70 % dus echt nie

• andre

jammer genoeg telt niet altijd 70 % van het laatst verdiende loon

ik zit aan het maximale bedrag ww en dat is zelfs maar 50 % van mijn laatst verdiende loon.

40 jaar gewerkt een prachtig salaris opgebouwd. bedrijf falliet en in 1 klap alles weg nog maar 50 % van je salaris. kan iedereen zeggen nou je hebt toch nog wel een mooi bedrag maar 1500 euro in de maand minder is niet echt leuk . in die 40 jaar dat ik gewerkt heb ben je ook naar gelang je inkomen gaan leven. en natuurlijk redden we het wel we zijn immers van de oude stempel en hebben wat vlees op onze botten. maar leuk is anders.

nu heb ik een baan aangeboden gekregen in belgie voor mijn oude salaris maar wat zijn de voor en tegen van werken in belgie ??

ik ben 56 en zit 8 maanden in de ww

andre

• Toos Werkeloos

Nou van mij mag je balen hoor! Kan me echt goed voorstellen dat als je gewoon goed je geld verdiend hebt, hard gewerkt (neem ik aan ;) ) en dan buiten je schuld om in de WW belandt, je baalt als een stekker!

Heb verder geen tips over werken in Belgie, kan je alleen zeggen dat er erg leuke mensen vandaan komen (ik zei de gek haha).

Succes met alles!

• wim

Aan de ene kant is het jammer voor u.

Aan de andere kant heeft u ook 40 jaar lang nooit WW premie betaalt over het loon dat u meer verdiende dan het maximum dagloon waar nu uw uitkering op is vast gesteld.

En dat is best wel een bedrag. Stel dat u 40 jaar lang zoveel had verdient en de WW premie voor werknemers 5% zou zijn. Dan heeft u tussen de € 25.000,– en € 30.000,– minder premie betaalt.

Vergeet daarbij niet dat u met uw 40 jaar werken ook over een langere periode WW ontvangt dan iemand die nog maar net is gaan werken en nu werkloos is geworden.

Dat het voor u een verassing is, heeft te maken met het feit dat u zich hier nooit in verdiept heeft. Het is al zo oud als de WW zelf is (1952).

Wim

• Werkloze

Triest voor u meneer Andre, maar als zelfstandige leer je ook dat het verstandig is om bij te verzekeren. U mag van geluk spreken dat u als voormalig zelfstandig ondernemer nog wat krijgt. Vaak kom je dan al niet eens meer in aanmerking voor een WW uitkering.

Lees eens na op de site van het GAK.

• andre

waar heb ik geschreven dat ik zelfstandige ondernemer was. ik was gewoon in dienst hoor bij een baas. en een wernemer zich bijverzekeren voor ww heb ik nog nooit gehoord maar het zou natuurlijk altijd kunnen.

andre

• andre

natuurlijk heb je geen 40 jaar dat salaris ook ik ben begonnen voor een kwartje per uur en heb mijn eigen opgewerkt tot manager dat was ik sinds 4 jaar.

en ja ik heb 4 jaar recht op deze ww maar dan ben ik dus 61 en val terug naar bijstands nivo want met de vut in de ww dat kan niet.

natuurlijk probeer ik er van alles aan te doen weer aan het werk te komen maar dat is niet zo makkelijk op deze leeftijd.

en dat bedoel ik dus. je hebt dan 40 jaar gewerkt, nooit ziek of werkeloos en dan je laatste jaren pakken ze even alles af, wat je hebt opgebouwd. en dat is een beetje krom. maar goed ik kan er mee leven en we vinden er wel wat op daar ben ik te ondernemend voor om bij de pakken neer te gaan zitten.

en dat er aan de ww een limiet hing ook dat wist ik wel maar dat wil niet zeggen dat het leuk is.

andre

• Toos Werkeloos

Er staat toch nergens dat Meneer zelfstandige is geweest, of zie ik iets over het hoofd???

• Sans

Had je dan verwacht, dat bijvoorbeeld Moberg 7.000.000 zou krijgen als hij onverhoopt inde WW zou komen met zijn salaris van 10.000.000? Uiteraard is een sociale uitkering gemaximeerd. Met een inkomen ruim voor de premiejaarloongrens wordt er van je verwacht, dat je je eventueel zelf bijverzekert.

• wim

Andre,

Ik weet hoe dit voelt ,ik zit zelf ook al ruim 1,5 jaar in de ww en dat is geen pretje, maar je leert wel op een andere manier naar bepaalde dingen te kijken.

Maar over de periode dat je recht op ww uitkering hebt denk ik dat je fout zit want dat is volgens mij met jou arbeidsverleden maximaal 5 jaar.

En neem 1 ding van mij aan er zijn ergere dingen in de wereld dan ww, dat wil niet zeggen dat ik blij ben in deze situatie maar ik wil maar aangeven er is meer dan alleen maar werken. In ieder geval sterkte in de strijd.

Wim

• andre

natuurlijk wist ik wel dat aan die 70 % een maximum is gesteld.

wat niet wegneemt dat het zuur is voor iemand die 40 jaar hard heeft gewerkt.

zonder dat hij er zelf iets aan kan doen werkeloos is geworden. ineens 50 % met zijn salaris keldert. en als hij niet uitkijkt over 3,5 jaar op bijstands nivo zit.

ik wil er alleen maar meer mensen op atendenderen want als je dit zo in je vriendenkring verteld dan zeggen toch veel mensen ow dat wist ik niet.

en ik kom er wel hoor no problem.

andre