Als iemand een universitaire opleiding heeft en bijv. voor econoom kan doorgaan maar er (is niet zo…) is geen werk voor hem/haar en hij/zij moet bijv. op een vuilstortplaats afval “verzamelen” dan staat dit natuurlijk niet mooi op zijn/haar C.V.
Een toekomstige werkgever geeft dan toch de voorkeur aan iemand die bijv. aan het serveren is geweest.
Ik kan me voorstellen dat deze personen dan bepaald werk niet aannemen en zodoende werkloos blijven.
Ook zijn er mensen die niet tegen de druk kunnen van produktiewerk.
Typisch werk waar altijd mensen nodig zijn. Hard werk, harde mentaliteit, laag niveau. Hier moet je dus tegen kunnen. Laat nou eens het geval dat mensen met lagere opleiding veelal in dit werk terecht komen en stel dat ze niet tegen deze mentaliteit kunnen, maar door hun opleiding kunnen ze niet anders. Dan is het logisch dat zij bij huis zijn, ondanks een eventuele cursus die zij doen, want daar gaat ook tijd over heen.
Ik denk ook niet dat het zozeer om geld gaat bij werklozen.
Natuurlijk zijn er werklozen die gewoonweg niet willen werken, maar wat klagen we nu eigenlijk.
Het gaat steeds beter in Nederland in vergelijking met een aantal jaren terug.
Ik denk inderdaad ook wel dat een percentage werklozen te kritisch zijn, hetzij om de werkzaamheden, hetzij om het geld. (eerlijk=eerlijk) !!!
Maar je moet toch ook geschikt zijn voor een bepaald werk en als je bijv. via een uitzendbureau veel kort werk hebt verricht en vaak om ander werk hebt verzocht omdat je van jezelf vond of je “baas” niet geschikt te zijn, dan kun je het wel vergeten bij dat uitzendbureau en alle andere op den duur
Maar waar ik zelf ook niet tegen kan zijn werklozen die gewoonweg niet willen werken en het zeer makkelijk vinden om hun handje op te houden.
Zo werkt het natuurlijk niet.
Maar dat er overal vacatures voor iedereen zijn, is niet zo!.
Met een simpele VBO kom je toch echt niet ver.
Een MBO soms al niet.
Ook denk ik, niet racistisch bedoeld, dat er veel allochtene werklozen zijn.
Dan met name de vrouwen denk ik. Vanuit de bij hun behorende cultuur zijn
zij vaak niet gewend te werken.
Gelukkig heb ik een goedbetaalde, vaste baan (vindt het geen fantastisch werk, maar ik heb tenminste werk) en begin ik binnenkort bij een nieuwe werkgever, nog vaste baan en heel leuk maar ik heb ook andere tijden gekend.
Ik hoop dat mensen die werkloos zijn en dit lezen snel werk vinden en geef niet op.
Uit ervaring weet ik dat het “Arbeids”bureau vaak niet echt mee werkt, maar blijf aan de bel hangen bij hen.
De aanhouder wint.
Succes allemaal !!!