duobaan en andere perikelen

• beurs.knapper

l.s.,

Momenteel heb ik 2 banen, te weten 8 uur en 3 uur per dag.

Nu dreig ik te worden ontslagen (via een out-placement) voor de baan van 8 uur per dag. Hoe zit het dan met de WW-uitkering?

Wordt je gekort op het bedrag van de 8 uur of wordt je gekort op de totale aantal werkuren per dag? Hoe wordt deze regeling toegepast bij het UWV ?

En wordt ik dan niet extra gekort door het feit dat mijn vrouw ook een inkomen heeft.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

M.I.

• L

Hallo,

Ik kan alleen voor mezelf praten. Ook ik had een duobaan. En werd bij de een ontslaan. Aangezien dat ik die tweede baan al had VOOR dat ik te horen kreeg dat ik bij die ander de WW in ging, mocht ik daar ongekort mee doorgaan. Wel netjes de uren opgeven (op het maandbriefje) die daar normaal werkte, en NIET gekort.

Raar maar waar…

• wim

Als de baan van 8 uur eindigt en je bent voor die baan van 8 uur gewoon bemiddelbaar voor ander werk (m.a.w., die baan van 3 uur zit je niet in de weg om werk te zoeken voor 8 uur overdag), zal er geen korting plaats vinden.

Ga je de baan van 3 uur uitbreiden, omdat je werkloos bent, dan wordt het verhaal anders. Dat kan dan wel tot een korting gaan leiden. Dit kun je overleggen met het UWV.

Het inkomen van je vrouw is voor de WW niet van invloed. Haar inkomen wordt niet op jouw WW gekort.

• wim

De dienstverbanden worden gescheiden. Je wordt werkloos uit het dienstverband van 8 uur. Als je ook voor 8 uur (overdag!) beschikbaar blijft voor de arbeidsmarkt is er niets aan de hand. Je bent goed bemiddelbaar. Ga je de baan van 3 uur uitbreiden, omdat je werkloos bent geworden, dan kan het wel tot een korting komen (in uren niet in geld). Als je dat van plan bent, kun je beter even contact opnemen met het UWV.

De verdiensten van je vrouw worden buiten beschouwing gelaten.

Overigens: Als je twee banen hebt en de inkomsten van beide banen zijn hoger dan het maxiumum premiedagloon (ongeveer EUR 167,– bruto per dag), zou het wel eens kunnen zijn dat jij en je werkgevers teveel premie WW hebben betaald. Vaak weten werkgevers dat niet van elkaar en daardoor gebeurt er niets. Als je teveel premie hebt betaald kan dat worden teruggevraagd.

Wim