stelling

• opa john

Nu de werkloosheid groot is en er veel geld besteedt wordt aan integratiebureautjes die anderen aan het werk moeten zetten(allemaal weggegooid geld), denk ik dat het tijd is om mensen die niet kunnen of willen werken een netto basisuitkering te geven die ongeveer de helft is van het minimumloon.

M.a.w. iemand moet kunnen kiezen of hij mee wil doen aan de “ratrace”of dat hij met zijn lage uitkering een minder druk leven wil leiden en zijn tijd besteden aan zijn welzijn. Dan maar geen auto en/of dure modekleding,computer e.d. maar gewoon zuinig leven.

• blubber

Je stelling zit erg vol met ondoordachtheid, maar laat er eens één aspect uitnemen:

Die “ratrace” begint al na het bereiken van de leerplichtige leeftijd en omvat (dus) ook scholing. Als je het hier niet mee eens bent, omschrijf dan eens wat jij onder “ratrace” verstaat en hoe zich jouw begrip daarvan verhoudt tot integratiebureau's die scholing kunnen bieden en de met die mogelijkheid tot scholing verbonden keuzebepaling van de uitkeringsgerechtigde in welke van die twee groepen hij/zij zou willen worden ingedeeld.

• Sans

Maar in die “ratrace” worden toch ook dingen geproduceerd, die jij en ik nodig hebben. Wat met zo'n basisinkomen gebeurt, is, dat mensen naast hun uitkering flink gaan bijbeunen en de grote organisaties leeglopen.

• Joost

De helft van het minimum loon ? en dan een welzijn ? hoe zou je dat moeten doen als het met een minimum uitkering een kwestie van overleven is.

Ik denk meer aan vrijwillige euthanasie daar doe je mensen denk ik meer een plezier mee, de tweedeling is al in volle gang en het lijkt erop dat het niet meer te stoppen is, je zou je kunnen afvragen wat veel mensen tegenwoordig het belangrijkste vinden in hun leven, naar mijn idee vindt het grootste deel zelfverrijking en macht het belangrijkste in deze samenleving en ik vrees dat deze trend moeilijk te stoppen valt en dat de zogenaamde (zwakkeren) steeds meer moeten wijken voor dit soort (doorgedraaiden) die het vaak niet eens zelf beseffen.

Ik geloof nog steeds in de gulden middenweg en niet in links en rechts want daar komt vaak alleen maar rotzooi van.

• Sans

Het probleem is, dat vele gewone arbeiders ook denken ooit aan de zelfverrijking te kunnen deelnemen en daarom zetten ze zich af tegen de groep daaronder, nl. degenen zonder baan. Zouden mensen inzien, dat het systeem van zelfverrijking er niet op uit is zoveel mogelijk mensen daarvan te laten profiteren, dan zou de solidariteit snel gesmeed zijn.

Afgeven op uitkeringstrekkers gebeurt altijd door modalen en submodalen, nooit door degenen, die zich topsalarissen toekennen. Die weten, dat dat niet klopt.

• opa john

U heeft allen gelijk en ik wist dat het een ondoordachte stelling was.

Waar ik op doel is dat er veel geld weggegooid wordt door o.a. integratie bureaux die die mensen aan het werk zetten die niet willen, een overproduktie van “van alles en nog wat”, veel fraudezaken de laatste jaren, gouden handdrukken, oversalariëring etc.

Beunhazerij vindt ook nu plaats.

Veel mensen hebben geen behoefte aan veel luxe en zijn met weinig tevreden.

Het innemen van kennis(scholing) is geen “ratrace”, wel het zoveel mogelijk verzamelen van geld en bezittingen.

Ter kennisgeving: Ik ben “vutter” en heb (her)ontdekt dat er een ander leven is als werk en bezittingen verzamelen.

• Anton

Als vanuit een luxe situatie een stelling wordt geformuleerd die niet getuigd van enig voorstellingsvermogen t.a.v. diegenen die de stelling betreft, is het geen stelling meer maar een ondoordacht geformuleerde mening.

• opa john

U heeft uw conclusies alreeds klaar begrijp ik,zonder enige vorm van opbouw.

Kijk eens naar uw negatieve spiraal zo ik zeggen! Probeer eens mee te denken. Probeer ook eens correct te schrijven. Succes!

• Anton

Ik vond het al met al een prachtige stelling.

• Anton

Met dit maal Dank aan de webmaster voor het geven van de mogelijkheid tot repliek.

(dit hoeft niet geplaatst te worden)