Recht op WW uitkering bij "zelf" ontslag?

• Ron

Hallo,

Ik heb een simpele vraag, ik werk nu 12 jaar bij mijn huidige baas maar deze is nu met zulke rare maatregelen bezig dat ik hier niks meer te zoeken heb.

Mijn vraag is, omdat ik nog liever vandaag als morgen ontslag wil nemen, na totaal 20 jaar werken, of ik dan recht heb op een WW uitkering, als ik “zelf” ontslag neem.

Bij voorbaat mijn dank op eventuele reactie's.

• LD

Meld je om te beginnen ziek. Dan heb je nog iets. Vertel eerlijk je verhaal aan je huisarts dat je "ziek'' van het bedrijf bent. Met zelf ontslag verspeel je al je kaarten.

• Gaby

En wat bereik je met ziekmelden, helemaal niets. Je wordt opgeroepen bij de Arboarts en die gaat niet heus mee in het verhaal van “mijn werkgever begrijpt mij niet”. Als je zelf ontslag neemt heb je geen recht op een WW uitkering, lijkt me ook veel verstandiger om eerst op zoek te gaan naar een andere baan, of dacht je soms dat die voor het oprapen liggen?!?

• Sip

Je dient een ww aanvraag te doen en die zal worden beoordeeld. De grootste kans is dat het geweigerd zal worden waar je dan weer tegen in beroep kunt gaan. De reden van je ontslag speelt wel degelijk mee en als je aan kunt tonen dat het beter is te verdwijnen zul je mogelijk je gelijk kunnen krijgen.

• DePeter

Soms kun je ontslag nemen met behoud van uitkering, maar dat bepaald de Uitkerende instantie in dit geval denk ik het UWV. Ik zou eens met hun contact opnemen “Na dat” je je ziek gemeld hebt, en hun dan ook duidelijk maken “Waarom je ziek bent”. In sommige gevallen krijg je dan toch een WW uitkering.

Beter is het denk ik zeker gezien de huidige situatie om vanuit een werkende positie snel op zoek te gaan naar een andere werkgever.

succes en grtzzzzz

• prissie

neem als je blieft niet zelf ontslag voor je iets anders hebt in dit geval heb je namelijk geen recht op een uitkering en weigerd cwi te helpen met zoeken naar passend werk.

ik kan het weten zit op dit moment in het zelfd schuitje omdat ik ontslag heb genomen maar niks anders heb zit ik mooi.

voor mij is dit niet zo een heel groot probleem ik ben namelijk pas 19 en woon nog thuis en het was het voorstel van mijn vader om daar maar ontslag te nemen maar heb nu al 2 weken geen werk en als ik over 2 weken niks heb ben ik namelijk niet verzekerd niks dus ik raad dit niemand aan om dit zomaar te doen zeker niet als je vaste lasten en dergelijke hebt.

• Ron

Ok bedankt voor jullie reactie's, ik zal eens contact opnemen met diverse instantie's maar ben bang dat ik tot op mijn tandvlees zal moeten doorgaan.

Het ziekmeld verhaal wil ik als laatste redmiddel gebruiken zo zit ik niet in elkaar om me ziek te melden alhoewel ik er misschien binnen korte tijd wel aan toe ben, maar de arbo die mijn werkgever heeft zit in de zak van mijn baas, werk bij een grote werkgever en de arbo zal er alles aan doen om deze vette klant te behouden, dus onze arbodienst laat zijn oren hangen naar mijn werkgever……….

Maar ok het is duidelijk dat ik contact moet gaan opnemen met diverse instantie's, iedereen bedankt en nog een fijn weekend verder.

• HJV

Ron

Ga eens naar de 2 volgende site's om wat meer inzicht en mobelijkheden te bekijken,

http://www.arbeidsrechter.nl/

Klik op zoeken en er verschijnt een alfabetisch scherm met allerlei info

http://www.ontslag-krijgen.nl/dreigend-ontslag.html

Suc6

Mvg,

HJV

• DePeter

Netjes van je dat je zo niet in elkaar zit, ik ook niet maar als het niet anders kan dan toch maar zo. Vergeet niet voor het UWV ben je maar een nummer!! En die lui zal het worst wezen of jij nu een uitkering krijgt of niet.

> Het ziekmeld verhaal wil ik als laatste redmiddel gebruiken

> zo zit ik niet in elkaar om me ziek te melden alhoewel ik er

> misschien binnen korte tijd wel aan toe ben, maar de arbo die

> mijn werkgever heeft zit in de zak van mijn baas, werk bij

> een grote werkgever en de arbo zal er alles aan doen om deze

> vette klant te behouden, dus onze arbodienst laat zijn oren

> hangen naar mijn werkgever……….

En wat dat Arbodienst verhaal aan gaat, vergeet niet die worden door jou baas betaald!! En die zijn dus NIET onafhankelijk, zij kunnen enkel een advies uitbrengen om te gaan werken wat je dan beter kunt doen. Maar als je het niet met hun eens bent neem je contact op met het UWV en die bepalen wel of jij moet gaan werken of niet.

grtzz en succes

• Vlerk

In het huidige economisch klimaat, de aangescherpte regels vanuit Den Haag m.b.t. het terugdringen van allerlei uitkeringen in het kader van bezuinigen en de wetenschap dat het UVW momenteel zeeeeeer strikt is, is de kans op een WW uitkering bij zelf ontslag vrijwel nihil.

Ook al beweren anderen dat dit wel mogelijk zou kunnen zijn: vergeet het maar! (of er moeten levensbedreigende situaties op je werk zijn, maar dan gelden er weer vele andere wetten en mogelijkheden.)

Het lijkt mij niet meer dan logisch (en normaal) dat je op zoek gaat naar een andere werkgever. Ga je niet ziek melden, want daar schiet je niets mee op.

Solliciteren vanuit een werkpositie werk nog stteds het best in vergelijking met werkloos thuis zitten of zgn. ziek zijn. Je hoeft dan veel minder uit te leggen…..

Veel succes de komende tijd,