Vragen over evt. ontslag

• Debbie

Door een reorganisatie verwacht ik volgende maand te horen te krijgen “boventallig” te zijn.

In de 2 eerdere rondes was er een sociaal plan waarin men 3 maandsalarissen meekreeg. Ook hoefde men na ontslagaanzegging niet meer te komen werken.Verwachting is dat dat deze ronde ook nog zo zal zijn.

Nu heb ik daar al een paar vragen bij, lijkt me beter om voorbereid evt. gesprekken in te gaan.

Is het zo dat ik niet meer hoef te gaan werken na aanzegging, krijg ik dan wel salaris?

Ik denk zelf dat de evt. datum 1 april zou zijn.Dus na aanvraag CWI en opzegtermijn.

Heb nl. begrepen dat er bij het CWI wel een maand overheen kan gaan voor het ontslag goedgekeurd wordt.

Krijg ik dan ook gewoon per 1 april een uitkering of pas na de termijn van de 3 meegekregen maandsalarissen.

En dan nog een vraag, kan ik bij een uitkering evt. Alphawerk gaan doen of word ik dan meteen gekort?

Hoor graag.

Bedankt alvast.

Debbie

• Sans

“Is het zo dat ik niet meer hoef te gaan werken na aanzegging, krijg ik dan wel salaris?”

Het is wel verstandig om wel te komen, als het nog mag, anders zou de kantonrechter dat kunnen uitleggen als instemmen met het ontslag.

Een uitkering ontvang je ter vervanging van inkomsten uit arbeid. Als er gedeeltelijke inkomsten uit arbeid zijn, worden deze gekort op de uitkering.

• wim

Als er in het sociaal plan is overeengekomen dat je niet meer hoeft te werken nadat je overtolig bent verklaard, heb je wel recht op loon. Immers het dienstvervband is nog niet verbroken en zolang dat niet is gebeurd, heb je recht op loondoorbetaling. Maar dit kun je even afstemmen met de leiding.

De (wettelijke of op CAO gebaseerde) opzegtermijn mag met één maand verkort worden bij een ontslagvergunning via het CWI.

Bij een WW aanvraag is het van belang dat je niet ‘ verwijtbaar’ werkloos bent. Dat ben je bijvoorbeeld omdat je door jouw handelen werkloos bent geworden. Bij reorganisaties bijvoorbeeld omdat je passend werk weigert (jouw baas heeft bij een andere werkgever of binnen het bedrijf een andere baan voor jouw maar dit lijkt jou niks en je weigert dit).

Wim

• Anton

In de procedure naar ontslag zijn er wat noodzakelijk te nemen stappen (door wn). Neem hiervoor contact op met Buro voor Rechtshulp (verweer t.b.v. WW).

• Debbie

Tot zover, bedankt voor de reacties!

Inmiddels is er al iets meer bekend, bijv. 3 maanden een outplacementburo. Als men dit niet wil evt. 3 maandsalarissen mee, maar dit kan dan wel evt. gevolgen voor een uitkering hebben (het niet meewerken met outplacement wordt gezien als werkweigeren??). Dit is dus van horen zeggen.

Ben inmidels dus hard op zoek naar wat anders!

• john burgers

hallo Debbie,

mijn naam is John Burgers, ik ben samen met mijn vriendin in aanraking gekomen met thuiswerk. We werken allebei fulltime, maar we wilden wat extra centjes bijverdienen.

Met het thuiswerk kun je zelf de tijd indelen en je bepaald zelf hoeveel tijd je erin steekt. Je kunt al (met enkele uurtjes in de week) enkele honderden euro's verdienen per maand.

Je kunt het werk zowel part-time als full-time doen.

Je wordt dan een onafhankelijke distributeur in gezonde voeding, met veel rechten maar weinig plichten.

Je loopt geen enkel risico, je krijgt prima ondersteuning en er zijn trainingen om je kennis te vergroten.

Het klinkt mooi en je zult wel denken dat er een addertje onder het gras ligt, maar dat addertje is er echt niet!!

kijk eens op de volgende site www.befree.nu.

Als je eventueel het aanvraagformulier invult moet je bij

hoe gevonden: “anders” aangeven en

bij welke krant: “via john burgers”

je mag altijd bellen of mailen voor eventuele informatie

met vriendelijke groet,

john burgers/ mandy van valderen 024-6418549

jjpburgers@wanadoo.nl