Ik ben wanhopig. Terug bij af......

• Sander

Ik dacht de baan van mijn leven te hebben gevonden. Ik ben werkzaam bij La Place van de V&D. Ik ben nu 2 jaar in dienst en iedereen heeft het er maar over: “Je contract loopt af he?”, “Heb je al ander werk gevonden?”. Noem maar zo op. Al mijn collega's hebben het er over. Mijn contract loopt 19 mei af. Ik wil er niets over weten.

Straks wordt de indruk gewekt dat ik met mijn ontslag bezig ben. La Place wil geen vaste contract meer geven. Dat komt er op neer dat je dus na 2 jaar weg moet. Ik ben wanhopig en loop weer tegen de psychiatrische klachten aan.

Dit heb ik allemaal 5 jaar geleden ook meegemaakt bij een andere werkgeven. Ik ben gedwongen opgenomen, na mijn ontslag toendertijd. Nu dreigt het weer te gebeuren. Ik pas daarvoor dat dat weer gebeurt. Ik wil niet weer in het wereldje terechtkomen van werkloos zijn en opnieuw de toekomst opbouwen. Ik loop inmiddels bij de maatschappelijk werker en slik anti-depressiva.

Ik zit er over te denken om mijn verleden op tafel te gooien in de hoop dat men ophet werk inziet dat men foute beslissingen kan nemen. Ik ken mezelf beste mensen. Ik ben bang dat zomer 2005 weer een opname op de psychatrische afdeling van het ziekenhuis betekent.

Het komt er op neer. Ik ben weer terug bij af…… Wie kan me helpen?

• blubber

Bestaat er wel zoiets als een “wereldje van werkloos zijn”, en waarom zou dat idee (want dat is het voornamelijk) je psychiatrische klachten moeten geven?

En in hoeverre is dat idee niet je eigen idee?

Ik geef toe dat wanneer je de lijnen zelf doortrekt van het beeld dat de instanties en hun medewerkers je vaak geven, je gemakkelijk pessimistisch kan worden, maar laat dit nooit je eigenwaarde bepalen, en al helemaal niet je geestelijk welzijn.

Trek die lijnen dus niet door, en zorg voor afwisseling in je hoofd, daar is genoeg ruimte voor zodra je je zorgen meer vorm en veel minder volume geeft.

• wilma

Tja, Ik begin mij ook al af te vragen welke werknemer je tegenwoordig vast aanneemt. Door al die contracten en uitzendbureau`s kunnen ze je zonder problemen op de straat schoppen. Als speelbal word je rondgedraaid, als er weer eens een contract om is. Ook al doe je het werk perfect ect. ect. Maar vast aannemen ho maar.

Bah, groetjes wilma

• yubie

Sander,

Probeer via uitzendbureau's aan de bak te komen. Ik ben deze week 5 keer gebeld voor een baan en heb 2 gesprekken achter de rug (dus totaal 7 keer) en kan dinsdag beginnen.

Ik weet dat er veel werk via de uitzendbranche is. Als de economie aantrekt zijn zij de eerste die het merken. Dus kom op!!! Ga er niet vanuit dat je werkeloos wordt,maar dat je aan de slag kunt. En ook de zomervakantie komt eraan. Dan zal er toch een werkgever zijn die je nodig hebt. Zeker in de horeca.

Probeer als je kunt het ook zonnig te zien. En als het echt niet gaat. Meld je ziek.

Zoek er hulp bij en ga aan de slag. Als je ontslagen wordt dan kom je in een vangnet terecht van de ziektewet en krijg je die gewoon net zoals ww. 70% van je laatst verdiende loon.

En als je toch in de ww komt. Zoek een maatje erbij. Je kunt je aanmelden bij stichting Pandora en vaak ook bij je plaatselijke maatschappelijk werk.

Ga niet zitten kniezen,maar zoek er hulp bij. Dan kom je tenminste verder.

heel veel kracht en ik weet zeker dat je eruit komt. Maar zoek een arm die je kan vastgrijpen,als het niet meer gaat.

• mtb

Ok ik ben wanhopig en na 25 jaar werken weer terug bij af.

Ik ben 5 jaar in vaste dienst, en had ook de baan van mijn leven. Doordat het verpleeghuis problemen met een andere afdeling kreeg die niet draaide, moet ik mijn plek afstaan voor een collega die dus niet efficient werkt. Nu moet ik werk doen waar ik helemaal niet voor gekozen heb,eigenlijk heb ik bestoten om dat nooit meer te doen

Ander werk is er niet, ik solliciteer me suf. Je ziet, het kan altijd erger, ook met een contract voor onbepaalde tijd in de zorg.

Zorg er voor dat we bij de volgende verkiezingen een ander kabinet krijgen!.

• B. Luijters

Beste Yubie,

Ik begrijp dat je mensen wilt helpen echter verandert het ziekmelden niets aan de situatie. Het is inderdaad een lastig pakket. Daarbij moet ik je wat de zomer betreft toch echt ongelijk geven. De meeste bedrijven “tillen” het aannemen van nieuwe medewerkers toch echt over het zomerseizoen heen m.u.v. horeca- en recreatiebedrijven.

• BartOnLine

Als La Place jouw (na twee jaar) geen vast contract meer wil geven en je kan dit hard maken, dan verplicht het UWV jouw werkgever je een reintegratie aan te bieden. De zorgtaak om je in het arbeidsproces te houden wordt door het nieuwe politieke beleid nu neergelegd bij werkgevers.

Confronteer je werkgever hiermee indien hij je inderdaad geen contractverlenging aanbied. Hij moet er immers als eerste er nu voor gaan zorgen dat je niet werkloos raakt. Let wel± dat kan ook een reintegratie naar buiten betekenen, dus met hulp van je huidige werkgever een traject aangaan naar ander werk. De kosten hiervan doen werkgevers vaak ook besluiten een werknemer dan maar in dienst te houden.

Doe er je voordeel mee.