Uitkering WW naast WAO

• Guido

Geacht forum,

Tot voor kort was ik als gedeeltelijk WAO'er aan het werk. Door een reorganisatie binnen het bedrijf raakte ik mijn baan kwijt, en verloor ik dus mijn salaris. Ik heb WW aangevraagd, en dit is toegekend.

Je zou zeggen, mijn WW-uitkering is 70 % van mijn laatstverdiende salaris. Niet dus. Het UWV heeft dit op ingewikkelde wijze afgeleid van mijn gedeeltelijke WAO-uitkering, en het komt er in feite op neer dat mijn WAO plus WW tezamen ruim minder is dan 70 % van mijn laatstverdiende salaris, zeg ongeveer 50 %.

Ik vond dit niet terecht, en heb bij het UWV bezwaar gemaakt. Dit is echter volledig afgewezen. Ik overweeg in beroep te gaan bij de rechter. Mijn vragen zijn:

- Heeft iemand hiermee wel eens te maken gehad?

- Maak ik kans bij de rechter; heeft iemand anders dit wel eens geprobeerd?

Alvast dank voor een reactie.

Guido.

• wim

Op basis van welke wetsartikelen en dagloon artikelen is het besluit gebaseerd?

Wim

• Guido

Wim,

Volgens de uitspraak op bezwaar van het UWV op artikel 14 van de dagloonregels voor de WW.

Ik heb nog telefonisch contact gehad met de desbetreffende UWV-medewerker en hij zei dat dit zo moest voor werkloze WAO'ers zoals ik. Dat dit voor mij nu slecht uitpakt, was “jammer, maar helaas”.

Groet,

Guido.

• wim

Guido,

Artikel 14 van de dagloonregels WW heeft op zich wel betrekking op de samenloop van WW en WAO uitkering. Maar het gaat bij dit artikel om de situatie dat je afgeschat wordt in de WAO (of arbeidsgeschikt wordt verklaard) en dat je daardoor geen werk meer kunt krijgen en daarom een beroep doet op de WW.

Als dat het geval is, wordt voor het dagloon van de WW hetdagloon van de WAO genomen (dus niet de uitkeringshoogte van de WW!).

Dit is dus een andere situatie dan jij beschrijft. Als jouw beschrijving klopt dan zou ik denk ik wel naar de rechter gaan. Het scheelt per slot van rekening toch 20% uitkering.

Wim

• Guido

Wim,

Dank voor je inhoudelijke reactie. Ik ben dus in de WW terecht gekomen vanwege een reorganisatie, samen met zeven andere collega's. Ik heb de kwestie inmiddels voorgelegd aan mijn rechtsbijstandverzekering. Ik ben benieuwd van hun visie is.

Ik overweeg zeer zeker een gang naar de rechter. Het staat kennelijk allemaal wel in de wet, maar qua rechtsgevoel/rechtsbeleving heb ik er sterk moeite mee. Een paar (oud-)collega's hebben ook nog geen werk, en zij ontvangen nu 70 % van hun laatstverdiende salaris en ik minder, terwijl de aanleiding dezelfde was, nm. ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen.

Groet,

Guido.

• a.oomes

hallo dat klopt ook je krijgt bij de werkgever waar je je wao hebt gekregen , daar heb je recht op volledig 70 procent, niet bij de bedrijven,na je wao toekenning.hou je geld in je zak verspilde moeite. advocaat moet dit weten

• Ingrid

hoi Guido

Op dit moment zit ik met hetzelfde probleem als jij. Zou je me kunnen vertellen hoe dit bij jou is afgelopen?

Ik heb ruim 10 jaar al een wao uitkering en werkte pas 7,5 jaar bij mijn laatste werkgever

alvast bedankt voor je reactie

ingrid van der Linden

• hj bruiss

hallo ,ik heb dit uit laten zoeken door juristen , je hebt recht op ww en ook je wao uitkring moet je houden je mag alleen niet hoger uitkomen als je bruto maandsalaris gr herman

• coby

mijn man ga per 1okt 2011 ook in de ww ook wegens inkringing van het bedrijf hij met 7 ander maar mijn man zit ook voor 35 procent in de wao ik zie daar erg tegen op hoe straks verder daarbij wordt me man 60 en nog verplicht om werk tezoeken nou op die leeftijd en wao zie ik het niet zitten dat ie daar nog aan kom wie wil nu nog iemand met pinnen in zijn rug en die leeftijd nog werk geven ben bang niemand en wat denk je de belasting wie kan me vertellen hoe dat zit want met ww en wao mijn man heeft altijd in de bouw gewerkt ook met zin pinnen in zijn rug met gedeeltelijke wao en honder procent aan gevuld door zijn werk gever