contact- en doelloos

• Chess

Stelling: Werkloos maakt vaak contactloos en doelloos.

Hallo allemaal,

Alweer 1,5 jaar zit ik thuis. Ik ben een vrolijke jongeman met toch wel wat kennis en diploma's maar helaas… ik zoek parttime werk omdat ik fulltime niet trek. En als je over parttime begint, dan is er opeens NOG minder werk.

Afgekeurd ben ik niet, want daarvoor ben ik te goed, maar geadviseerd wordt wel parttime te werken.

Wat ik merk sinds ik (als alleenstaande) thuis zit is dat ik doelloos wordt… de computer en tv maken overuren, verder gebeurd er te weinig. Contacten vertroebelen, omdat je opeens anders bent dan de werkende mens schijnt het.

Ik ben geen sportfanaat, dus op een sportclub zit ik niet.

Toch lijkt het me heerlijk om contacten uit te breiden… maar tja… hoe doe je dat?? Zonder geld, zonder baan, zonder netwerk.

Ik probeer op internet zo hier en daar… maar dan kom je of op betaalsites of op datingsites en dat is nu ook allemaal niet direct de bedoeling. Ik wil gewoon contacten waarmee je gezellig dingen kan doen. Man of vrouw. Liefst mensen in hetzelfde schuitje… samen kan je makkelijker werken aan je eigen wederopbouw dan alleen.

Wie heeft er tips? Of dezelfde gedachten?

Chess. (man van 34)

• Opa John

Ik begrijp je stelling maar ben het er totaal niet mee eens. Nou ben ik wel een persoon die makkelijk tegen vreemden praat en makkelijk kontakt maakt.

Wandelen behoeft geen sport te zijn, dat doe je gewoon.

Mijn ervaring met het wandelen van de pelgrimstocht naar Camino de Santiago de Compostela is dat ik heel veel fijne mensen van allerlei pluimage en nationaliteiten heb ontmoet waar makkelijk contact mee gemaakt werd.

zie de www.caminodesantiago-pagina.nl

Kop op Chess, er komen vanzelf weer andere tijden.

• mathieu

Ik zit niet helemaal in dat schuitje maar ik kan me er wel in inleven. Ik zou zeggen, zoek een leuke stamkroeg waar je de mensen leert kennen, beetje babbelen…zonder dan meteen elke dag aan het bier te gaan natuurlijk..

• marjolein

hoi chess,

misschien heb je hieronder wel gelezen dat ik in het zelfde schuitje zit zo ongeveer.

na 4 jaar voordurend werkloos te zijn word je erg handig in het verzinnen van dingen om jezelf een beetje bezig te houden. je hebt gelijk als je zegt dat contacten verwateren en je sociale leven er ook onder gaat leiden uiteindelijk.

dingen die je kan doen om jezelf in ieder geval bezig te houden zolang je nog zoekende bent is bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, er zijn tal van stichtingen en organisaties die heel blij zijn met iedere hulp die ze kunnen krijgen.

en misschien denk je…dat doe ik voor niks en ik krijg niet betaald terwijl ik toch werk maar aan de andere kant houd je jezelf bezig en bouw je weer een beetje een sociaal leven en ritme op.

het kan niet missen dat er ergens een vrijwilligersbaan is waar je het enorm naar je zin hebt (uiteraard moet je wel iets zoeken waarin je veel plezier hebt).

met je stelling ben ik het half eens, doelloos word je enkel waarneer je het bijltje er bij neer legt en verder niks meer onderneemt.

via internet je sociale contacten een beetje opbouwen is wel mogelijk maar hier blijkt het toch wel erg moeilijk om de goede mensen te treffen is mijn ervaring.

desondangs heb ik zelf wel mensen gevonden die de zelfde hobby er op na houden als ik, we bezoeken elkaar veelal in het weekend en ik moet zeggen dat het een stuk minder eenzaam is hier :).

kortom, denk goed na…zoek naar dingen die je leuk vind, zorg dat je lotgenoten of mensen met de zelfde passie vind en meld je desnoots aan als vrijwilliger bij een instantie die je aanstaat of leuk lijkt.

het mooie aan vrijwilligerswerk is dat je nergens aan vast zit dus mocht het onverhoopt toch niks worden of je vind een baan dan is stoppen geen enkel probleem.

en…of je nu 1 dag, of meerdere er aan wil besteden…meestal is alles wel te overleggen.

gr. marjolein

• Sans

Nee, geen stamkroeg, dat is passief, en cola is nog slechter dan bier. Leuk vrijwillgerswerk, verenigingswerk, een beetje bijsjoeften, studeren, er is toch genoeg te verzinnen om te doen.

• mathieu

Ja dat zou beter zijn. Ik heb daar weinig ervaring mee, lijkt mij ook leuk om te doen.

Op veel plaatsen werken ze alleen niet meer met vrijwilligers, zoals oa in de bibliotheek…??

• Kirsten

Chess in welke plaats woon je?