solliciteren via uitzendbureau

• manyavo

Een paar weken geleden heb ik een klacht ingediend bij het UWV Klachten.

Het kantoor waar ik zat vertelde namelijk dat ik niet bij uitzendbureau mag solliciteren. Ik heb toen een klacht ingediend. Omdat je op sites als monsterboard,werk.nl (wat van het CWI is) vactures hebt die via een uitzendbureau lopen. Als je daarop niet mag solliciteren gaan er wel heel veel kansen voorbij nietwaar!!!

Dat heb ik ze ook duidelijk gemaakt. Zeker omdat ze helemaal geen duidelijk regels hebben over solliciteren via Uitzendbureau's

Het enigste wat je NIET mag doen is langsgaan of er werk is.

Waarschijnlijk zou het wel mogen als je de naam vraagt van de persoon.

Dan is er waarschijnlijk niets mis mee. Maar dat advies zou ik je niet willen aanraden omdat te doen.

Schriftelijk is nog het beste,omdat je het dan op papier hebt staan.

bewaar je mailtjes en printe het uit.

Wel mag je bellen (vraag de naam van de persoon) en schrijf die op.

Ook een open sollicitatie mag je schrijven naar het uitzendbureau.

Mocht je klachten krijgen van het UWV. Vertel dat ze bij UWV klachten bekend zijn met de problematiek en dat het wel mag.

En of ze daar contact mee willen opnemen.

Ook kun je ze deze regel laten zien

Uit ons onderzoek is gebleken dat er onduidelijkheid is over hoe omgegaan moet worden met bepaalde sollicitatie activiteiten. Zoals door u is aangegeven het (open) solliciteren via uitzendbureau.

U kunt het opgeven zoals u tot nu toe heeft gedaan.

Conclusie

Uw klacht is gegrond

Wij gaan onze werkwijze binnen de WW aanpassen

Krijg je nog steeds problemen dien een klacht in bij UWV KLACHTEN te Amsterdam

• Anneke

Hoewel ik 10 jaar lang door uitzendbureaus aan werk ben gekomen, is mij, toen ik vorig jaar april werkloos raakte, te verstaan gegeven dat solliciteren bij uitzendbureaus niet als sollicitatie geldt. Op straffe van korting etc. moest ik andere sollicitaties opgeven.

Er zijn juist bij de uitzendbureaus veel vacatures en dat zijn dus allemaal gemiste kansen.

Ik laat de uitzendbureaus nu links liggen en als ik echt niets in de krant kan vinden, prik ik een bedrijf en stuur een open sollicitatie.

• Wim

Manyavo,

Goed dat je dit op deze site zet had het al wel gelezen op uitkering-pagina.

Ben zelf ook gewikkeld in een procedure en krijg de kans om dit toe te lichten bij een commisie van het uwv.

Aan dit soort berichten heeft men wat want je weet lang niet alles en hoe meer je leest hoe meer je te weten komt.

Wim V

• danny

hmm nog nooit iets van gehoord

heb toch regelmatig opgegeven dat ik ge solliciteerd heb op vacatures via uitzend buro

werd zelfs door uwv en reintregatie buro geadviseerd

zelfs het inschrijven bij uitzenmd buro`s wed als een sollicitatie gezien

regio apeldoorn word daar dus waarschijnlijk niet moeilijk over gedaan

• manyavo

Anneke,

Je zou eens een brief kunnen sturen naar de klachten commissie van het UWV het zit in Amsterdam.

Centraal Klachtenbureau UWV

Postbus 58071

1040 HB Amsterdam

Want het is toch belachelijk dat je dus op alle manieren werk moet accepteren,maar ondertussen mag je niet alle kansen benutten om een baan te vinden en het ook niet opschrijven.

Ik weet niet of je dat wil doen. Niet alleen voor jezelf,maar vooral ook voor andere werkelozen kun je het doen. Hoe meer mensen dit doen hoe meer ze er in hun folder iets aan gaan doen. Verder moet je ALTIJD vragen waar het staat dat je iets niet mag of wel mag doen. Meestal hebben ze hier geen regeltje over en moeten ze je dan vaak tegen hun zin je in gelijk stellen.

Ook dreigen met de ombudsman wil helpen.

Klachten die niet goed worden afgehandeld door UWV Klachtenbureau kun je opnieuw een klacht indienen bij de Ombudsman

Ombudsman

Postbus 93122

2509 AC DEN HAAG

0800-3355555

Zijn ze niet blij mee. Ik wil iedereen aanraden om ALTIJD een klacht in te dienen tegen dit soort dingen.

• Francis L.

Als je wilt solliciteren via het uitzendbureau dan doe je dat toch gewoon. Je hoeft aan het uwv maar 4 sollictaties op te geven. Maar ik neem aan dat als je echt wilt werken je er meer dan 4 verstuurd…

Voor het uwv kan je dan desnoods open sollicitatie brieven schrijven aan bedrijven die je leuk lijken.

En als je straks werk hebt via een uitzendbureau en minder of geen aanspraak maakt op je uitkering, zullen ze vast niet klagen.

Succes