Kans op ontslag?

• Erik

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Wat is de kans dat het CWI haar toestemming geeft voor het ontslaan van iemand met een contract voor bepaalde tijd van 1 jaar, die slechts 2 maanden in dienst is? Het zou hier om een bedrijfseconomische reden. Het bedrijf is pas 4 maanden begonnen en er werd te veel verwacht.

Ik hoop dat hier iemand aanwezig is op het forum die veel weet van het CWI en dit mij kan vertellen.

Alvast bedankt!

Erik

• furba

Ik denk niet gauw.

Volgens mij moet je werkgever je gewoon 1 jaar in dienst nemen.

Hij heeft een contact voor een jaar met jou.

Pas na dat jaar kan hij je volgens mij ontslaan,maar ben er niet helemaal zeker van.

Iemand anders een idee?

• furba

Hoi Erik

Ik heb het antwoord gevonden.

Ontevreden werkgever

Vraag

Ik werk op basis van een jaarcontract. Dit meldt niets over tussentijdse opzegging. Na vier maanden heeft mijn werkgever me verteld dat hij niet tevreden is over mijn behaalde resultaten en dat ik moet uitkijken naar iets anders. Kan hij mij ontslaan?

Antwoord

Aangezien niet in uw arbeidsovereenkomst uitdrukkelijk is vermeld dat tussentijdse opzegging mogelijk is, kan uw werkgever u niet tussentijds ontslaan. Doet hij dit wel, dan is hij schadeplichtig. De hoogte van de schadevergoeding is dan gelijk aan het loon dat u zou ontvangen, wanneer u tot het einde van het contract zou hebben gewerkt.

maandag 7 juli 2003

http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=70635

• BartOnLine

Erik,

Als jouw werkgever aan het CWI kan aantonen dat het bedrijf failliet zou gaan, of als er geen loon meer zou zijn voor jouw en collega's, dan kan het CWI wel toestemming geven voor ontslag (uit economisch oogpunt). Jij kan echter eisen dat de resterende maanden van jouw contract worden betaald bij dit ontslag (zie Furba)

Je krijgt dan een veel hogere ontslagvergoeding dan wanneer je in vaste dienst zou zijn geweest.

• Angelica

Dit zou je denken en dit zou gerechtigheid zijn… immers had het bedrijf je dan niet aan moeten nemen. Twee maanden geleden zouden ze dit ook al hebben kunnen voorzien.

Je hebt gelukt als je werkgever dit via het CWI probeert dan duurt de hele procedure waarschijnlijk zo lang en zullen ze dit zo ontzettend goed moeten onderbouwen dat je al gauw 4 maanden verder bent…

Echter als ze naar de kantonrechter gaan, dan zou het helaas wel eens anders kunnen aflopen. Dit weet ik uit ervaring omdat ik indezelfde situatie heb gezeten. De werkgever moest wel een afkoopsom betalen maar van slechts 2 maanden (waarvan 6 weken door het UWV worden afgetrokken als fictieve opzegtermijn) en ik stond per direct (onmiddellijk na de zitting) op straat omdat ze geen geld meer hadden. Ik had ook een jaarcontract, het was zelfs een verlengd jaarcontract. 1 november verlengd en 3 weken later hadden ze geen geld meer… Ongelooflijk maar zo gebeurt het helaas ook.

Dus.. ga ajb gauw naar een buro voor rechtshulp en teken/accepteer niets van een werkgever. Voer altijd verweer ander krijg je ook geen uitkering, vooral omdat je een jaarcontract had dat is extra “moeilijk”.

Succes.

• boomer

hoi,

op het moment dat bedrijfseconomische omstandigheden worden genoemd\en de werkgever onderbouwt dit dan krijgen ze het bijna altijd voor elkaar

bij mij en college krgen ze via cwi binnen 7weken ontslagvergunning en dan nog een maand opzegtermijn