Hoeveel erop vooruit

• marieke

Ik ben nog thuiswonend bij mijn ouders en heb een bijstandsuitkering. Nu overweeg ik een eigen huis (huur), maar ik krijg te horen dat ik daarmee beter even kan wachten. Is de bijstand hoger voor zelfstandig wonenden (?). Zo ja, weegt de verhoogde bijstand wel op tegen de extra kosten die met het zelfstandig wonen gepaard gaat.

Groet, Marieke

• manyavo

Zelfstandig wonen krijg je ongeveer 659 euro per maand als je een zelfstandige woonruimte vindt.

Ik kan je vertellen dat ik ruim 700 euro kwijt ben aan vaste lasten. Heb gelukkig nog geen bijstand. Kom er waarschijnlijk in augustus in.

Blijf bij je ouders wonen voorlopig tenminste. Als je een baan vind kun je beter op jezelf gaan wonen. Het miniumloon is iets van 1000 euro netto per maand voor 40 uur.

Kijk dan kan je er toch iets beter van leven.

• marieke

Ik krijg nu ook 659, naar wat ik er van begrijp zijn de bedragen voor thuis- en uitwonenden dus hetzelfde?

• mieke

Nee, dat is niet zo. Als je uitwonend bent krijg je de alleenstaande norm, die je nu ook hebt. € 583,00 netto incl. vakantiegeld. De meeste gemeente hanteren dan een toeslag van 20% (230,80).

Nu heb je naar alle waarschijnlijkheid een toeslag van 10% (115,40) omdat je de woonlasten kunt delen met een ander. Omdat je op bijstandsniveau zit krijg je wel de maximale huursubsidie.