WW-aanvraag afgewezen

• Rik

Ik moest WW aanvragen omdat ik zowiezo wel een half jaar gewerkt heb als postbezorger.Maar in de ontslagbrief stond niet dat ik op staande voet ontslagen ben maar de UWV is van mening dat dit wel zo is.Nu moet ik de bijstand in maar daar adviseren ze om Bezwaar te maken bij de UWV.Eerder krijg ik geen bijstand…

Hoe gaat dat in zijn werk zo'n Bezwaarschrift?

• wim

Ik denk dat het UWV bedoeld dat de arbeifsovereenkomst niet op de juiste manier beeindigd is. Want:

Ontslag op staande voet moet door de werkgever ter plekke worden verteld en worden uitgevoerd. Daar is - als ik jou gegevens lees- geen sprake van.

Dan kan hij je ontslaan, omdat je een half jaar contract hebt, die gewoon eindigt. als dat het geval zou zijn, dan had de WW de aanvraag wel in behandeling genomen.

Hetb je geen arbeisovereenkomst voor bepaalde tijd, dan heb je er één voor onbepaalde tijd. Als de werkgever je dan wilt ontslaan, zal hij een ontslagvergunning moeten aanvragen bij het CWI. Uit jouw gegevens maak ik op dat dit niet is gebeurt.

Dan zegt het UWV “als de arbeidsovereenkomst niet op correcte manier is beeindigd, bestaat hij nog en heb je geen recht op WW.”

De bijstand heeft gelijk door te stellen dat dit probleem eerst volledig uitgezocht moet worden. Dus:

1. Eerst nagaan of je arbeidsovereenkomst op een correcte manier beeindigd is. als dat niet het geval is, ben je niet werkloos en zul je daartegen maatregelen moeten nemen (m.b.v. een advocaat).

2. Als de arbeidsovereenkomst wel op een correcte manier is beeindigd, zul je bezwaar moeten maken bioj het UWV, omdat zij de WW aanvraag in behandeling moeten nemen. Het resultaat kan dan wel zijn, dat je geen recht op WW hebt. Dat kan ik niet zomaar bepalen. Als dat is gebeurt, kun je een bijstandsuitkering aanvragen. Je zult met het UWV wel alles schriftelijk moeten doen. Niet telefonisch afhandelen.

Succes,

Wim