ben ik gek of is dit echt een rare gang van zaken?

• marjolein

om maar even met de deur in huis te vallen, ik ben al geruime tijd werkeloos mede door een arbeidshandicap waar ik maar niet vanaf kom.

nou heb ik via een bedrijf en de sozawe een jobcoach gekregen, deze heb ik al ruim 4 jaar en echt werk is er tot dusver nooit van gekomen.

sinds een week ben ik vrijwilligerswerk gaan doen in een museum.

ik heb die 4 jaar dat ik geruime tijden werkeloos was mezelf altijd bezig gehouden met vanalles en nog wat, dit om dat ik zoiezo al niet kan stil zitten ;) en ik moet toch iets…de wil om te werken is er absoluut maar ik stuit steeds op enorme muren lijkt het wel.

affijn terug naar het museum, dag 1 dat ik aangenomen was…voor het eerst in mijn leven zonder begeleiding zelf de bus gepakt om mijn werk te beginnen.

15 minuten zijn me dingen uitgelegd wat ik moest doen…die 15 minuten aandacht is het enige wat ik in 3 dagen gekregen heb, niemand kijkt naar me om, niemand die zo nu en dan even komt horen hoe het gaat of of ik nog vragen heb.

pas na 3 werkdagen weet ik eindelijk waar ik mag roken (na herhaaldelijk vragen en verkeerde info gekregen te hebben), waarneer mijn pauze is (die is er dus niet eens, ik doe computerwerk op dit moment, het inscannen van oude krantenknipsels en dat de heeeele dag lang) er is smorgens even koffie pauze die ik al mis omdat ik altijd net iets later kom ivb met de bus. smiddags heb je nog eens 10 minuten voor koffie en eind van de middag idum.

de rest van mijn dag zit ik dingen te scannen, lunchpauze is er ook niet echt, brood eet je achter je pc.

ik weet eigenlijk niet eens wie mijn baas is zelfs…misschien dat ik meer had moeten vragen toen ik net begon maar misschien ook niet?

de afspraak was eigenlijk ook dat ik hele andere taken zou doen, maar als puntje bij paaltje komt sta ik dus al 3 dagen achtereen de hele dag te scannen omdat er niemand is die met iets anders komt of me iets verteld.

ben eigenlijk op zich ook nog eens te verlegen om er iets van te zeggen…

ik ben eigenlijk bang dat als ikniks zou zeggen ik een half jaar krantenknipsels sta te scannen dag in dag uit.

mijn jobcoach wil me dus als vrijwilliger hier houden, geld is voor hem geen optie vind hij omdat het meeste wat betaald niet in mijn straatje zou liggen… (ondanks herhaaldelijk aandringen)

ik vind alles prima maar ik doe nu al vier jaar de ene vrijwilligersbaan na de ander, leef van een uitkering en word gedwongen thuis te blijven wonen omdat ik geen eigen stek kan betalen…zonder hulp red ik “nog” niet maar op deze manier schiet het toch ook niet op? ik ben eigenlijk bang dat na 4 jaar onsuccesvol zijn in het vinden van een baan de sozawe straks zegt dat ze mijn jobcoach niet meer willen betalen en dat ik straks zonder hulp verder moet terwijl ik daar nog niet aan toe ben.

om heel eerlijk te zijn zie ik gewoon door de bomen het bos niet meer…ik weet niet meer wat ik nog kan doen om dingen voorelkaar te krijgen.

en de huidige baan…tja…ik wil heel graag werken maar ik voel me er niet welkom noch op mijn plek en ik ben bang dat ik dit daarom niet ga volhouden.

is het normaal dat dingen zo gaan? moet ik meer op mijn strepen gaan staan of klopt dit gewoon niet…

mocht iemand tips hebben of ideen ze zijn meer dan welkom

• Sip

'Je hebt het over een vrijwilligersbaan maar zoals jij het beschrijft lijkt het meer op een normale baan waar je geen beloning voor krijgt. Zijn de anderen ook allemaal vrijwilliger bij dat museum?

• marjolein

nee ze zijn niet allemaal vrijwillig, ik heb geen idee welke wel en welke niet overigens.

• Pien

Er zou toch iemand moeten zijn die je begeleidt. Bovendien zijn de sociale contacten toch ook belangrijk anders kon je thuis wel achter je pc blijven zitten de hele dag!

Bij mijn vorige vrijwilligerswerk was er een reiskostenvergoeding, een kerstpakket, personeelsdagen waar ik ook bij hoorde en ik werd meteen opgenomen door de rest van de afdeling en ging mee lunchen met de groep enz.

Ook heb je vakantiedagen enz.

Dus ik zou dit toch eens navragen.

Pien

• Ben

Beste Marjolein,

Ik kan je slechts de tip geven om zelf opzoek te gaan naar een passende functie. Ik heb een vriend die heeft spinabifia en werkt al geruime tijd op een sociale werkplaats. Hij verdient daarmee voldoende (met aanvulling van zijn uitkering) om zijn huurhuisje te betalen en al het andere.

Is het geen idee om eens een sollicitatiebrief te schrijven naar zo een socialewerkplaats bij jou in de buurt ? Veel mensen denken dat je daar alleen maar met verstandelijkgehandikapten werkt maar dat is niet zo (niet negatief bedoeld). Er werken daar mensen die rekening houden met je mogelijkheden. Het is zelfs mogelijk om via hun door te stromen naar een volledige baan buiten de sociaalewerkplaats om. Er wordt bij zo een socialewerkplaats in iedergeval rekening gehouden met je handikap.

Je kunt er ook voor kiezen om gewoon diverse bedrijven die jou interesse hebben aan te schrijven met een open sollicitatiebrief.

Ga is kijken op de volgende sites: www.werk.nl www.nationalevacaturebank.nl www.stepstone.nl www.jobtrack.nl (je kunt ze aanklikken en dan ga je gelijk naar de site)

Nog een tip. Op een dag realizeer je je dat sommige dingen ook voor jou mogelijk moeten zijn. Laat die zaken zwaar wegen en vecht er voor om ze te verkrijgen. Er zal nooit verandering in je situatie komen als je dit van anderen afhankelijk laat zijn.

Zie, hoor, vraag, leer en durf daar kom je een ent mee !

Heel veel werkgevers zullen je afwijzen maar er zullen er zijn die je doorzettigsvermogen weten te waarderen.

Heel veel suc6 en ik hoop dat je van de andere lezers ook nog wat goeie tips kan krijgen.

Groeten, Ben