WIW probleem

• Gerwin

Ik ben in een hele vreemde situatie terecht gekomen. En weet niet precies hoe ik hiermee aan moet. Ik werk sinds begin dit jaar in het kader van de WIW bij de gemeente en heb 2 sucessvulle ervaringsplekken achter de rug. (Ik werkte half om half zoals ze dat noemen.) De eerste werkplek was niet genoeg werk en ik moest daar weg. Ik had toen nog maar 1 werkplek. Daar ging het in de loop der tijd niet lekker mede omdat ik het gevoel had dat er met me gespeeld werd, hierdoor sliep ik slecht en wist niet wat ik moest doen. Ik had een gevoel van machteloosheid, omdat ik het gevoel had dat er niet verder gezocht werd naar opleidingen en een andere werkplek. Toen hoefde ik bij mijn tweede werkplek ook niet meer terug te komen. En men had uiteindelijk wel begrip voor de situatie. Ik ben nu werkloos en krijg nog salaris was de WIW. WIW wil me nu aanmelden voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering anders zouden ze me ontslaan. (Ik weet niet of ze deze eis aan me kunnen geven). En heb dit vooralsnog (onder voorgbehoud) getekend. Nu wil men me ook op een werkplek zetten wat ik totaal niet bij me vindt passen. Kan men me zo behandelen? Wie kan mij helpen? Ik heb zo langzamerhand geen vertrouwen meer in de WIW. Maar wat moet ik dan?

Gerwin.

• Janssen

Ik ken het probleem en heb zelf werk gezocht via een uitzendbureau, wat nu in een jaarcontract is uitgemond en straks in een vast contract. Ik heb het bureau (het ging om REA-regeling) een verzoek tot uitschrijving doen toekomen en wat mij betreft is de kous af. Officieel kun je je niet uitschrijven, maar ik heb geen tegenbericht gehad, dus ik ga er zonder meer vanuit, dat ze akkoord zijn gegaan.

Ze zouden me in 1998 een opleiding laten volgen. Door allerlei bureaucratie hebben ze me gewoon een jaar laten verspillen en ben ik in 1999 aan een opleiding begonnen, die me steeds meer verveelde. In maart 2000 ben ik tegen een salaris gaan werken en het bevalt me prima.

• Gerwin

Betse Janssen,