samenwerking

• martin schenkels

Ik ben er al lang van overtuigd dat er voor miljoenen nooit meer een baan in loondienst zal bestaan, omdat de loondienst-economie aan het instorten is. Dat dat zo is, kan iedereen zien, die het wil zien. Vroeger.voor WOII, en ook nog in de jaren 50 daarna, was er hier een Tweezijdige Economie : deels en wel aan de basis een ZelfvoorzieningsRuil en Voorraad Economie, ZRV-economie, en daarboven op de GeldEconomie. De ZRV-economie is in de afgelopen 50 jaar vernietigd, met als gevolg dat er voor vele honderduizenden en zelfs miljoenen geen baan meer kan ontstaan in de GE. Maar wel in de ZRVE, maar die moet eerst weer worden opgericht. Om daar een begin mee te maken heb ik een model ontworpen, dat gebaseerd is op samenwerking. Samenwerking van mensen die nu werkloos zijn, dus samenwerking van werklozen. Niet met als doel een baan, maar met als doel een module in de ZRVE van de grond te te tillen.

Een dergelijke module heeft nominaal 1000 deelnemers, en de vorm is een sociale cooperatie. Geen commerciele cooperatie, want commercieel is uit de tijd, maar sociaal. Zonder winstdoel. Met als doel via de samenwerking de 1000 banen te scheppen in een systeem met een BasisInkomen in natura. Inkomen in natura, dus gratis, met gesloten beurs, wonen en leven, in ruil voor het werk dat ieder doet in een bewezen systeem dat gebaseerd is op het Zelfvoorzienings-systeem van de vroegere Abdijen. Zonder de religieuze deken, maar met de moderne aanvulling dat ieder een eigen inboedel en dus prive-bezit heeft in de gratis woonruimte. Met werkplaatsen in de agrarische dimenseie, de technische dimensie en een groot aantal diensten.

Het startmodel is een grote boerderij. Om daaraan te komen en te beginnen met starten zoek ik dus werklozen die mij willen helpen daarmee, en dus ook met het oprichten van de sociale cooperatie. Dat kan ieder die dat wil, los van wat men verder doet. Niet of-of, maar en-en.

EWn anderen die niet werkloos zijn, maar wel geweest, kunnen ook meedoen, graag zelfs. Alle hulp is welkom.

Wie heeft een kleine boerderij die kan dienen als Voorlichtingscentrum, Info-centrum en Demonstratieproject ? Want dat zoek ik ook ?

Alle hens aan dek …..

• Happy

This site is like a classroom, ecxpet I don't hate it. lol

• Chamomile

Thanks for sharing. Always good to find a real eexrpt.