Aanvulling tot bijstandsnivo???

• Marco V

Hoi iedereen,

Een vriendin van mij zit in de WAO en krijgt van de sociale dienst een aanvulling tot Bijstandsnivo. Nu willen haar ouders hun huis verkopen en de opbrengst verdelen onder de kinderen. Mijn vriendin “hoopt” nu van deze schenking een eigen huis/appartement te kunnen kopen. Raakt zij in dat geval de aanvulling tot bijstandsnivo kwijt of blijft ze die toch gewoon houden???

Met vriendelijke groet,

Marco V

• Hans

Alle eigen vermogen dat de ca. 5.000 euro overstijgt wordt in aanmerking genomen voor de bepaling van de hoogte van de bijstand. Aangezien appartementen uiteraard duurder zijn dan het genoemde bedrag, verwacht de sociale dienst, dat je eerst je eigen vermogen aanspreekt, alvorens je weer opnieuw beroep op bijstand kunt doen. Bovendien stellen ze de eis, dat het vermogen niet te snel opraakt. Een maand flink de beest uithangen en dan weer aankloppen, behoort niet tot de mogelijkheden.

• Linda

Iemand die een uitkering ontvangt kan geen eigen huis hebben. eigenlijk niets hebben waarvan hij/zij eigenaar is.

Heb dat nml ook gehad. Kreeg aanvullende uitkering maar moest mijn auto daarvoor verkopen want een bijstandspersoon kan niet in het bezit zijn van een eigen motorische vervoersmiddel. Oplossing was of aanvechten of op naam van een familie lid laten zetten. In mijn geval ben ik met hele zware argumenten gekomen en na een behoorlijke periode mocht ik mijn auto blijven houden ook al was hij niet van voor 1995.

• Hans

Natuurlijk mag je eigenaar zijn, je hebt alleen geen recht op bijstand. Zoals je ook geen salaris mag hebben, mag je ook geen vermogen hebben.

“Kreeg aanvullende uitkering maar moest mijn auto daarvoor verkopen want een bijstandspersoon kan niet in het bezit zijn van een eigen motorische vervoersmiddel.”

Dat mag gewoon, maar hij moet niet te veel waard zijn uiteraard. Een sociale dienst kijkt samen met de cliënt naar hoe zijn financiële problemen het beste op te lossen zijn. Als de cliënt de auto niet van de hand wil doen, hoeven andere mensen niet voor zijn eten te zorgen. Een dak boven je hoofd en eten is belangrijker dan een auto.

• Donderstraal

Je kan met een Abw uitkering eigenaar zijn van een woning en eigenaar zijn van een auto of motor.

• Hans

Wordt dan niet de bijstand verstrekt als lening, die je aan het einde van de periode middels een verhoging van de hypotheek moet terugbetalen?

• Donderstraal

De vraag is of er recht op Abw bestaat. Dit bestaat. Er wordt wanneer iemand een eigen woning bewoont een krediethypotheek gevestigd. Er wordt gekeken naar de overwaarde van de woning en hiervoor wordt een lening verstrekt. Het restant is om niet.

• Hans

Ik vind trouwens, dat bijstand, net als studiebeurs, slechts ten dele een gift dient te zijn. De rest dient een lening te zijn. Het is toch van de zotte, dat degeen, die niks doet, zijn bijstand voor niets krijgt, en de hardwerkende student studieschuld moet gaan terugbetalen.

• ....................

Betere oplossing voor bijstandspersonen zijn hun verplichten vrijwilligerswerk te doen en dan bijstand te ontvangen

• Hans

Je zin bevat een contradictio in terminis.