Wat te doen?

• Bob

De instelling waar ik werk moet inkrimpen. Mensen ouder dan 50 met een minimaal dienstverband van 12 jaar zijn gevraagd zelf ontslag te nemen met behoud van 70% wachtgeld.

Tot aan mijn pensioen heb ik nog ruim 10 jaar te gaan. Dat haal ik waarschijnlijk niet vanwege een chronische aandoening, een geleidelijk voortschrijdend proces. Voor mijn 65e zit ik, zoals ik nu kan voorzien, in de WAO.

Wat nu te doen? Graag goede tips, adviezen en vooral eventuele valkuilen.

Het idee om nu te kunnen stoppen is erg aantrekkelijk, ook al is het een financiële aderlating.

• wim

Zelf ontslag nemen met behoud van wachtgeld?! Dat is een vreemde combinatie. Staat dit zwart op wit op papier?

Hoe lang houdt u dan wachtgeld? Tot uw 65e jaar. Gaat de wachtgeldregeling over in een WW regeling?

In het algemeen is het zo dat als u ontslag neemt er geen recht op een WW uitkering bestaat (verwijtbare werkloosheid). Daarna bent u, niet meer verzekerd voor de WAO.

Als u wel een WW uitkering ontvangt, zal die WW enkele jaren duren. Zolang die WW duurt, bent u verzekerd voor de WAO. Daarna ook niet meer.

In hoeverre dit ook geldt voor uw wachtgeldregeling weet ik niet. Dat zou ik na vragen.

Houdt er wel rekening mee, dat de WAO straks praktisch ontoegankelijk wordt, vanwege aangescherpte keuringscriteria.

Wim

• Bob

Heel erg bedankt Wim. Jouw verhaal is uitgeprint en ik neem het mee in mijn vragen en afwegingen.