Wat gaat er gebeuren? Ontslagen...

• Papillon

Ik vraag dit even voor een vriendin….

28 jaar, thuiswonend bij ouders..geen kinderen, werkt al vanaf haar 15e, afgelopen 9 jaar bij kaaswinkel gewerkt, word binnenkort ontslagen, heeft laatste jaren maar 2 dagen in de week gewerkt, verdiende zo'n 500-600 euro de maand.

Als zij nu ontslagen word…wat gaat er dan gebeuren? Krijgt zijn een

WW-uitkering? Wat voor bedrag kan ze per maand verwachten? In ieder geval het minimumloon ofzo? Kan dit eventueel verhoogd worden? Of eventueel verhoogd worden met een Bijstand-uitkering??

Ik hoop dat iemand enig idee heeft of mischien zelf in deze situatie heeft gezeten en er wat over kan zeggen?

• Anton

Als er sprake is van WW-afdracht door werkgever over alle voorgaande jaren, kan een WW-uitkering tegemoet gezien worden van 70% voor de periode van een jaar. Deze 70% (bruto) is gebaseerd op 100% van het huidige bruto salaris.

Gezien de persoonlijke omstandigheden zullen instanties verzoek tot aanvulling niet honoreren.

• Peter

Men gaat uit van de laatste 12/13 gewerkte weken inclusief.

Daar nemen ze een gemiddelde van en zo berekenen ze de hoogte van de ww-uitkering.

Voor een (aanvullende) bijstandsuitkering zal zij niet in aanmerkin komen omdat zij nog thuis woonachtig is. Dit ongeacht haar leeftijd en dergelijke.

• Papillon

Ah Anton, bedankt.

Maar wat als ze nu maar 500-600 euro verdient, dan krijgt ze daar dus maar 70% over? Dan komt ze toch onder het minimum. Dat is toch niet mogelijk?? Of wel?

Ik ken personen die na school helemaal niets meer hebben gedaan en die nu een bijstandsuitkering krijgen van 655 euro (leeftijd 23 jaar, ook thuiswonend). En dan zou die vriendin die al 13 jaar werkt en nu ontslagen word het moeten doen met 70% van 500-600 euro??????

• Peter

Als thuiswonende krijgt men echt geen uitkering. Aanvragen kan maar krijgen is iets anders. Men moet zowieso alle inkomsten opgeven, rente op spaarrekeningen,

inkomsten van medebewoners, maar ook het bezit van een eigen huis, auto, antiek etc.

Dit wordt allemaal meegenomen in de beoordeling van de aanvraag. Als iemand dus thuis woont en er zijn meerder verdieners etc. dan komt men simpelweg niet in aanmerkiong voor een bijstandsuitkering.

U kunt eens contact opnemen met de gemeente, dan krijgt u echt hetzelfde verhaal te horen.

• Anton

Ja, maar de waarheid is dat zij in de luxe-omstandigheid wil verkeren om maar een gedeelte van de week te werken en niet een volledige. Voor dat part-time gedeelte heeft zij - via haar wg - afdracht gedaan aan het UWV. Vanuit dit opgebouwde recht zal zij - naar richtlijnen UWV - uitbetaald worden. Waar zij nog niet over na gedacht heeft is pensioenopbouw. Ook deze is gerelateerd aan de part-time baan. Sta jij daar ook bij stil ? Of speelt dat pas later en spreken we elkaar over het onderwerp pensioen over 37 jaar ?

Dat staat los van een bijstandsuitkering. Deze wordt betaald van de belastingcenten van ons allemaal. In een kort door de bocht antwoord betekent dit dat deze uitkering uitgaat van een ‘sociaal welzijnsminimum’. Dat gaat ook op voor (gescheiden) moeders met kind/kinderen. Houdt jouw eervolle vergelijking met een in ouderlijk huis verblijvende vriendin die (hierdoor) jaren lang genoegen heeft kunnen nemen met een part-time baan dan nog stand ?

Over wat rechtvaardig is en wat niet, kan menig pagina gevuld worden. In deze case behoudt het UWV zich te rechtvaardigen wat naar haar richtlijnen van toepassing is. Dat ook hier onze Overheid een dikke vinger in heeft, mag duidelijk zijn.

Voor meer info: www.uwv.nl Blader eens rustig rond.

• HJV

Op de volgende site de antwoordn op jouw vraag en een rekenprogramma over de hogte van een eventueel WW-uitkering

http://www.ontslag-krijgen.nl/ww-uitkering.html

Mvg,

HJV

• Peter

Je denkt totaal verkeerd.

Voor een UVW uitkering zal ze inderdaad in aanmerkong komen en die is inderdaad gerelateerd.

Al enige jaren is het zo dat als iemand nog thuiswonend is, om wat voor reden dan ook gewoon geen bijstand- aanvullende uitkering kan aanvragen.

Ook dit kun je nalezen op www.uwv.nl en gewoon op de werkloos.pagina.

Pensioen opbouw inderdaad maar daar gaat het nu niet over.

Oh…… en maak je om mij maar geen zorgen, ik was op mijn 21 al binnen.

Mijn pensioen zal wel los lopen.

• Anton

Ik denk dat het niet zozeer een situatie van denken is maar van feiten. En die feiten worden ook niet door mij bedacht (voltooid deelwoord van denken) maar door het UWV.

Een aanvullende uitkering is inderdaad mogelijk, maar niet onder de omstandigheden waarin betrokkene verkeerd en niet door het UWV. De verwijzing naar de pagina of folder/bestand op www.uwv.nl voor thuiswonende part-timers zie ik - als scepticus - graag tegemoet. En zeker betrokkene.

Voor mij geldt dat als je het aantoont ik zout op mijn stropdas moet gooien, want het eet ….. slecht zonder smaak.