valt dit verzoek onder de WW informatieplicht?

• muydearj

Sinds kort in de ww en in aanraking met een werkcoach van het UWV.

nu krijg ik de volgende vraag van de werkcoach

"Wat ik alleen nog fijn vindt om te hebben is een maandelijks overzicht van de vaste lasten die jij hebt, zo is het voor jou ook helder wat er binnen moet komen en wat eruit gaat.

Dus hypotheek lasten, persoonlijke uitgevaven zoals kleding, vakantie, verzekeringen, zorg, inboel etc.. Gewoon de complete optelsom. Evt. inkomsten van je vrouw etc."

Valt dit onder mijn informatieplicht aan het UWV? ik zie niet in hoe dit het werk van het uwv ten goede komt

• Hans

Nee want dit zijn gegevens die onder de privaciewet vallen, het mag alleen ter sprake komen als je wordt benaderd

door iemand van het UWV als je werkelijke problemen heb denk aan schulden en zo dan kunnen ze je daar bij

helpen en eventueel doorverwijzen naar maatschappelijk hulp maar gebeurt alleen op eigen verzoek

maar een werkcoach mag deze gegevens niet vragen die gaat alleen over het krijgen en informeren over de kansen op de arbeidsmarkt

hij kan je wel eventueel dan doorverwijzen naar iemand voor bv schuldhulping verlening binnen het UWV

• Leopold Mooshart

Nee, zeker niet, zelfs niet wanneer je ook recht op een toeslag ingevolge de Toeslagenwet hebt. Vakantie-uitgaven? Waar is dat mens mee bezig?! Of het is iemand, die wat te lang sociale wetenschappen gestudeerd heeft en denkt voor je te moeten denken of het is een ordinaire voyeurist; ik zou een klacht indienen. Dat gaat echt veel te ver. De professionaliteit is overigens ver te zoeken. “Ik vindt het fijn.” Informatie van cliënten vraag je met verwijzing naar relevante wetsartikelen, toch niet op basis van fijnvinderij.

• sharon

Nee alleen een overheidsorgaan mag onderzoeken ingeval van bijstand of jouw inkomsten/bezittingen van invloed zijn op de uitkering. Ik zou als ik jou was hiertegen bezwaar aantekenen.

Zeker iemand die bij de wwb van de gemeente heeft gewerkt, bij de ww is dit niet gepast

• Leopold Mooshart

De WWB mag wat dieper kijken, maar zelfs daar mogen ze zeker niet van je verlangen inzicht te geven in al je uitgaven. Bij een vermoeden van fraude mogen ze vragen stellen over uitgaven, maar meestal blijkt dat dan uit de de afschriften; een vakantie kunnen ze dan afleiden uit pinnen in den vreemde. Ze kunnen dan vragen, wat je in Lyon deed, bijvoorbeeld.

• Stella

This info is the cat's pjaaams!

• Early

Wow, your post makes mine look feelbe. More power to you!