uitzendbureau en uwv

• Laafje23

Goede middag,

Ik ben sinds 13 juli werkloos, nu heb ik via het cwi een baan gevonden bij een uitzendbureau.

Kan daar 9 augustus beginnen, eerst voor 4 maand en dan een contract bij het uitzendbureau.

Moet in de ochtend uren werken ivm met werk van mijn vrouw en 2 nog niet school gaan de kleine kinderen, dit deed ik al jaren.

Heb dus weinig keus om passend werk te vinden binnen mijn uren.

Heb dus nu een baan gevonden voor 20 uur in de ochtend uren van 04.00 tot 08.00 uur. (normaal werkte is van 06.45 tot 10.45 uur heb 1,5 jaar bij mijn vorige baas gewerkt)

Deze tijden zijn wel extreem vroeg maar wil dit zekers wel proberen.

Mocht dit werk mij niet bevallen ivm die vroege tijden en binnen die 4 maand vallen (en ik stop dus dan zelf met het werk daar en ga dan op zoek naar ander werk) heb ik dan nog recht op ww mocht ik niet direct een andere baan vinden.

Ik weet dat als je een baan hebt bij een bedrijf dus zonder tussen komst van een uitzendbureau en je dan ontslag neemt je geen ww krijgt maar hoe zit dat dan met een uitzendbureau? gelden diezelfde regels?

Ik probeer deze baan zekers.. pak wat er is binnen mijn gewenste uren.

Ik weet alleen dat ik na 2 weken werken wordt uitgeschreven bij het cwi.

Kan deze vraag niet zo gauw vinden op het cwi.

Groeten Patrick

• john

Bel het uwv ,,,,,zei weten alle regels is mij vandaag verteld….

-

Zei maken ze……

-

Heb je vragen, over wat dan ook BEL BEL BEL…..

En vraag een bevestigende e-mail…van betreffende gesproken persoon..

suc6

• Wim

Als je nu een WW uitkering hebt en je gaat werken en uiteindelijk wordt dat niets, dan kan het zo zijn dat je geen recht hebt op een ‘nieuwe’ WW uitkering. In dat geval kan je ‘oude’ WW uitkering herleven, als die uitkering nog niet helemaal op is.

Of dit bij jouw het geval is, moet je even bij het UWV navragen.

Wim

• Anton

Algemeen: Het recht op WW zit in de opbouw van de voorgaande jaren. Dit staat in de bevestigingspapieren van het UWV die je hebt ontvangen ná aanvraag WW.

Specifiek: Als je nu het recht hebt op één jaar WW en je kan na 4 maanden WW een baan oppakken - die een kortere duur heeft dan 6 maanden - dan houdt je nog recht op 8 maanden.

• Laafje23

Maar ik wilde graag weten :

Per 9 augustus kan ik bij een bedrijf beginnen via een uitzendbureau, eerst 4 maand onder het uitzendbureau en na die 4 maand een contract bij het uitzendbureau.

Stel ik kan die tijden niet aan omdat het zeer vroeg beginnen is en ik stop binnen die 4 maand bij het uitzendbureau en heb dan nog geen ander werk, kan ik dan gewoon weer een ww aan vragen, omdat ik immers zelf niet meer wil werken voor het uitzendbureau, zijn deze regels hetzelfde dan als je ontslag neemt bij een bedrijf.

Groetjes

• Wim

Je vraagt natuurlijk nieuwe WW aan. Het UWV beoordeelt dan of je voldoende rechten hebt opgebouwd, voor een nieuwe WW uitkering. D.w.z. de laatste 52 weken, 39 weken hebben gewerkt. Het kan dan zijn dat je hier niet aan voldoet en dan gaat je oude WW herleven.

Maar als je ontslag neemt, zal het UWV ook beoordelen of je dat wel op terechte gronden hebt gedaan. Het gaat er niet om wat jij wel/niet passen vindt, maar wat het ministerie van SZW daar van vindt. die heeft daa regels voor opgesteld en het UWV moet die regels toepassen.

Wim

• Anton

Je argumentatie om te stoppen zal - naar alle waarschijnlijkheid - niet als legitiem worden gezien door het UWV.

Want met datzelfde volle verstand waarmee je de baan oppakt, blaas je het ook weer af. En dit argument zal het UWV - naar alle waarschijnlijkheid - hanteren als verwijtbaar werkloos.

Ik houd hierbij een slag om de arm omdat ik geen UWV-controleur ben en ook niet kan voorspellen of jij en het uitzendbureau onder één hoedje gaan spelen als je op het WW-aanvraagformulier (verkortte procedure) meldt - einde werkzaamheden, of, gedurende je werkzaamheid de uitkering door laat lopen en dan 4-wekelijks netjes opgeeft wat je gewerkt hebt en dan gekort wordt op basis van gewerkte uren.

• Sip

Dat ze alle regels kennen wil niet zeggen dat ze alle regels zeggen

• Sip

Zo is het denk ik. Daarom kan laafje het best die uitzendperiode afmaken en als het echt niet bevalt de betrekking niet over laten gaan in vaste dienst. Dit kan om div. redenen (bv financiele of reiskosten) Zelfs als je hetzelfde aangeboden krijgt als via uitzendb wil niet zeggen dat je als vaste kracht er voor kalar zou moeten staan

Maar wat is er tegen om vroeg op te staan?

• Laafje23

Ik heb daar ook niets op tegen, ben altijd bakker geweest dus ben aan die tijden gewend, maar toen de tijd ben ik gestopt in het bakkerswezen vanwege gezinsuitbreiding, heb toen een baan in de ochtenduren genomen, daar toen gestopt omdat het bedrijf er mee stopte en toen weer een andere baan aangenomen ook binnen normale tijden in de ochtenduren, maar helaas daar ontslagen na 1,5 jaar.

Ik zeg ook niet dat ik het niet kan, maar wil graag weten hoe het zit als je dus binnen die 4 maand niet meer via het uitzendbureau wil werken voor het bedrijf omdat misschien om 03.00 uur opstaan nu wel tegen zal vallen, ben al een tijd uit die tijden en hun op dat moment ook geen passend werk voor je hebben binnen de ochtend uren.

Ik weet dat de WW het eerst beoordeelt of je er recht op hebt of niet. maar als je bij een bedrijf werkt en je neemt ontslag krijg je niets. maar nu werk ik via een uitzendbureau…en stel dat ik dan niet zo snel iets weer kan vinden.

Bij dit bedrijf kan ik ook pas 9 augustus starten ivm met de bouwvak hier.

Als ik kan werken dan werk ik, geloof me maar, zou de boel niet durven te beflessen… daar heb je helemaal niets aan.