studeren.. mag dat wel of niet??

• studie...?

Ik ben langdurig werkloos, lees LANG durig. De afgelopen jaren heb ik een parttime studie gevolgd in de alternatieve sector en daar een diploma van gehaald, en nu ben ik sinds een jaar opnieuw een studie aan het volgen. Beide studies kost(t)en me maar twee volle lesdagen per maand, maar dat zijn wel werkdagen. Ik betaal dat met erg veel moeite zelf van mijn uitkering. Dat betekent echt dat ik al 3 jaar veels te veel witte bonen in tomatensaus eet en geen geld heb voor nieuwe kleding etc.

Toen ik er aan begon heeft iemand van het arbeidsbureau (CWI) mij verteld dat ik dit niet tegen de sociale dienst moet zeggen, want dat ik dan het geld dat ik aan studie heb betaald aan hun moet terugbetalen, of erger, mijn uitkering kan kwijtraken.

Nu is er een project van start gegaan waarbij ze mensen een reintegratiebaan willen geven met daarnaast de mogelijkheid om MBO en HBO te gaan doen. Dat zie ik wel zitten, want met de studie die ik nu volg (en wil blijven volgen!) heb ik dan na afloop een prachtige toekomst voor de boeg. In dat traject gaan ze eerst kijken hoeveel studie vrijstellingen ze je kunnen geven, op grond van wat je al weet en wat je ervaringen zijn. Mijn gevolgde studie en studie die ik nu doe zijn een grote bijdrage aan een HBO opleiding!! Omgedraaid, zonder HBO red ik het met deze studie ook, maar mijn kansen en mogelijkheden worden weer vergroot door HBO er bij te gaan doen.

Kan ik ze dat nu wel of niet vertellen, wat zijn nu echt de consequenties als ze weten dat ik die parttime studies heb gevolgd (en nog volg)?

Iemand enig idee?

Bedankt!!

• Anton

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.

Eens zal je open kaart moeten spelen. Formuleer het positief en meldt ook wat jouw uitzicht - met die kansrijke opleiding (?) - op de arbeidsmarkt is.

Voorbeeld: Ornithologen zijn er zat en kansen op de arbeidsmarkt hiermee nihil. Dus verklaar de succesvolle relatie tussen arbeidsmarkt - studie en je wrijft meer met de haren mee dan tot heden.

• studie...?

Hier heb ik weinig aan Anton.. het is geen antwoord maar een mening. Ik zou het fijn vinden als mensen me echt kunnen zeggen hoe het concreet zit.

• Anton

Concreet advies is niet te geven omdat de SD-consulent interpretatie-vrijheid heeft bij de afhandeling van jouw situatie. Dus mededelen kan betekenen dat uitkering tijdelijk wordt stopgezet of niet.

Vanachter dit beeldscherm is dat niet te oordelen. Ik ken jou (je SD-geschiedenis), je studie en je SD-consulent niet. Al met al wél de hoofdfactoren om tot een maatwerk-advies te kunnen komen.

Moraal: zorg er onder de omstandigheden voor dat je een goed en sluitend verhaal hebt om duidelijk te maken dat jouw keuzes tot hetzelfde leidt als wat een dienst van jou verwacht of met jou wil gaan doen (reïntegreren).

Tip: als jouw studie op het niveau ligt van ornitholoog (kans op vinden baan = nihil) moet je jezelf ook afvragen hoe lang jij met de leugen kan leven en/of hoe jouw wereld/eetpatroon er uit komt te zien als de SD achter jouw studieloopbaan komt. Per slot van rekening; wie studeert is niet beschikbaar voor werk. En als je een uitkering hebt, gaat het vanaf de start om het verkrijgen van werk.

• Bart

Bij het inschrijven bij het CWI heb je een boekje gekregen met regels en wat wel en niet mag, hoe vakantie op te nemen en studeren naast je uitkering.

De dagen dat jij naar school moet kun je niet werken dus voor deze 2 dagen wordt je gekort op je uitkering. Als je het had aangevraagd was er niks aan de hand geweest.