Uitkering na accepteren tijdelijk werk voor lager loon

• Bright

Hallo ,

Na 17,5 jaar trouwe dienst als uitvoerder ben ik werkloos geworden door reorganisatie. Per 1 april gaat dit in. Nu ben ik benaderd door een medewerker van een bedrijf die dringend uitvoerders nodig is echter mogen ze geen mensen in dienst nemen. Dus huren ze de mensen in via een uitzendbureau. Dit betekent dus dat ik bij een uitzendburreau ingeschreven moet staan .Het is eerst met een proeftijd van een maand , daarna wordt het met 3 maanden verlengd en zoals het er nu uitziet zal het dan in elk geval tot het einde van dit jaar duren. Op zich allemaal prachtig natuurlijk en op zich wil ik ook wel graag.Ik ben echter bang dat ik er op loon achteruit zal gaan en ik ben zelfs wel bereid om iets aan loon in te leveren. Maar hoe zit het nu als ik hierna toch weer werkloos wordt.Wordt dan mijn uitkering gebasseerd op dit laatst verdiende loon? Aangezien ik nog geen half jaar werkloos ben ben ik ook niet verplicht om een baan met een lager loon te accepteren dus wat dat betreft is de keuze aan mij.

Bedankt alvast vor de reacties

• wim

Dat hangt er vanaf. Als u een nieuw recht heeft opgebouwd (dus 39 weken hebt gewerkt) kan dat het geval zijn. Als u geen nieuw recht heeft opgbouwd voor een nieuwe uitkering, kan uw oude uitkering herleven.

Overigens:(Iets) loonverlies is geen reden om een baan te weigeren. Weigeren van passend werk, kan wel eens uitgelegd worden als een verwijtbare handeling en kan leiden tot een korting op uw uitkering.

Wim

• Bright

Maar het eerste halfjaar hoef je geen baan te accepteren met een lager loon.Dit staat zelfs op de site van het UWV. Daarna kunnen ze dit je eerder verplichten. Wat ze hier verder onder verstaan staat er niet

• Sip

Het is niet gebruikelijk dat voor verantwoordelijke functies aan uitzendkrachten een lager loon voldaan wordt dan vaste medewerkers. Sterker nog, de meesten hebben meer dan hun vaste collega's

• leo

Als je weer werkeloos wordt (wat niet te hopen is) krijg je ww van je hoogste salaris.

Ik heb dat pas zelf meegemaakt na 17 maanden via een uitzendbureau weer in de ww.

Gelukkig na 6 weken weer werk maar dat is puur geluk als je net als ik 55 jaar bent.