Geen werk en ook geen geld!!!!!

• joran

ja plakken valt niet mee Cinthia

en zeurders bestaan niet wel zeikerds

• Olga(18 jaar)

Hallo Chantal,

in het vorige schooljaar heb ik 1 jaar avondhavo gedaan, maar hier ben ik mee gestopt, het is niet wat bij me past. Verder heb ik wel nog geprobeerd om op een andere school te komen maar de ene bleek toch niet bij me te passen en bij de ander werd ik niet aangenomen vanwege de nieuwe regeltjes voor de daghavo. het ging me ook niet zo zeer om die havo, meer om wat te doen te hebben in de middag en in een goede omgeving. verder ken ik ook geen avondopleiding die me echt leuk lijkt, en je moet ze bovendien altijd zelf betalen(denk ik).

en over het huren: dat zal niet echt lukken, want hierzo moet je minstens 3 jaar ingeschreven staan om een kans te maken op een betaalbare huurwoning en ik sta pas sinds april/mei ingeschreven. maar je hebt gelijk, werk moet je wel hebben voor een woonruimte(of een uitkering?). ik heb wel af en toe geprobeerd om werk te zoeken, ook via uitzendbureau's maar op de een of andere manier wil dit maar niet vlotten, ze laten niks van zich horen of ze hebben gewoon geen werk. niet bij alle uitzendbureau's, maar ik denk dat het toch beter is als ik zelf zoek in plaats van die bureau's, het gaat op een of andere manier steeds een beetje de mist in met die bureau's. daarbij komt dat ik maar heel af en toe werk KAN zoeken qua motivatie gezien dan.

• Olga(18 jaar)

Hoi Joran,

Ik heb ook veel gezocht op internet naar van alles en nog wat maar uiteindelijk toch niet wat me echt leuk lijkt of wat haalbaar is. Toch is er wel iets wat me leuk lijkt om te doen, maar dat is wel meer een soort bijbaan: een online 2dehands cdwinkel opzetten. Dat is wel te doen(website maken is ook geen probleem).

en ik wil ook op mezelf wonen, maar niet op kamers, dan zit ik bij mensen in huis en heb ik nog niet echt m'n eigen woonruimte, bovendien nemen ze je toch alleen voor het geld in huis en daar hou ik niet zo van. Een verhuurder voor een flatje moet je ook betalen maar dan kun je tenminste vrij wonen.

En over bedrijven: ik heb wel af en toe een poging gedaan, maar van de ah(de laatste poging) heb ik niks gehoord. het lijkt mij het beste om een eigen onderneming te starten, de radio zal het misschien niet direct worden, maar een grote (niet 2dehands) cdwinkel op internet is misschien ook leuk. wat moet je daar precies voor doen? als ik zo'n onderneming zou starten, zou ik cd's op z'n goedkoopst willen aanbieden, iets extra's wat andere cdwinkels misschien niet hebben. weet jij hoe je aan inkooprechten ofzo komt?om goedkoop cd's in te kopen enzo. dat lijkt me ook leuk om te doen.

Groetjes, Olga

• Olga(18 jaar)

Ik weet het Sip, eerst werk, daarna een woning. Dat maakt het ook zo moeilijk. Zoals je misschien net of hierna leest, lijkt het me ook leuk een cdwinkel op internet te beginnen. Daar zal ook een investering voor nodig zijn, ik weet alleen niet precies hoe het in z'n werk gaat. Een website bouwen is niet zo'n probleem, eerder wat je er precies voor moet doen(naar kamer van koophandel ofzo en iets met een platenmaatschappij, maar precies weet ik het allemaal niet). Dat is iets wat ik thuis zou kunnen doen en wat voor mij makkelijker gaat, omdat het leuker is dan een of ander saai baantje via een uitzendbureau. Maar dan kom je toch weer op die woonruimte, want je hebt dan ook opslagruimte nodig en dat gaat moeilijk als je in een flat woont.

• Fred

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Het grootste probleem is gewoon dat ik heel graag wil werken maar om iets te doen waarvan ik weet dat ik dat toch niet vol hou, dan wordt het toch ook niets.

Via het arbeidsburo heb ik dus een opleiding gevolg voor ass. systeembeheerder en heb dat in 1/2 2000 afgerond met baan garantie. Het bedrijf waar ik dat gevolgt heb is er niet meer en van baan garantie is geen spraken meer. Als ik op die functie solliciteer dan word ik niet aangenomen omdat ik geen ervaring genoeg heb en daar komt nog bij dat ik mijn leeftijd ook niet echt mee speelt. Ik ben 37 jaar. Al die MTSers hebben natuurlijk voorsprong want die kosten ook niet zoveel.

Ik wou dat ik een opleiding kon volgen. In 2000 kon ik zo een opleiding MCP volgen waar ik positief voor getest was maar dat @#$! vrouw van het arbeidsburo vond dat maar niets en wou liever dat ik in de metaal ging. Daar ben ik dus geen type voor. Ik loop nu in de ziektewet omdat ik nu dus overspannen ben. Nu hoor ik echt niet bij die mensen die als het ff niet meezit bij de pakken neer gaat zitten maar als ik nu aan het werk ga sla ik de eerste de beste idioot op z'n smoel als het me niet bevalt, dat lijkt me toch echt geen goed idee. Dus loopt Fredje nu bij maatschappelijk werk om de eindjes weer bij elkaar te knopen en weer vatsoenlijk weer aan het werk te kunnen.

De oorzaak dat ik in de ziektewet terecht kwam is alleen maar omdat ik in een maand tijd 15 sollicitatiebrieven had verstuurd en op alles was afgewesen en dat het GAK mij maar in totaal 1800,- netto gaf omdat ik ook nog bij de hogeschool 1 dag in de week les gaf. Dat is zo'n 6,66 uur per dag. En wat wordt er afgehouden, 11,4 uur. Dat is toch van de zotte. Ik probeer al maanden die ijkels van het GAK (sorry hoor) aan hun botte hersens duidelijk te maken dat ik maar 6,66 uur per week werk en geen 11,4 uur. Ik wordt daar zo moe van he.

Zo dat was weer eens wat van mijn kant, ik heb echt genoten van alle reacties (er komen er nu nog wel meer bij) en wens al vast iedereen een goed en gezond 2002 toe en vooral veel geluk toe (dat kan ik ook wel eens goed gebruiken).

Groetjes Fred.

• Cinthia

Nou lekker k*t dus, keb zo'n beetje hetzelfde gehad maar ik ben heel wat jonger, ben nu 21 jaar bijna 22, mijn hele leven is 1 dik zooitje, ik ploeter totdat ik een ons weeg. En nu ben ik dat geploeter wel eens goed zat ik zet me altijd voor meer dan 100% in en steeds wordt ik weggeschopt omdat ze wel weer een andere gesubsidieerde klant gevonden hebben. Steeds beloven dat als ik daar minstens 2 jaar blijf werken dat ik dan een vaste baan krijg. En steeds als ik er bijna 2 jaar gewerkt heb dan doe ik het allemaal niet goed meer en ben ik fout bezig terwijl ik andere verhalen van mijn collega"s hoor. Het gaat opvallen dat als een overheids instelling blijft roeppen nee Cinthia jij wordt goed begeleid en jij krijgt echt wel een vaste baan hou nog ff vol, en het is iedere keer gewoon niet zo. Ik heb in 2 jaar tijd 17 consulenten versleten die vanalles beloofden en opeens waren ze langdurig ziek daardoor zijn dingen niet op papier gekomen. Ook hebben ze contrackten weggemofeld die ik wel gezien en ondertekend heb waar ik nog een copie van zou krijgen. Nooit gehad het was 1 grote dooie mus. Bedankt overheid.

Nou laat maar hangen, ik moest rondkomen van 920 gulden in de maand, ik ging 1 dag in de week naar school en werkte 4 dagen. Het was knal zwaar, ik kon bijna niet rond komen terwijl ik echt niks exstras deed.

Maar dat gaf ja niet want ik zou tog een vaste baan krijgen en dan werdt het alleen maar leuker. Dan zou ik niet meer zo te hoeven ploeteren.

Opeens mocht ik niet meer naar school omdat Weerwerk niet meer betalen wilde voor de opleiding (1500 gulden per jaar).

Ik had een afspraak met mijn consulente dat ik voor minstens 2 jaar schoolgeld kreeg ze had zelf een contrackt die ik ondertekend heb waar dat in stond.

Bij mijn volgende consulent was die natuurlijk weer eens pleitte en ik kon fluiten naar alles. Ik ben gewoon gebruikt om het gat in de zorg op te vullen, er zijn duizenden na mij die hetzelfde ondervinden.

Fijn deze samenleving

Groetjes Cinthia en tot priks