ervaringen met reintegratie bureau's

• Francis

Ik ben nieuwsgierig. Zijn er dan echt geen bureau's die het goed doen.

Of is het zo als het goed gaat mensen niet klagen en ook niet op het forum komen?

Ik heb zelf geen ervaringen, maar mensen uit mijn omgeving wel. Ik krijg hele wisselende verhalen. Zelfs binnen een bedrijf kan de kwalteit per vestiging of zelf per consultant schelen.

Wat zijn jullie ervaringen?

• blubber

Kijk even op http://www.kiesjereïntegratie.nl en je ziet dat er bureau's zijn die wel iets voorstellen, zij komen vaak niet zo “aan de bak” ondanks zichzelf. Keuzemogelijkheden zijn er vaak niet (voor bijstandsgerechtigden b.v.) en als de keuzemogelijkheid wel bestaat is dat vaak onbekend bij de uitkeringsgerechtigde, die in de praktijk meestal van het volhardende type moet zijn om zijn/haar eigen voorkeur tot praktijk te laten komen.

• WimV

Francis,

Ik denk dat er wel degelijk bureau's zijn die goed werk verrichten maar die worden door de serieuze wat grotere bedrijven benaderd die niet op geld hoeven te letten die zelf hun outplacment regelen. Bij de uitkerings instantie's moet het goedkoop en daar spelen heel wat malafide bedrijven op in. Ik vraag mij af met welk reintergratiebedrij het UWV in zee gaat om hun eigen personeel te begeleiden, er moeten daar ook ??? banen/mensen verdwijnen, (uitzending rondom 10) misschien een leuke ervaring om er achter te komen hoe het dus werkelijk gaat. Ik persoonlijk heb de ervaring met mijn bureua dat je er zelf goed achteraan moet zitten en dan werkt het wellicht iets beter, want laten we eerlijk zijn er is gewoon geen werk GENOEG voor al die mensen die worden ontslagen en na een half jaar worden verplicht om aan een reintergratieproject mee te werken.En ik kan mij indenken dat een consulent met de een wat meer kan/heeft dan de ander, we zijn niet allemaal gemotiveerd om aan het werk te gaan,dit lees en hoor je vaak genoeg.

En dan vind ik jammer dat een bureua hier tijd aan moet besteden, gebruik die tijd voor iemand die echt werken wil en zelf inzet toont, (en ik hoor/lees de commentaren al , wie ben jij om een oordeel te geven) Ik heb zelf best wel moeten praten en motiveren om een cursus te krijgen en dit is me gelukt.En er zal altijd twijfel blijven over goed en slecht, maar mijn ervaring is blijven praten/motivatie tonen want geduld word beloond.Zelfs na een periode van ruim anderhalf jaar ww geef ik de moed niet op,want ik heb er maar 1 nodig tussen al die sollicitaties die ik verricht, en dit zonder hulp van mijn reintergratiebureua.

Groeten,

Wim V

• blubber

Die link viel in het water door de puntjes op de i….

dit is 'm:

http://www.kiesjereintegratie.nl

• Francis

Ik ken die site inderdaad al. blubber, maar bedankt voor je tip.

Wim, ik heb bewondering voor iemand die zo positief blijft. En ik ben het met je eens dat niet iedereen wil. (Dit geldt voor de werklozen, zowel als de bureau's). Maar wat zou dan wel een manier zijn volgens jou, om weer aan het werk te komen?

En wat voor cursus heb je gevolgd?

• Wim V

Francis,

De manier om weer aan het werk te komen is er niet en zeker niet in deze tijd , je moet gewoon erg veel geluk hebben en de welbekende kruiwagen, want de meeste vacatuers zijn allang bekend en worden vaak door medwerkers al zelf aangedragen, aan familie/vrienden etc.De cursus die ga volgen is ADR ( gevaarlijke stoffen) voor de vrachtwagen, ik heb mijn reintergratieconsulent er van kunnen overtuigen dat als ik dit diploma heb de kans op de arbeidsmarkt voor mij een stuk groter wordt.Daarnaast aangegeven dat ik de cursus alleen op zaterdag wil volgen want als ik werk kan krijgen ik de hele week van huis ben en dus geen tijd heb om dit door de week te doen, dan zien ze dat je gewoon gemotiveerd bent en dan willen ze best wel meewerken, je blijft beschikbaar voor betaalde arbeid en je volgt een cursus in het weekend, ik heb toch tijd genoeg.En nogmaals gewoon solliciteren en hopen dat er 1 tussen zit want je hebt er maar 1 nodig.En ik heb afgelopen week weer te horen gekregen van mijn uitzendbureau dat ik wellicht weer een poos aan het werk kan, als internationaal chauffeur, zo zie je, je moet er wel wat voor doen, maar dat vindt ik niet erg, nogmaals ik heb tijd genoeg, en dat is wel een probleem.

Groeten Wim V

• Anton

Kijk op www.borea.nl en zoek/bekijk naar de beoordelingslijst die bedrijven hebben gegeven. Zoek dan op info over de rea-aanbieders en kies er een met een landelijk netwerk. Dit i.v.m. de mogelijk eigen bijdrage aan jouw acquisitie voor een baan.

Er zitten er helaas ook een paar bij die wel het nodige beloven, maar als het eenmaal zover is …………….. Informeer of bezoek een bureau. Als de consulent die je spreekt jonger is dan 24 ……….. jas aantrekken en verder zoeken.

• blubber

Daarbij moet gezegd dat Borea niet de enige brancheorganisatie is op dit gebied.

• Francis L.

Dank je anton. Ga ik zeker even doen.

• manyavo

Francis,

Wat ik je kan aanraden is het volgende:

Ga alsvast een kijkje nemen bij een bureau. Zoek er een paar uit en kijk wat ze voor je kunnen doen. Ga op je gevoel af. Die zegt een heel hoop.

Mensen die je gouden bergen beloven zijn niet goed bezig.

Kijk wat ze je kunnen geven. Het werk zoeken zul je altijd zelf moeten doen.

Helaas wel.

Maar ze kunne je wel helpen met solliciteren of blijven motiveren.

Kijk wat je zelf wil en waar je hulp nodig hebt. Als je dat niet weet,dan kom je meestal bij een kant-klaar bedrijf.

En de meeste mensen hebben daar het meeste nare ervaringen.

Verder vraag een bureau wat voor opleidingsmogelijkheden of trainingsmogelijkheden er zijn.

En mijn tip luister vooral naar je gevoel die heeft het meestal goed.