat voor jouw en dan doe jij iets voor mij.

Vervolgens kennen we daar een “WAARDE” (net als Exel) aan toe.

Omdat je met WAARDE niet kunt rekenen, gebruikten we eerst “schuld papieren” en metalen (goud, zilver, tin —– munten en daar voor mischien wel mooie schelpen)

Nu heet zoiets “Geld” en dat staat dan als een verzameling cyvers op je bank of als “schuld papier/munt” (papier en muntgeld) in je portomonee. (als je geluk hebt)

Dus wat je doet is de ene “WAARDE” tegen de andere “WAARDE” ruilen.

Als mensen dus aan de verkeerde dingen “WAARDE” hechten (luxe b.v.) betekend dat er niet genoeg “WAARDE” overblijft voor andere dingen en dus zijn er tekorten. (jij produceerd dingen, die samen minder “waarde” hebben, om dingen te ruilen die voor jouw “Waarde” hebben.

Een tekort aan : Drink water, voetsel, medicynen, onderdak is geen tekort maar een verkeerde manier om met opgebouwde of geleende “waarde” omtegaan, en derhalve heeft het dus niets met “economie” te maken maar met keuzes van ons allen.

P.S. als je zelf niet of weinig “Waarde” kunt verwerven, ga je of dood of ze moeten je “Waarde” geven, in Nederland noemen we dat “Sociaalewetgeving”

Groet

Dirk. D.

• Brian

Met de beklemde tussenzin ‘ als je geluk hebt…’, heb je je eigen twijfel aan het hele gebeuren verwoord. Hoe groot denk je dat het percentage van de werleldbevolking dat wel dit geluk heeft precies is? Denk er ook eens over na wat de intrinsieke waarde is van je portemonnee inhoud als de europeesche bank het vertrouwen in jouw verloren heeft..

• Dirk.D.

Beste Brian.

Dat is nu precies wat ik bedoel, dus veel van die “waarde” is “suggestief” en er staan geen “prestaties” tegen over.

Dat is dus een snelle manier om tekorten te créeren, om dat het niets “toe voegt” aan de produkten behalve de prijs !!!!.

Maar spreek niet van “tekorten” dat zou betekenen dat iets er niet zou zijn, je kunt hooguit spreken van “verkeerd verbruik”

Groet

Dirk.D.

• Brian

Wat bedoel je nou precies?

Ik vind je bijdrage wel interessant maar in een maal is de lijn in het betoog verdwenen..