Arbeidsgehandicapt, geen recht op WAO maar wel op WW ???

• Jeroen

Hoi hoi

Ik zit in iets raars. Ik ben nu 1 jaar en 2 maanden ziekgemeld. Maar ik heb daar heel wat van op Therapeutische basis gewerkt. Later bleek dat ik ongeschikt was voor de functie die ik deed.

De bedrijfsarts heeft me dus blijvende arbeids ongeschikt gesteld voor die functie.

Zodoende is mijn functie beeindigd, en mag ik nu de leidinggevende helpen met administratieve klusjes. En ik zit dan bij het Loopbaanadvies centrum van het bedrijf (Mobiliteitscentrum). Ondertussen kwam dus de WAO keuring eraan.

keuringsarts zegt, je komt niet in de WAO maar je bent wel arbeidsgehandicapt.

En zei die gene van UWV ook nog, Je mag helemaal geen klusjes doen.

Je bent meer als een jaar ziek, en het bedrijf kan je betaling van je loon direct stoppen, want ze zijn het niet verplicht te betalen.

Maar ze zijn nog wel een jaar lang verplicht om reintegratie aan te bieden dmv mobiliteitscentrum.

Ik moet dus WW aanvragen zei hij, en het bedrijf mag waarschijnlijk boete gaan betalen omdat ze me 2 maanden te lang hebben laten werken.

En hij zei dat ik dus officieel werkloos ben.

Begrijpt iemand dit? Werkloos en je bedrijf betaald door? Terwijl ik klusjes doe totdat ik een andere functie heb gevonden. En dit mag niet eens volgens het UWV?

Ten eerste ik wil geen WW

Ten tweede ik wil graag werken.

Nergens kan ik info vinden over de regels. Lult die kerel nou wat uit zijn nek, of is dit echt zo??? Want ik moet dus aangeven bij mijn werkgever dat ik niks meer ga doen qua werk, en vertellen dat ze me niet hoeven te betalen, en dat ik ww aan moet vragen??? Volgens mij snij ik dan mezelf in de vingers.

Heeft iemand antwoord?

Groetjes Jeroen.

• Wim

Jeroen,

Volgens mij heeft die persoon het goed mis want wil je arbeidsgehandicapt zijn moet je volgens mij voldoen aan de wet REA (zie site uwv) dit staat redelijk duidelijk vermeld,want ik ben namelijk zelf bezig met deze wet.Maar je kunt volgens mij ook niet tijdens de ziektewet worden ontslagen en het bedrijf waar je werkt moet jou ander werk aanbieden.Want iemand zit tegenwoordig toch 2 jaar in de ziektewet voordat je pas in de WAO belandt.En wie bepaalt eigenlijk of jij ongeschikt bent voor bepaald werk.Volgens mij zeker de bedrijfsarts niet dit gaat via een arbeidsdeskundige en via de uitkeringsinstantie.Maar laat je GOED!!!!!!!! informeren,probeer eens de vakbond of de rechtswinkel.Ik weet wel dat de mensen van het uwv het soms zelf ook niet precies weten dus staar je niet blind op een uitspraak.

Hoop dat je hier wat mee kan en sterkte in de strijd.

Wim

• linda

hallo ik heb dit ook meegemaakt en nog moest ook ww aanvragen volgens arbeidsdeskundige,heb ik ook gedaan en kreeg toen na 6 weken te horen dat ik geen recht op ww had omdat ik nog in dienst bij mijn werkgever was,werkgever moet gewoon doorbetalen zolang er geen ontslag is aangevraagd.

• linda

hai heb hetzelfde meegemaakt ,heb ook ww aan moeten vragen maar daar heb je geen recht op zolang je in dienst van je werkgever bent,mijn werkgever moet gewoon loon doorbetalen zolang hij geen ontslag aanvraagt

• wim

Als u ziek bent blijft de arbeidsovereenkomst bestaan. Pas na 2 jaar abeidsongeschiktheid kan de werkgever de arbeidovereenkomst beindigen, via een ontslagprocedure bij het CWI. Zolang de arbeidsovereenkomst niet is beeidnigd, bent u gewoon in loondienst bij uw huidige werkgever en heeft u niets te maken met WW.

Gedurende die twee jaar wordt er van u en uw werkgever verlangt dat u alles in het werk stelt om weer aan het werk te komen.

Binnen die twee jaar vindt ook de keuring WAO plaats. Het kan inderdaad zo zijn dat u geen WAO uitkering ontvangt, maar dat u wel als arbeidsgehandicapt wordt aangemerkt. Dat zijn twee verschillende begrippen.

Wim