De belevingwereld van Hans, Henk c.s.

  • werkende man

    Vooraleer ik mijn stelling poneer wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken mijn minachting uit te spreken voor de links-populaire, quasi intellectuele denkbeelden die hier verkondigd worden, en de stelselmatige weigering van deze denkbeelden af te wijken wanneer men eigenlijk door argumenten overtuigd had moeten worden. Maar goed, naar andermans argumenten luisteren doet links (wat heet?) al lang niet meer, aangezien het gemakkelijker is je ogen te sluiten voor de realiteit en je arrogant te verbergen achter de veilige zekerheid van je morele gelijk.

    Maar goed: de stelling. "Het gelijkheidsbeginsel waarop jullie denken in beginsel op gebaseerd is, is achterhaald en onjuist. Individuen zijn niet gelijk aan anderen, noch willen zij dit zijn. Het menselijke ras vindt haar evolutionaire vooruitgang in die soortgenoten, die de kracht en de mogelijkheid hebben zich van anderen te onderscheiden.

    Daarbij: Nietsche beschreef het al in Also Sprach Zarathustra: het gelijkheidsbeginsel is een verzinsel van de sociale onderklasse om machtiger te worden, over de ruggen van de mensen die het eigenlijk verdienen.

  • Math

    Op zich een stelling waar weinig tegen in te brengen is. Doorredenerend kom je dan uit bij een sociale bovenlaag die kan doen en laten wat haar belieft. Politiek vertaald kom je dan uit op een dictatuur zoals dat in zovele landen in de wereld het geval is. Of in een democratie als de Verenigde Staten waar enkel het recht van de sterkste zegeviert. De minder bedeelden in de samenleving hebben het er stukken slechter dan in deze contreien. Vraag is of dat de bedoeling moet zijn.

    Links heeft in dit land altijd een rol gespeeld die opkomt de sociaal zwakkeren in onze samenleving. Mede doordat links en rechts afwisselelnd aan de macht is en dat kabinetten in dit land altijd gebaseerd zijn op samenwerkingsverbanden met meerdere partijen, zorgt ervoor dat er een zeker evenwicht bestaat tussen hetgeen de sociaal zwakkere onderklasse wil en wat de hogere bovenklasse wil en kan bieden. Dat maakt de sociale samenhang hier in Nederland maar in zijn algemneenheid geheel West Europa zo uniek.

    O ja, sommigen zullen zeggen dat het beter kan en dat verdeling altijd naar boven afgerond moet worden. Een natuurlijk links streven net zoals rechts zal beweren dat er zo veel mogelijk geld verdiend moet worden en dat de kosten besparingen zo optimaal mogelijk moeten worden. Met kostenbesparingen zijn hier uiteraard de lonen mee bedoeld.

    Ik zal links niet minachten, waarom? Omdat de uitgangspunten anders zijn? Ik ben met je eens dat individuen niet streven naar gelijkheid althans niet de meerderheid. We kunnen streven naar een wereld vol vrede maar dat is een utopie. De geschiedenis wijst uit dat zo'n wereld niet bestaat. Ook onze medeaardbewoners de dieren kennen dit beginsel niet. Vrede is slechts mogelijk als er een bepaald evenwicht in stand gehouden kan worden.

    We schreeuwen van de daken dat er geen oorlogen van enig formaat meer worden uitgevochten vandaag de dag, maar is dat wel zo? Er zijn sinds WOII meer oorlogen ontstaan en uitgevochten dan ooit te voren in de wereldgeschiedenis. Met passifisme bestrijdt men deze oorlogen niet. Ik heb geen enkele illusie dat er geen grote wereldconflicten meer zullen uitbreken. Ik ben er zelfs zeker van de vraag is alleen maar wanneer?

    De democratie heeft zich hier met name in West Europa het best bewezen. De kracht van de democratie is nog altijd dat een meerderheid rekening moet houden met wat een minderheid wil. Een meerderheid van 51% wil nog altijd zeggen dat 49% het niet eens hoeft te zijn. Of dat nu een rechtse of linkse meerderheid is, dat wil niet veel zeggen. Vroeg of laat komnt het moment dat links of rechts door de ander overvleugeld wordt of zelf gedwongen wordt samen te werken.

    De keerzijde van de medaille is dat de kracht van de democratie tevens de achillespees is van die zelfde democratie. Minderheden die zich niet houden aan de democratisch gekozen wetten en voorschriften en deze aan huin laars lappen, krijgen alle mogelijkheden om te doen wat hen goeddunkt en vervallen in een bepaalde vorm van anarchisme. Het antwoord van de democratie is tot nu toe gedogen geweest. Het mag eigenlijk niet maar het kost zoveel inspanning om bepaalde misstanden tegen te gaan, laten we het maar gedogen.

    De grens van het toelaatbare is inmiddels al lang bereikt en zelfs naar mijn idee overschreden. Het zal de democratie zelf moeten zijn die hier een antwoord op zal moeten gaan formuleren. Iedere partij links, rechts en centrum heeft daarbij zijn eigen verantwoordelijkheid.

    Wat mij betreft mag iedereen daar via zijn eigen visie zijn mening over vormen en geven. Minachting voor andermans ideeen past daarin, wat mij betreft, niet.

  • Hans

    De titel klopt al niet, omdat ik (en vermoedelijk ook Henk) een zo breed mogelijke belevingswereld nastreven.

    “Quasi-intellectueel” klinkt inderdaad behoorlijk quasi-intellectueel. Ik heb voorts nog geen valide argument gezien. Nog steeds heb ik bijvoorbeeld geen antwoord op de discrepantie op wat we onze kinderen leren (eerlijk delen) en wat de volwassenen zelf doen (zoveel mogelijk grijpen, carrière maken over de rug van een ander). Voorts wensen Henk en ik niet ingedeeld te worden in “links”, want dat zou betekenen, dat we een leer aanhangen en niet zelf nadenken.

    “Individuen zijn niet gelijk aan anderen.”

    Maar wel gelijkwaardig, hetgeen betekent, dat iedereen dezelfde kans moet hebben om te bereiken wat hij wil. Nu is het zo, dat topfiguren met geringe inspanning veel meer bereiken, dan de echte zakenman, die met zijn winkeltje ploetert voor een leefbaar inkomen. Ook hoorde ik deze week nog, dat de kantoorpikkies en -kutjes op het kantoor van de Thuiszorg het dubbele verdienen van de mensen, die het werk doen.

    Ongelijkheid mag mijns inziens alleen gebaseerd zijn op de zwaarte van het werk en op doorzettingsvermogen. Luiheid mag afgestraft worden met een lager inkomen, maar thans gebeurt het omgekeerde. Een argument, dat jullie ook niet weerlegd hebben. Dan komen jullie zelf maar met nieuwe argumenten, die wij opeens moeten weerleggen, maar zo werkt een discussie niet.

    Nietzsche was een psychiatrisch patiënt. Laten we daar nou niet te veel waarde aan hechten.

  • Hans

    Links betekent voor mij, dat je werk maakt met het inrichten van de samenleving. Om een bepaald niveau van beschaving te bereiken, lijkt het mij onontkoombaar om van linkse principes uit te gaan met beperkte inkomensprikkels en bijbehorende haalbare doelstellingen (inzet bijvoorbeeld, en niet karakter, voorkomen e.d. of afkomst)

    Een samenleving op zijn retour zal weer rechts worden, waarbij veel mensen denken, dat het onontkoombaar is en deze mensen doen, alsof dat het beste is. Nu is het zeker onontkoombaar, dat beschavingen ten onder gaan, maar mijn idee is om ervoor te vechten en niet te zeggen: “Och ja, dan is dat maar zo.”

  • Gladio

    Waarom Hans reageer jij altijd twee keer? Heb je dan een postje

    geschreven en denk je dan : “ o vergeten ”

    maar goed dit terzijde.

    “ Nu is het zo, dat topfiguren met geringe inspanning veel meer bereiken, dan de echte zakenman, die met zijn winkeltje ploetert voor een leefbaar inkomen.”

    Nu vraag ik jou Hans als zo winkelier het goed doet en 20 winkeltjes krijgt is hij dan ook de zoveelste profiteur?. Wanneer mag iemand dan wel profiteren van zijn harde succes?

    “ Ook hoorde ik deze week nog, dat de kantoorpikkies en -kutjes op het kantoor van de Thuiszorg het dubbele verdienen van de mensen, die het werk doen”

    klopt dat is oneerlijk. Maar er is ook zoiets als vraag en aanbod.

    en het probleem is dat mensen thuiszorg zelf moeten betalen. tenzi je ze 150 euro per uur wil laten betalen kunnen de thuizorgmedewerkers niet meer verdienen.

    Over het salarispersoneel kan ik kort zijn. Als ze het niet krijgen gaan ze ergens anders werken.

    per uur wil laten betalen is het

  • Dirk.D.

    Beste

    Gelijkheid en broederschap, mooie ilusie.

    Eet of wordt gegeten, is nog steeds de wet. (we doen of het niet zo is)

    Ook hier geld de wet van de sterkste. (alleen is het nu op getal)

    Europesche democratie is een traage slechte regerings vorm (een betere is nog niet uitgevonden)

    Links of rechts ?? alleen een spelletje van macht.

    “über mensch” tja dat werkt dus ook niet.

    Resumé: ieder vogeltje zingt zoals ie gebekt is, moeten we mooi zo houden.

    Groet

    Dirk.D.

  • werkende man

    Natuurlijk, dat roepen jullie progressieven altijd. Alleen jammer dat je blikveld zich beperkt tot de linkerkant van het spectrum. Eventuele goede punten van rechts worden stelselmatig genegeerd of gewoon ontkent. Bekijk je eigen postjes maar, in welke bochten je jezelf wringt om de realiteit te ontlopen.

    Voor wat betreft de “kantoorpikkies” e.d. het volgende Er bestaat ook nog zo iets als verantwoordelijkheid. Niet alle arbied is fysiek, vriend, maar voor anderssoortige arbeid dan fysieke is in jouw “brede” blikveld blijkbaar geen plaats.

    Hans je denkt in oude baas-knecht verhoudingen. Marx had in zijn tijd gelijk toen hij het manifest schreef. Zijkn theorie is inmiddels volledig achterhaald. Net als jouw denkbeelden.

  • Hans

    Nee, jongeman, ik reageer op de werkende man en op Math. En als ik wat vergeten ben, dan zet ik het er gewoon bij.

    Als hij 20 winkeltjes heeft en werkgelegenheid op gang brent, mag hij voor mij meer verdienen. Maar bij een Ahold, die de ene na de andere keten wereldwijd opkoopt, kun je toch moeilijk volhouden, dat het de eigen verdienste van de topfiguren is.

  • Hans

    Volgens mij is de verantwoordelijkheid voor leven of dood de zwaarste en die dragen de topfiguren niet. Wel artsen en verpleegkundigen. Bovendien kunnen velen, die verantwoordelijkheid dragen, deze gewoon ontlopen, zoals Rob den Besten en Karel Noordzij.

    En over Marx heeft niemand het hier. Ik heb zijn theorie niet nodig om mijn beweringen te bewijzen. Ik kijk gewoon naar de realiteit.

  • Maanrag

    Beste werkende man

    Je haalt twee zaken door elkaar: namelijk gelijkheid en gelijkwaardigheid. Natuurlijk zijn wij niet alle gelijk aan elkaar maar als mens zijn we in principe gelijkwaardig aan elkaar. Ik heb een goed verstand en daar ben ik blij mee maar ik hoef daar niet geldelijk voor beloond te worden. Het is die deemoed die ik mis bij de graaiers in vooral de managementwereld. Het idee dat ze alles ‘verdiend’ hebben. Nietzsche is niet zaligmakend: natuurlijk willen ‘zwakkeren’ evenveel krijgen en ik vind dat ze daarin gelijk hebben. Tenslotte: Als ik mag kiezen tussen werken en 1000 euro verdienen of niet werken en duizend euro verdienen dan kies ik voor het eerste, omdat ik werken bevredigend vind (zolang het bevredigend is, lees daar trouwens je Marx maar op na!) en omdat ik plezier ontleen aan het sociale netwerk dat je om je heen treft (iets wat ik tijdens m'n werkloosheid als een groot gemis ervaren heb). Ik vind het hoog tijd voor een opwaardering van het communisme en dat is idealistisch. Idealistisch betekent dat er mensen zijn (niet ‘de mens’!) die misbruik zullen blijven maken. Zoals slavernij nu als schande ervaren wordt, zal ooit in een verre toekomst de sociale ongelijkheid als de schande van deze eeuwen worden beschouwd. Met andere woorden de ongelijkwaardigheid die abusievelijk met ongelijkheid wordt gelijkgesteld.