uitkering en werken

• Syl

Even mijn ongenoegen spuien.

Ik heb een volledige ww-uitkering en sinds september werk ik voor 10 uur. Ja, je moet alles aanpakken wat je maar kan en mag geen werk weigeren.

Ok, dat heb ik gedaan.

Ik had beter niet kunnen gaan werken, want dan hield ik er meer aan over dan nu. Ik was me er natuurlijk van bewust dat hetgeen ik zou verdienen in mindering wordt gebracht op mn ww-uitkering, maar wat schetst mijn verbazing: alles bij elkaar opgeteld zijn mn inkomsten dus gedaald.

Ben ik nu gek of moet ik dan toch maar vooral niet eerlijk zijn en werk weigeren.

Wat een kromme redenatie zeg.

Wat moet ik nu, ik heb een tijdelijk contract van 2 maanden en het lijkt erop dat deze maar beter niet verlengd wordt. Want momenteel wordt werken gestraft.

Syl

• wim

Het geld wordt niet in mindering gebracht, maar het aantal uren dat u heeft gewerkt wordt in mindering gebracht.

En het aantal uren wordt vermenigvuldigd met uw uitkering per dag en dat kan wel eens meer zijn dan het werk dat u verdiende over die uren.

Deze regeling bestaat als sinds de WW bestaat (1951). Alleen met de laatste drie kabinetten wordt er veel strakker mee omgegaan. De wetgever zegt alleen maar dat “u heeft gedaan wat van u verlangt wordt, namelijk werken i.p.v, uitjering ontvangen”.