STEUN AAN DE KANBINETSPLANNEN OP PRINSJESDAG!

• Hans

De alledaagse realiteit is dat mensen muurvast zitten in een bijstandssituatie. In Duitsland, waar de werkloosheid nog wat erger is, was gisteren een reportage op tv. van iemand van 50, die al afgeschreven wordt voor de arbeidsmarkt. Moet zo iemand dan zijn leven lang van 1300 gulden (600 euro) leven? Ik vind, als je door de maatschappij zo bezeikt wordt, je best zwart mag werken.

Als Van der Valk er met een sisser vanaf komt, waarom dan zo'n kleine vis niet?

“Je gaat voorbij aan het feit dat geconstateerd wordt dat op een enorme manier geprofiteerd wordt van de WAO en andere sociale instellingen.”

Ik merk echter ook, dat er in grote bedrijven salarisstijgingen worden toegekend aan de top, terwijl er verlies wordt geleden. Als ze nou een eerst de miljoenenfraude aanpakken, dan mogen ze met de WAO'ers beginnen. En je weet toch ook wel, dat VVD'ers (werkgevers) de WAO misbruiken om overtollige werknemers te lozen?

“We moeten met z'n allen eerst de maatschappij omturnen waardoor er een nieuw evenwicht komt met betere verdelingen tussen arm en rijk,”

Dat vind ik nou ook, maar dat is precies, wat de VVD niet wil. En armoede dient bestreden te worden, maar wat ik veel minder hoor: rijkdom dient eveneens bestreden te worden. Er mogen best inkomensverschillen bestaan, maar ik vind luiheid de enige reden om iemand een laag inkomen toe te kennen. Ik verfoei de situatie waar mensen zich uit de naad werken voor het minimum en topfiguren wegkomen met flutresultaten en zich ook nog 15% salarisverhoging toekennen.

“voorzover je over armoede kunt spreken in Nederland,”

Ja, dat kun je. Armoede in Nederland kenmerkt zich vooral in sociale uitsluiting. In een land waar iedereen arm is, is die naar mijn idee zelfs dragelijker dan in een land, waar je via de media en kennissen voortdurend geconfronteerd wordt met wat je niet kan, Math. Armoede in harde zin groeit ook, gezien de toename van het aantal daklozen, slechte woonomstandigheden en slechte voeding. Die slechte voeding uit zich hierin, dat arme mensen grijpen naar vette en ongezonde middelen en daarom ook makkelijker dik worden.

“Het is gewoonweg niet zo dat van de 8 of 9 miljoen werkende nederlanders er 1 in de WAO zit omdat de maatschappij een dusdanig zware wissel op deze mensen heeft gelegd dat ze niet meer normaal kunnen functioneren”

Van degenen, die er niet in behoeven te zitten zijn er inderdaad meer groepen te onderscheiden:

- Zij, die het tempo en de eisen niet meer kunnen bijbenen (burnout en muisarm bv.)

- Zij, die via de WAO met een soort van vroegpensioen gestuurd zijn.

- Zij, die een handicap hebben, waarmee best werk te vinden is, maar door vooroordelen van werkgevers toch niet aan de bak komen.

En nou geloof maar, dat dit om gigantische aantallen gaat. Het aantal simulanten lijkt me vrij klein, Math. Ik denk toch echt wel, dat een keuringsarts alle simulatiefoefjes kent.

“Nederland, een van de rijkste landen binnen de EU, met een goede gezondheidszorg, goede sociale omstandigheden, (nog) goede CAO's heeft het hoogste aantal WAO'ers binnen de beroepsbevolking? Een giller van jewelste!”

Voormalig armoedzaaier Italië heeft Nederland al ingehaald wat BNP/hoofd betreft. De gezondheidszorg verslechtert etc.

• math

DE WOA is jarenlang misbruikt niet alleen door de werkgevers maar ook door de werknemers. De vakbonden hebben jarenlang dit beleid gedoogd. De WAO was immers beter dan de bijstand? Of beter, een arbeidsongeschikte is beter dan een werkloze? Wat dat betreft lopen de bonden ook met boter op hun hoofd. En de regering? Deze zag wel een groei van WAO'ers maar de werkloosheid daalde. Dat was immers het goede nieuws! Sterke daling van het aantal werklozen. Was toch afgesproken in het regeerakkoord? Ook de politiek liep met boter op het hoofd rond. In de politiek heb ik daar jarenlang niets over gehoord niet van links en niet van rechts. En waarom niet? Omdat het geen politiek item was. Met terugdringen van werklozen kun je politiek scoren met WAO'ers lukt dat niet zo best. Iedereen vond het eigenlijk wel goed zo.

In Duitsland speelt dit veel minder. Duitsland kent heel andere sociale voorzieningen dan Nederland. Gevolg is dat Duitsland hogere werkloosheidscijfers laat zien omdat veel minder mensen gebruikn maken van een arbeidsongeschiktheidsregeling. Koeien kun je niet met paarden vergelijken en dat is wat hier in deze discussie wel gebeurt. Feitelijk is het werkloosheidspercentage in Nederland waarschijnlijk niet zo heel veel lager dan in Duitsland als je de echte WAO'ers in de WAO laat en de verkapte werklozen naar de bijstand of ww doorsluist.

De vraag is of men dat in Nederland wel zo wil zien. Jij in ieder geval niet maar dat wist ik al. En natuurlijk is het een schande dat Nederlandse topmanagers zich enorme salarisverhogingen toemeten in een tijd waarin iedereen moet inleveren. Waarom suggereer jij dat ik daarvoor zou zijn? Omdat ik VVD stem?

Als mijn vrouw in het water springt, behoeft dat toch niet automatisch in te houden dat ik haar dan maar na moet springen?

• Hans

Een werknemer heeft amper mogelijkheden de WAO te misbruiken. Dat sommigen het wel lekker vinden en het het liefst zo laten, klopt. Maar zoiets kun je niet los zien van 35 jaar WAO-denken. Niemand denkt: “Ik voel me gelukkig, alleen ik zou nog de WAO in willen.” Dan is er toch echt wat aan de hand hoor. En alle langdurig zieken proberen uit de WAO te blijven.

“En natuurlijk is het een schande dat Nederlandse topmanagers zich en” orme salarisverhogingen toemeten in een tijd waarin iedereen moet inleveren."

Natuurlijk ben je daar ook tegen, maar jij wil er niet mee beginnen. En iemand, die de kluit willens en wetens belazert, is een crimineel. Een WAO'er, die na een jarenlang gevecht zich bij zijn situatie neerlegt, vind ik een minder ernstig probleem, zeker voor een uitkering, die de 50.000 gulden bruto amper overstijgt. Ik heb de neiging om eerst de grote schoften aan te pakken, voordat ik mensen aanpak, die slechts zeer ten dele schuld dragen aan hun situatie.

• Gladio

een dief is een dief hansje, hoeveel geld hij ook steelt.

• Hans

Eerst het grove werk en dan het fijne. Maar daar heb je werkervaring voor nodig, Gladio, het zij je dus vergeven, dat je zo'n illustere bijdrage aan onze discussie doet. Een goede raad: laat het ook Maths en mijn discussie, want jouw vaardigheden hebben we reeds ingeschaald op een schaal van 1 tot 10.

• Dirk.D.

Beste.

Leuke discussie ?!.

Een stelling lijkt wel uit de tijd van de (Nederlandse) prehistorie.

Want rond 1900 was er zelfs een werkgever die vond dat hij subsidie van de regering moest hebben omdat hij 560 mensen 16 uren !!!! per dag van de straat af hielp (kinderen inbegrepen) slaven arbeid.

Wat dat gezeur over WAO betreft, wel je wordt pas voor 100% afgekeurt als je ook niet meer met je ogen kunt knipperen, dus de rek is daar ook uit.

En ja, er werden veel mensen afgekeurt omdat er ook geen “passend” werk meer voor handen was. (heeft ook gezorgd dat de lonen op peil bleven).

Verder vergeet de eerste spreker even te vermelden dat de Nederlandse werknemer de hoogste produktie per gewerkt uur ter wereld heeft, wat ook betekend dat er dus ook dat de zwaarte navanant is.

Dus dat “simplistsche” gebral hangt mij ellenlang de strot uit, gewoon de kwaden van de goeden schijden, en de misbruik aan banden leggen.

Wat die bijstands moeders betreft, kunnen al die kinderen er wat aan doen dat hun ouders verkeerde keuzes hebben gemaakt, moeten die dan ook maar creperen ??. Het land van de “onbegrensde mogelijkheden” (USA) is momenteel de grootste op het gebied van coruptie, en wie mag dat betalen ??? juist die gene die dacht z'n pensioen veilig gesteld te hebben.

Resumé: elk volk krijgt de regering die zij verkiest, en wij zitten opgescheept met een stel L.P.F. amateurs en (mischien wel) zakken vullers.

Dus hou maar op over die paar kleine fraudeurs, en kijk es even om je heen.

Groet

Dirk.D.

• Hans

Eerst met de grote fraudeurs beginnen zeg ik altijd.

• Dirk.D.

Beste

Precies.

Dirk.D.