welke opleiding?

• andrea

nadat ik jaren in de horeca heb gewerkt ben ik nu werkloos en wil ik eigenlijk graag de horeca uit.

eigenlijk zou ik wel graag iets van admindtratief werk willen doen, maar helaas heb ik hier geen enkele opleiding voor.

dus dat wordt “”omscholen“”

waar kan ik het beste mee beginnen,??

wat zijn de standaard diploma's certifivaten die vaak gevraagd worden??

• Wim

Beste Andrea,

Probeer eerst eens de fouten uit je forumbericht te halen ik tel er al 2 en als je in de admimistratieve sector aan de slag wilt gaan is het wel makkelijk als je Nederlandse spelling tenminste goed is.

In elk geval succes met het vinden naar wat anders, het is erg moeilijk in deze periode.

Groeten Wim.

• Anton

Gekeken naar jouw antwoord, dient:

1. tussen hoofd- en bijzin (herkenbaar door twee niet in relatie staande werkwoorden) een komma geplaatst te worden,

2. tussen twee hoofdzinnen geen komma te staan of een verbinding ‘en’

3. gekeken te worden naar de verbinding. Hoofdzin één (1) eindigt met een punt en hoofdzin twee (twee) begint met een hoofdletter van het eerste woord (na de punt).

Regel 1: “…te halen ik tel er ….” Moet zijn: “…..te halen. Ik tel er…….” (3)

Regel 2: “…….er al 2 en als je …….” Moet zijn: “er al 2. Als je ……….” (2)

Hierbij opgemerkt dat je de lezer in twijfel laat of je alleen maar tot twee kan tellen of dat je tot een hele hand vol kan komen. Het woord ‘al’ is overbodig als je niet verder dan twee kan tellen, maar laat de lezer in twijfel of je dat wel kunt.

Regel 2: - admimistratieve (voortaan eerst in Word - dan spellingscontrole - dan knippen en plakken).

Regel 2: “…. slag wilt gaan is het ….” Moet zijn “……..slag wilt gaan, is het …..”(1)

Regel 3:"….. Nederlandse …….. Als je een verwijzing naar een land in bijvoeglijke zin gebruikt (grote, brede), is het gebruik van een hoofdletter niet gebruikelijk.

Regel 4: “…wat anders, het is erg…” Moet zijn “….wat anders. Het is erg …..”(2)

Ik begrijp dat je met je advies en je naam een punt wilt maken maar dan hoef je ‘m nog niet achter je naam te plaatsen. Wel zou een komma achter ’Groeten' duidelijkheid geven. Al was het maar dat verwarring zou kunnen ontstaan over de naam. Is ‘Groeten’ een voornaam en ‘Wim’ een achternaam ?

Het is vliegen afvangen. De een schrijft zoals hij/zij praat, de ander anders. De vraag is de intentie. Niet het woord- of zinsgebruik.

Tegenvragen hadden kunnen zijn:

- in welke richting wil je administratief werk doen ? Wat denk je wat je ‘ligt’?

- heb je al gedacht aan dienstverlenend ? Dat ligt in het verlengde van je oude beroep.

Verwachtende hiermee twee casussen van dienst te zijn geweest,

• silke

Helemaal mee eens Anton.

Het gaat om de inhoud lijkt mij..En het lijkt mij zinnig daarop te reageren en niet op de vorm. Bovendien zijn er maar weinig mensen die vautlooz Nederlands schrijven/spreken!

Dus een kniesoor die daarop let :)

• andrea

goh bedankt voor deze fijne reacties.

maar volgens mij betreft hier om een vraag op een online prikbord en niet om een sollicitatie.

ik weet wel degelijk hoe je punten en komma's moet gebruiken.

en ja nu ik het terug lees zie ik idd een paar spelfoutjes, wat in de sector die ik wil gaan doen niet echt kan natuurlijk, maar voor een prikbord als dit kan ik me daar niet zo druk om maken.

heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag en vroeg me alleen af of het verstandig/nodig is om eerst een cursus van bv exel of office ofzo te doen, of dat ik beter gelijk een cursus receptioniste/adm. medewerker kan gaan volgen.

• Joop

En als ik er dan nog even een zinloos schepje bovenop mag doen: een vraagteken hoort aansluitend aan de zin. Dus zonder spatie? ja, inderdaad!

• Dannique

Ja ? Maar daar staat tegenover dat ik weer geen uitroeptekens gebruik. Dat vind ik weer overbodig.

Waar betrokkene zich op zou kunnen richten, is de beroepskeuzeadviseur bij het CWI. Daar zou gekeken kunnen worden naar het aanbod van opleidingen. Dit voorkomt het doelloos kiezen voor een opleiding (de goedkoopste omdat het uit eigen portomonnee bekostigd moet worden) die mogelijkerwijs niet goed aansluit op de kortste weg naar werk.

Is dat een antwoord waar je wat mee kan, Andrea ?

• andrea

ja! bedankt!

• Amira

Hoi Andrea,

Inderdaad kun je bij CWI vragen over mogelijke opleidingen.

Maar als je een paar uitzendbureaus langs gaat en je bekijkt

de vacatures op administratief gebied zie je ook welke opleidingen

de werkgevers eisen.

Er zijn veel opleidingen voor deze beroepen volgens mij.

• Peter

Of men nu een solisitantiebrief srijft…of een vraag op dit voorumpje…

Het is altijd bulangrijk om so goet moguluk Nedurlnds te srijven.

Het gaat tenslotte om de Nederlandse taal….en het maakt niet uit aan wie of wanneer je die die schrijft…

Altijd even op spelfouten letten…kleine moeite