Hoi, Anton!
Ik heb misschien nog iets voor je. Ik heb deze situatie dit jaar meegemaakt toen ik nog werkte. Het gaat niet direct om de uitkering te behouden maar om het recht om de uitkering te krijgen, te behouden.
Aanvullende info: functie - arbo-coördinator en personeelsadviseur voor een detacheringbedrijf in de vleesverwerkende industrie, ook verantwoordelijk voor alles wat ontslag betreft en het UWV.
Contract van werknemer beëindigt van rechtswege. Een paar weken daarna krijg ik op mijn bureau de werkgeversverklaring van de UWV. Ik moest de reden dat het contract niet verlengd wordt invullen. Daarvoor had ik een standaard antwoord; “het is helaas geen werk meer beschikbaar voor werknemer”. Werkgeversverklaring verstuurd en ik ben op vakantie gegaan.
Tijdens mijn vakantie heeft een collega mijn werkzaamheden overgenomen. Collega wordt door het UWV gebeld om meer uitleg te geven over het antwoord “geen weer meer”. Collega zegt dat opdrachtgever niet tevreden met werknemer was omdat hij niet snel genoeg werkte, daarom hebben wij zijn contract niet verlengd".
Ik kom terug van vakantie en krijg werknemer aan de telefoon: “waarom ben jij zo achterbaks geweest?? Ik heb je altijd een leuke en redelijke persoon gevonden en verwachtte niet dat jij zoiets deed. Nu zal ik geen WW krijgen en moet naar de bijstand toe. Hoe kan ik eten voor mijn kinderen kopen en de rekeningen betalen?”
Ik was overvallen met zulk verhaal en duurde even voor het muntje te vallen en het verhaal van mijn collega te horen.
Ik heb daarna het UWV gebeld om de telefonische verklaring te veranderen met het argument dat ik op vakantie was en een collega had overgenomen. Het was een tijdelijke situatie en collega wist niet alle feiten.
UWV heeft het niet geaccepteerd.
Dan vraag ik: is dat in Godnaam nodig? Zij zoeken alles mogelijk om de werknemer verwijtbaar te maken zelfs als zijn contract van rechtswege beëindigt. Waarom? Is deze bezuiniging om meer geld in het leger te stoppen en soldaten naar die onzin in Irak te sturen?!?
Dat heeft mij heel boos gemaakt!!