ww en vroegpensioen?

  • Joost

    Hoi,

    Ik heb een vraag: Ik val per eind januari in de ww. Aangezien mijn leeftijd vrij hoog is (58 jaar) en uit de bouw kom, acht ik de kans uiterst klein dat ik weer aan het werk kom. Nu mag ik van de mijn van de vroegpensioen instelling toch mijn premie blijven voldoen zodat ik alsnog op mijn 60ste met vroegpensioen kan (als ik maar niet te werk kom in een andere cao als de bouw). Moet ik dit melden aan het UWV en kan ik vrijstelling krijgen van sollicitatieplicht? Ik heb dan namelijk nog ongeveer anderhalf jaar ww uitkering voordat ik met vroegpensioen mag/moet.

  • Sans

    Vrijstelling om pensioen door te bouwen. Ik denk het niet. Je pensioenfonds kan wel zeggen: “maar dan moet u niet meer aan het werk komen,” dat betekent niet, dat je naar het UWV kunt gaan en zeggen “maar het pensioenfonds heeft gezegd dat …” het is een voorwaarde voor premievrije doorbouw, het pensioenfonds doet geen garantie in hoeverre die voorwaarde gerealiseerd kan worden.

  • wim

    Het UWV zal je geen vrijstelling geven. Jij bent verplicht te solliciteren, zoals iedereen. Eerst in je eigen vak (half jaar) dan ook buiten jouw vak.

    Wim

  • wim

    Het UWV zal u geen vrijstelling tot solliciatieplicht geven. Daarvoor heeft men de wettelijke ruimte niet. U dient te sollicteren. Het eerste half jaar mag in uw eigen vak. Daarna verwacht men van u ook buiten uw vak.

    Dat wettelijke regelingen (WW) en bedrijfstak eigen regelingen (Vroegpensioen) niet op elkaar aansluiten zullen we steeds vaker mee gaan maken. De overheid (wettelijke regels) en CAO partners (bedrijfstak eigen regelingen) geven elkaar de schuld van dit probleem.

    Wim

  • A.Huiding

    Goedendag

    Ik ben per 7mei 2010 58jaar en kom waarschijnlijk in dit jaar in de WW.op dat moment 40 jaar onafgebroken in de kleinmetaal gewerkt en plm

    2 maanden ziek geweest , mijn vroegpensioen gaat bij 61.6 jaar in, stel dat ik geen nieuw werk vind , wat heeft dat voor gevolgen voor het vroegpensioen

    en opbouw van 61.6 jaar tot 65 jaar.

    mvg

  • frits

    ik kom begin juli 2010 in de ww door sluiting van bedrijf, 18 december 2010 wordt ik 60 jaar en wil met vroeg pensioen

    kan dat als ik in de ww zit?

  • henna

    Hoi, mijn zit in het zelfde schuitje ruim 40 jaar gewerkt als metsellar baas met pensioen dus geen werk meer, nu al 11?2 in de ww en prepensioen aan gevraagd hij wordt in mij 60 jaar wil je lachen nou kregen antwoord van Codaris de uitkering die hij gaat krijgen 1136 euro bruto per maand omdat je in WW zit nu ga ik wel verder informeren bij de Bond hoe dat precies zit.

  • theo

    op 30 november kom ik in de ww kan dan op 1 december met de vut