werkeloos

• Janthina

Hallo,

Mijn man nu 57 jaar heeft drie jaar geleden na 9 maanden werkeloos te zijn geweest een detacheringscontract gekregen via een UZB.

Dit contract loopt binnenkort af. Mijn man had in zijn vorige baan een veel hoger inkomen.

Hij heeft een brief gekregen gekregen dat als hij binnen drie jaar werkeloos zou worden de dagloonregeling van toen zou gelden.

Mijn vraag is:

Hij is op 10-11-2008 begonnen en zijn laatste werkdag is 10-11-2011.

Valt dit nu binnen drie jaar of niet?

De medewerkers van het UWV doen geen uitspraak. Het scheelt ons wel 200,00 netto in de maand.

Iemand hier ervaring mee?

• Janthina

Sorry nog wat info.

De werkgever waar hij gedetacheerd is geweest krijgt geen contract rond.

• Vilseledd

Wat je bedoelt is het garantiedagloon, dat gebaseerd is op artikel 17, Dagloonregels. Dat luidt als volgt:

Art. 17. Algemene dagloongarantie WW

-1. Het WW-dagloon van de werknemer die binnen 24 maanden na de dag van beëindiging van een eerdere dienstbetrekking een andere dienstbetrekking is aangegaan, wordt, bij beëindiging van deze nieuwe dienstbetrekking binnen 36 maanden na die eerdere beëindiging, niet lager vastgesteld dan op het WW-dagloon dat gold of zou hebben gegolden vanwege die eerdere dienstbetrekking. Het dagloon wordt in aanmerking genomen naar de mate waarin de nieuwe dienstbetrekking in de plaats is gekomen van de eerdere dienstbetrekking.

-2. De in het eerste lid genoemde termijn van 24 maanden wordt verlengd met in deze periode gelegen perioden van arbeidsongeschiktheid.

-3. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op het vast te stellen WW-dagloon vanwege alle doch binnen de termijn van 36 maanden na de dag van beëindiging van de in het eerste lid bedoelde eerdere dienstbetrekking aangegane en beëindigde nieuwe dienstbetrekkingen.

-4. Indien de werknemer op de dag van het beëindigen van de eerste dienstbetrekking de leeftijd van 55 jaar had bereikt, is de in het eerste en derde lid genoemde termijn van 36 maanden niet van toepassing.

-5. Het eerste lid is niet van toepassing op het vaststellen van het WW-dagloon indien de eerste dienstbetrekking is beëindigd:

a. als gevolg van verwijtbare werkloosheid van de werknemer;

b. als gevolg van het bereiken van de leeftijd waarop het uit deze dienstbetrekking voortvloeiende ouderdomspensioen aanvangt.

De beëindiging van de tweede dienstbetrekking vindt 3 jaar en 9 maanden na beëindiging van de eerste dienstbetrekking plaats, zie lid 1. Lid 4 is ook niet toepassing, want bij beëindiging van het eerste dienstverband was uw man nog geen 55 jaar.

Ik snap overigens niet, waarom het UWV geen uitspraak doet. De dagloonregels staan in hun eigen intranet en eventueel kunnen ze het vinden bij “wet- en regelgeving” op de site www.overheid.nl.

• Vilseledd