Het zal je maar gebeuren!

• Amira

Hallo allemaal,

Ik heb enkele vragen over ontslagen worden en ww aanvraag.

Om de vragen te kunnen stellen vertel ik eerst wat me overkomen is.

Ik heb na 11 jaar in party catering gewerkt en 1,5 jaar geleden een baan gevonden als kok in een zorgcentrum.Eerst had ik een 1 jaarcontract en daarna een half jaar contract.Toen werd me verteld dat mijn contract niet meer werd verlengd onder het motto “Het werk is te zwaar voor je”.Gelijk werd me aangeboden om mijn overuren die ik had opgebouwd n.l. 196 uren op te nemen.Daarbij werd me gevraagd om tegen mijn collega's te liegen omtrent de rede van ontslag.Ik moest vertellen dat ik een andere baan had gevonden.Moet wel erbij vertellen dat de leidinggevenden die me dit zeiden pas een half jaar bij ons zijn komen werken.Ze moesten de rommel opruimen die in de afgelopen jaren ontstaan was door gebrek aan een goede organisatie structuur.Eerst vond ik ze erg sympathiek,maar na het zien welk beleid ze aan het invoeren waren verdween dat gevoel snel.Het toeval wil dat ik inderdaad had gesoliciteerd naar een andere baan.Wel vond ik het raar dat ze me vroegen om mijn overuren op te nemen indien ik dat wil.Waren zeker bang dat ik me ziek zou melden de laaste 6 weken die ik nog te gaan had,en om te liegen tegen mijn collega's ? Waarom,kun je je afvragen.

Omdat ik uit mijn enthousiasme zat uit te kijken naar die nieuwe baan ben ik geen gevecht met ze aangeaan, en de sfeer daar was niet meer leuk om er te blijven werken.Inderdaad werd ik aangenomen en om in november te kunnen beginnen nam ik al mijn 196 uren op en begon aan mijn nieuwe baan.Helaas moest ik gezien de functie eisen aan alle beoordelingspunten voldoen bij mijn nieuwe baan.

En geloof het of niet,ik zakte op 1 punt.Dus mijn proefperiode van 1 maand was mijn laaste werkperiode.Met veel spijt aan beide zijden hebben we het contract moeten ontbinden.

Mijn 1e vraag is :Wat vinden jullie van de manier van ontslag bij de vorige werkgever?

Mijn 2e vraag is: Bij mijn vorige werkgever heb ik een contract gehad van 32 uur per week ( gedurende de 1,5 jaar dat ik daar was) en in mijn proefperiode had ik een contrct van 35 uur. Geldt voor de ww aanvraag nu mijn laast verdiende loop de proefperiode of gaan ze kijken naar de 32 uur bij ww beoordeling?

• Anton

1. Je bent tegen één van de vele mogelijkheden van ontbinding aangelopen waar een dikke sturende vinger van de wg in zit. In het verhaal mis ik info waarom jij akkoord bent gegaan met ‘je kan het werk niet aan’. Gek genoeg was je het daar mee eens en bent gaan solliciteren. Al met al: waar twee kiften …… Instemming had je onder deze reden niet te hoeven geven en stel ik - sec op basis van jóuw beschrijving - vast dat dit een goedkope ‘afkoop’ is geweest. Het kostte ze relatief niets, doch enige woorden, om jouw functie-/bestaanszekerheid naar elders te praten.

Het opnemen van verlof komt wg goed uit. Dat scheelt in het uitbetalen. Dat jij dat gedaan hebt is naar eigen keuze. Ik hoop dat je ze wel besteed hebt.

2. Ga uit van 32 uur. Dan valt ‘alles’ nog mee.

• game

De grootste hobby van managers/leidinggevenden is personeel wegwerken of liever gezegd wegtreiteren, genieten ze van, heerlijk misbruik maken van hun machtspositie heet dat, ik minacht ze tot het merg van mijn botten. K*tmanagers ^&*@#$ dit moest ik even kwijt. Zelf ook slachtoffer geweest, maar dat hadden jullie al begrepen.