WAT als ik GEEN WWBZ uitkering aanvraag?

  • Shelly

    Hoi ik woon in Utrecht en heb een wao uitkering (wia) en die heb ik nét 2 maanden. Ik krijg 70% van mijn parttime baan die ik oooit had, dus dat is een bedrag van 640 euro netto ongeveer. Ik heb een vriend die me ook helpt soms met boodschappen enz enz maar mij is verteld dat ik verplicht ben om een uitkering aan te vragen als alleenstaande moeder. Ik woon niet samen met mijn vriend maar wel met mijn meisje, maar moet ik nu verplicht naar de soos om een aanvulling te nemen want doe ik dat niet ben ik dan strafbaar ??? ik kan nl een aanvulling krijgen tot 900 en dat zie ik gewoon niet zitten want heb nooit deel willen uitmaken van die soos. Ik red het om mijn huur enz te betalen dus is dit een fabel of is het echt ?? Ben ik verplicht om een uitkering aan te vragen

  • Bloem

    @Shelly : *respect*

    Als jij kunt rondkomen met die € 640 is er volgens mij niemand die je kan verplichten een aanvulling aan te vragen.

    Pas als je in moeilijkheden komt wordt het natuurlijk een ander verhaal.

    Wie heeft je verteld over die verplichting?

    Overigens kan ik niet vinden wat de afkorting van WWBZ uitkering is.

  • shelly

    hoi Bloem

    het is trouwens gewoon een bijstandsuitkering ik dacht dat het zo heet tegenwoordig. Ik bedoel gewoon een bijstand van dienst werk inkomen

    vorig jaar hoorde ik dit van een advocaat die mij dit mededeelde maar ik kan er zelfs nergens iets over terug vinden. hij zei dat als je niet (als alleenstaande ouder) AAN het minimum komt dat dat niet mag want je bent verplicht om die aanvulling te krijgen (recht op) ja ik weet dat ik rechten heb hierop maar ik wil geen soos. ik leef van mijn wia en m,n vriend die me helpt en die woont niet eens bij mij want hij heeft zin eigen huis. Ik won alleen met mijn dochtertje en betaal alles netjes zelf. ik wil gewoon weten of ik geen probelemen hiermee krijg. stel dat ik die uitkering wel neem en zeg hem daarna op slaat ook nergens op maar wil ook geen problemen snap je. wat een gedoe zeg

  • UWV Webcare Team

    Beste Shelly,

    Ik begrijp uit je bericht dat je een WIA-uitkering van UWV ontvangt.

    Je geeft aan dat de uitkering onder het sociaal minimum voor jouw situatie is.

    Ontvang je al een aanvulling van UWV bovenop je uitkering?

    Is dit niet het geval dan je kun je dit met dit formulier bij UWV aanvragen.

    Actuele informatie over het aanvullen van je inkomen vind je in deze brochure.

    Met vriendelijke groet,

    Ella

    UWV Webcare Team

    www.uwv.nl/webcare

  • Shelly

    hoi ella dit zit al in mijn wia uitkering (ik krigj nl toeslag van 100 euro dus totaal heb ik ongeveer 700 euro)

    dus deze toeslag heb ik al aangevraagd en gekregen :-)

  • Bloem

    Mooi Shelly.

    Als je er verder niets bij wilt, je vriend vindt het prima om je verder te ondersteunen en

    (mijn mening als je dochter niets tekort komt ) dan is het toch goed?

    Je bent niets verplicht! Mocht later blijken dat je er toch een beroep op moet doen

    kan dat altijd nog.

    Voor alle zekerheid kun je even informeren bij het Gemeenteloket van jou woonplaats.

  • Vilseledd

    Heb je wel ooit de Toeslagenwet aangevraagd? Dat is een aanvulling op de WIA, zodat je niet bij de bijstand hoeft aan te kloppen.

  • xxooxx

    Stel ? Je wilt graag/gaat/kunt weer aan het werk voor 20 uur per week en je hebt een UWV WIA uitkering PLUS een aanvullende van de sociale dienst

    wat vervalt er als eerste ? Je wia of je dwi ?

    Waar kijkt men na ? Mijn wia is hoger dan mijn dwi uitkering, dus ik neem aan dat men mijn dwi uitkering zal wegvallen toch? Of gaat men mij via de A.D van de uwv weer herstellende melden (ben 100%afgekeurd maar t gaat steeds beter met me, dus vandaar de vraag) en stoppen ze dan in 1 keer die WIA ? Uiteindelijk hoop ik nl gewoon weer aan het werk te kunnen maar er moet een begin zijn neem ik aan en ik vraag me dan af waar het uwv dan begint ?

  • UWV Webcare Team

    Beste xxooxx,

    Wat er met je verschillende uitkeringen gebeurt hangt er niet alleen vanaf of je gaat werken, maar ook hoeveel je gaat verdienen.

    Als je WIA-uitkering onder het sociaal minimum komt, heb je recht op een toeslag van UWV op basis van de Toeslagenwet. De toeslag is echter nooit hoger dan het oude salaris, ook als dat onder het sociaal minimum ligt. In dat geval wordt het verschil tussen het oude salaris en de minimumnorm aangevuld door de gemeentelijke bijstand.

    Op het moment dat je gaat werken, verandert je WIA-uitkering. Wat er precies gaat gebeuren, hangt ervan af wat voor WIA-uitkering je hebt (IVA, LGU, LAU of VVU) en hoeveel je gaat verdienen. Het kan zijn dat je daarna een andere uitkering van de WIA krijgt. Je kunt dit zelf berekenen met de rekenhulpen op onze website. Maar het is mogelijk dat je ook met je gewijzigde uitkering en je loon, nog steeds recht hebt op toeslag van UWV én een aanvulling van de gemeente.

    De WIA-uitekering wordt niet in een keer gestopt. Pas als je 1 jaar meer dan 65% van je oude loon verdient (met andere woorden: als je minder dan 35% arbeidsongeschikt bent), stopt de uitkering.

    Op onze website vind je actuele informatie over de WIA-uitkering en de Toeslagenwet.

    Ik wens je veel succes met het vinden van een baan.

    Met vriendelijke groet,

    Robert

    UWV Webcare Team

    www.uwv.nl/webcare

  • xxooxx

    UWV Beslissing

    70% van m,n wia maandloon min m,n inkomen op dat moment.

    ik heb een loongerelateerde uitkering WGA van bruto 650 euro per maand (inclusief toeslagen)

    deze uitkering krijg ik tot december 2013

    ik heb daarnaast ook een wwb uitkering tot het minimum aangevuld

    ik vergis me en moet zeggen dat mijn dwi (WWB) uitkering meer is dan mijn wga uitkering

    wie of wat kan voor mij iets betekenen mbt zelfstandig ondernemen wat ik graag wil doen

    een oud bedrijf leven inblazen

    en wat gebeurd er met m,n uitkeringen ?

    ook ik wil af van mijn dwi en alleen de uwv behouden en dat de uwv mij helpt met m,n onderneming opzetten

    wil graag wat gaan doen maar weet de stappen niet en heb geen contact persoon bij het uwv