vergoeding

• maartje

Vraagje waar ik maar geen eenduidig antwoord op krijg:

De kans is groot dat ik per 1 juni ontslagen word (dus 1 juni is de daadwerkelijke uitdienstdatum) en dus in de WW beland. Mijn werkgever geeft mij als ontslagvergoeding 3,5 maandsalarissen mee. Heb ik nu recht op de WW uitkering vanaf 1 juni of 3,5 mnd na 1 juni, dus pas per medio september?

• Sip

Als die vergoeding een echte vergoeding is dan met ingang ontslagdatum. Als het doorbetaald loon is dan pas over 3,5 maand.

Wel is het verstandig je meteen bij de desbetreffende instanties als werkzoekende te melden. Immeers zodra je wet dat je werkloos wordt moet je al in actie komen.

• wim V

Maartje

Ten eerste die drie en half maandsalaris doet even niet ter zake,want een ontslagvergoeding gaat naar het aantal dienstjaren (kantonrechterformule , 1 maandsalaris per jaar en na je 40 ste jaar 1 1/2 maandsalaris) .Ik ga er dus vanuit dat je 3,5 jaar bij deze werkgever in dienst bent geweest.Let bij je ontslag goed op de opzegtermijn , want als die niet goed wordt uitgevoerd boor je jezelf zomaar een maand opzegtermijn door je neus. En nee je hoeft volgens mij deze vergoeding niet eerst op te souperen.Maar inderdaad ga vast solliciteren want de uitkeringsinstantie zegt straks (je wist dat je ontslag kreeg waarom ben je niet gaan solliciteren). Uiteraard moet je protest aantekenen tegen je ontslag anders heb je sowieso geen recht op uitkering.En houd je administratie goed bij voor deze instantie en voor jezelf.

Sterkte Wim V