dagloon bereken voor WW uitkering

• g.de vries

Ik heb een vraag over de methode die gehanteerd moet worden om het daloon voor de WW berekening vast te stellen.

Ik werkte structureel 24 uur per week op 4 vaste dagen, ruim 6 jaar. Per 1 september ben ik werkloos.Ik verdiende ongeveer 1000 euro netto. Ik krijg nu een ww uitkering van 400 euro netto! Nadat ik bekomen was van de schrik ben ik de uitleg gaan bestuderen en dan blijkt dat ze geen vier maar vijf werkdagen hanteren om het dagloon uit te rekenen.

Volgens mij is dat fout.

Wie weet hoe de methode geregeld is, waar deze te vinden is zodat ik daar naar kan verwijzen als ik bezwaar aanteken.

• Bartje

Nee het klopt hoor, ik kan het je zelf ook niet uitleggen maar als het goed is heb je een boekje gekregen bij het CWI waarin staat hoeveel % je krijgt.

Uiteindelijk hou je ongeveer 70% over van je llatstverdiende loon. Ze nemen een periode van 13 weken om het uit te rekenen.

ook wordt er gekeken naar je arbeidsverleden, hoelang je hebt gewerkt. Hoe korter, hoe korter de duur van je uitkering. Na een bepaalde tijd kom je op 70% van het minimumloon te zitten en dat is 699 euro. Wanneer dit is vertellen ze je bij het CWI

• g.de vries

Gegroet Bartje,

Als ik uiteindelijk op 70% gemiddeld uitkom dan ontvang ik waar ik op gerekend heb/c.q. wat ook in publicaties vermeld wordt.

Jammer dat je het niet kan uitleggen.

Is het wellicht zo dat ze èn bij het uitreken van het dagloon uitgan van 5 dagen werken èn vervolgens bij het berekenen van het weekbedrag vervolgens 5 dagen aanhouden…..

Ik ga maar eens bellen naar het UWV.

vr.gr.

g. de vries

• Bartje

Ik denk dat: je werkt 21 dagen? deel je brutosalaris door 21. Heb je dan niet je dagloon? Ik denk het niet hoor maar bel eens met het CWI of Gak.

Ik zal het hier eens navragen, beloof je, ik kom erop terug. Kom uit een nest van juristen dus iemand hier in huis weet wel hoe het moet. Komt goed.

• Bartje

Nou, ik heb het gevraagd maar ze zoeken het even helemaal goed voor me uit.

Maar….. het schijnt niet interessant te zijn wat je dagloon is. Dagloon gebruikt men alleeen in de hoger salarisgroepen.

Het beste schijnt te zijn het nemen van 70%.

Maar dat dagloon ga ik nog uitzoeken, is toch interressant om te weten.

• wim

Men gaat (wettelijk bepaald) in de SV er vanuit dat er 260 of 261 uitkeringsdagen in een jaar zit. Of nu minder of meer (Za + Zo), maakt niet uit. Dat is dus 5 dagen per week.

Dan kijken ze wat je de laatste 13 weken hebt verdient. Zit je boven het maximum dagloon (€ 167,– per dag), dan wordt over het hogere loon buiten beschouwing gelaten voor de WW. Sommige loonbestanddelen mogen wel of niet worden meegenomen.

Deze totale loonsom delen ze door het aantal gewerkte dagen in de 13 weken. En dan halen ze eerst 8% vakantietoeslag eraf. (zit namelijk in het dagloon verwerkt). Dan hebben ze de basis van je loon om de uitkering te bepalen. Dat is 70% van dit basis loonbedrag.

Daar worden een aantal inhoudingen op gedaan (belasting/ premies) en kijkt men hoeveel uitkeringdagen er in een maand zit en dat word dan vermenigvuldigt met de uitkering per dag. Zo bereik je dan je WW uitkering per maand.

Wim

• Bartje

Dagloon bereken:

Stel: 15.000 euro bruto per jaar bij een 5 daagse werkweek van 38uur= 7,6 uur per dag.

Dan 5/5 (breuk) X 260 15000 : 260= 57.69 per dag.

Bij 4 werkdagen dus 3/5 X 260= 156 dagen. 15000: 100=150 euro per dag.

15000 is kengetal.

Bron: Jurifoon