interesse

• Anton

Op deze site delen mensen hun problematiek met het werkloos zijn en het helaas moeten genieten van een uitkering. Aan dit laatste kleven voorwaarden (maximale looptijd, werkbriefjes, inschrijving CWI etc.) en bij tijd en wijle onduidelijke administratieve verplichtingen en misschien wel rompslomp van het UWV.

Wat mij interesseert is: Wat zijn de problemen om een uitkering te behouden?

• Adri®

Hallo, Anton!

Helaas ben ik een paar maanden geleden werkloos geworden en mijn mening over de problemen om de ww uitkering te behouden is de werkwijze van het UWV.

Het UWV stelt zich “vijandig” uit tegenover de werkzoekende. Alles is een reden om verder uitleg te vragen. Werkzoekende moet zich voortdurend verdedigen. Als werkzoekende iets verkeerd zegt of wordt verkeerd geinterpreteerd, legt het UWV een sanctie op.

Natuurlijk wordt het ook misbruikt gemaakt van de ww,wao en bijstand, maar het moet ook ergens een grens liggen over hoe ver je gaat met iemand behandelen als fraudulent.

Ik hoop alleen dat mijn situatie heel snel veranderd want het UWV niet eens optijd betaalt. Het blijft voor me een vraag teken wanneer precies ik de uitkering gestort zal krijgen. Bijvoorbeeld heb ik mijn 4 weken verklaring al 9 dagen geleden verstuurd. Ik moet rekeningen betalen maar het UWV heeft mijn verklaring nog niet helemaal verwerkt.

Ik weet het niet als ik je hiermee geholpen heb, maar dat is wat ik te zeggen heb.

• Adri®

Hallo, Anton!

Helaas ben ik een paar maanden geleden werkloos geworden en mijn mening over de problemen om de ww uitkering te behouden is de werkwijze van het UWV.

Het UWV stelt zich “vijandig” uit tegenover de werkzoekende. Alles is een reden om verder uitleg te vragen. Werkzoekende moet zich voortdurend verdedigen. Als werkzoekende iets verkeerd zegt of wordt verkeerd geinterpreteerd, legt het UWV een sanctie op.

Natuurlijk wordt het ook misbruikt gemaakt van de ww,wao en bijstand, maar het moet ook ergens een grens liggen over hoe ver je gaat met iemand behandelen als fraudulent.

Ik hoop alleen dat mijn situatie heel snel veranderd want het UWV niet eens optijd betaalt. Het blijft voor me een vraag teken wanneer precies ik de uitkering gestort zal krijgen. Bijvoorbeeld heb ik mijn 4 weken verklaring al 9 dagen geleden verstuurd. Ik moet rekeningen betalen maar het UWV heeft mijn verklaring nog niet helemaal verwerkt.

Ik weet het niet als ik je hiermee geholpen heb, maar dat is wat ik te zeggen heb.

• Adri®

Hallo, Anton!

• gesina

Hallo ,

Ik ben een zgn Toos Werkeloos van 57 jaar.

In tegenstelling tot zoveel anderen heb ik geen klagen over het CWI danwel het UWV.

Hooguit is de casemanager van het UWV soms slecht geinformeerd over veranderingen van mogelijkheden zoals bij de IRO. Maar met een goed overleg en eigen onderzoek her en der zijn we ook daar goed uitgekomen en heb ik alle medewerking gekregen om aan een voor mij zinvol reintegratietraject te beginnen.

Dat er soms een ietwat argwanende opstelling is kan ik me soms ook wel voorstellen, maar als je dit probeert bespreekbaar te maken klaart de lucht veelal op.

Kortom ik kan niet anders zeggen dan dat ik positieve ervaringen heb tot nu toe.

Dat de medewerkers zich ook moeten houden aan ook voor hun som bizarre regelgeving is het niet kwalijk te nemen .

Zorg dat je je zelf goed voorbereid vooraf aan een gesprek.

• wim

Hallo Anton,

Erg genoeg dat je van deze instantie gebruik moet maken maar wees blij dat ze er is.Ik zit zelf nu al 1 jaar thuis en ik heb net als Adri echt geen klagen over het uwv want als je je werkbriefje netjes op tijd en goed ingevuld opstuurt heb ik dezelfde week nog mijn uitkering, en mijn nieuwe werkbriefje.En je moet gewoon 1 maal per week solliciteren dat is toch makkelijk te doen.We hebben jammer genoeg daar tijd genoeg voor.Nog een tip bewaar je sollicitatie brieven goed want ze kunnen er naar vragen ik zelf heb het nog niet meegemaakt maar je weet nooit denk maar zo beter mee verlegen dan om verlegen.Verwacht als het zover is van je reintergratie project ook niet te veel want in mijn geval ben ik al 6 maanden bezig en nog geen stap verder.Je moet het echt zelf doen ben inmiddels 120 sollicitatie brieven verder en nog steeds thuis. Maar ik zeg tegenwoordig dat ik sabbitical heb.En nogmaals bewaar alles goed want inderdaad als ze je kunnen betrappen op nalatigheid zullen ze het niet laten, maar reken dat de medewerkers niet aan maar eigenlijk je zelf.

Wim.

• Anton

Hallo wim,

Het is niet vanwege het feit dat ik in een uitkeringssituatie zit, maar vanwege de interesse voor; WAT moet de werkzoekende verwijtbaar doen om uit de uitkeringssituatie te geraken. Ligt het alleen in het niet opvolgen van de werkbriefjesrichtlijnen? Of zijn er toch functionarissen die mogen interpreteren, de regels half kennen, kortom, menselijke gebreken bij het UWV (of gemeente) die mensen tot wanhoop brengt.

Liggen er te weinig beoordelingscriteria, zodat medewerkers van het UWV in houding en gedrag, of, toetsing en meting het verschil tussen ‘gemotiveerd’ en ‘gemakkelijk’ niet meer kunnen maken?

Misschien stomme vragen. Misschien (te) meelevend met mensen die zichtbaar in hun presentatie hun zwetende best doen. Misschien ook de herhaaldelijke teleurstelling over brieven en e-mail die nog geen zweem van daadwerkelijke aandacht in zich hebben.

In afwachting van,

• wim

Hallo Anton,

Je doet in mijn ogen erg ingewikkeld,als jij gewoon 1x de week solliciteert kunnen ze je toch moeilijk ongemotiveerd noemen want je volgt hun regels perfect op.

En de mensen van het uwv zijn denk ik ook een beetje moe van al die veranderingen, het zijn ook maar medewerkers.Let wel ik wil het uwv niet goed praten. En je weet voor je zelf of je toch voldoende doet om weer aan het werk te komen.Ik heb echt nooit problemen, en mijn(casemanager mooi woord he) heb ik 2x gesproken en hij weet ook dat het verrekte moeilijk is om weer aan de bak te komen.Makkelijk gezegd maar je moet het maar wat over je heen laten komen en bij je zelf denken ze weten niet beter want je krijgt altijd goede adviezen van mensen die zelf niet in dit schuitje zitten.

Always look on the bright side off life.

Wim

• Adri®

Hoi, Anton!

Ik heb misschien nog iets voor je. Ik heb deze situatie dit jaar meegemaakt toen ik nog werkte. Het gaat niet direct om de uitkering te behouden maar om het recht om de uitkering te krijgen, te behouden.

Aanvullende info: functie - arbo-coördinator en personeelsadviseur voor een detacheringbedrijf in de vleesverwerkende industrie, ook verantwoordelijk voor alles wat ontslag betreft en het UWV.

Contract van werknemer beëindigt van rechtswege. Een paar weken daarna krijg ik op mijn bureau de werkgeversverklaring van de UWV. Ik moest de reden dat het contract niet verlengd wordt invullen. Daarvoor had ik een standaard antwoord; “het is helaas geen werk meer beschikbaar voor werknemer”. Werkgeversverklaring verstuurd en ik ben op vakantie gegaan.

Tijdens mijn vakantie heeft een collega mijn werkzaamheden overgenomen. Collega wordt door het UWV gebeld om meer uitleg te geven over het antwoord “geen weer meer”. Collega zegt dat opdrachtgever niet tevreden met werknemer was omdat hij niet snel genoeg werkte, daarom hebben wij zijn contract niet verlengd".

Ik kom terug van vakantie en krijg werknemer aan de telefoon: “waarom ben jij zo achterbaks geweest?? Ik heb je altijd een leuke en redelijke persoon gevonden en verwachtte niet dat jij zoiets deed. Nu zal ik geen WW krijgen en moet naar de bijstand toe. Hoe kan ik eten voor mijn kinderen kopen en de rekeningen betalen?”

Ik was overvallen met zulk verhaal en duurde even voor het muntje te vallen en het verhaal van mijn collega te horen.

Ik heb daarna het UWV gebeld om de telefonische verklaring te veranderen met het argument dat ik op vakantie was en een collega had overgenomen. Het was een tijdelijke situatie en collega wist niet alle feiten.

UWV heeft het niet geaccepteerd.

Dan vraag ik: is dat in Godnaam nodig? Zij zoeken alles mogelijk om de werknemer verwijtbaar te maken zelfs als zijn contract van rechtswege beëindigt. Waarom? Is deze bezuiniging om meer geld in het leger te stoppen en soldaten naar die onzin in Irak te sturen?!?

Dat heeft mij heel boos gemaakt!!

• Anton

Dag Wim,

Ter aanvulling: zoals ik schreef …. maar nu even duidelijker …. ik ben - zoals dat heet - werkgever. Volgens mij ga je nu het stuk iets anders lezen.

Je hebt in ieder geval de betrokkenheid van een directe beslisser over jouw inkomen. Dat is altijd een voordeel. Is het niet vanwege de begeleiding naar een baan, dan wel bij een mogelijk foutiefje in een werkbriefje.