Van WW naar bijstand

• jan

Binnenkort loopt mijn WW uitkering af.

Ik hoop natuurlijk (ondanks tegenwerking van het CWI) dat ik zo snel mogelijk weer werk heb.

Stel ik moet naar de Bijstand, hoe gaat dat in zijn werk?

Moet ik het zelf aanvragen en bij wie, of wordt mijn WW uitkering automatisch omgezet in Bijstand?

En hoe kom je in godsnaam rond van 560 euro in de maand?(Huur, Ziekenfonds en andere verzekeringen zijn al meer dan 560 euro).

Greetz,

jan

• Jan

Meld je bij het CWI voor de aanvraag van de Wet Werk en Bijstand (voorheen ABW)

Daarnaast kan je informeren of je in aanmerking komt voor huursubsidie. Wanneer dit niet het geval is kan je bij de gemeente informeren of zij je kunnen helpen ( vangnetregeling oid).

• bert

Dit moet je zelf aanvragen! voordat de ww afloopt. Bij het CWI kan men niet je status van de ww zien! Zie ‘tussen de tandwielen’ hieronder.

• jan

Ok, maar wel aanvragen bij het CWI?

Of is hier weer een andere organisatie voor verantwoordelijk?

• jan

Sorry eerste reactie niet gelezen.

Ik moet dus eigenlijk net doen of WW werk is en opnieuw naar het CWI maar dan voor bijstand?

Het CWI is dus eigenlijk slechts een soort van aanvraagloket waar ze verder niets weten of voor je kunnen doen?

Die kerel achter de infobalie in Nijmegen was erg onvriendelijk en denigrerend.

Kon(of wilde) me niet eens het adres geven van het GAK.(Dit is het state of the art CWI die ze altijd gebruiken in de archiefbeelden op tv ( Memphis achtig a la Groninger museum).

Ze hadden dat geld beter in een klantvriendelijk baliepersoneel kunnen steken.

Nadat ze al mijn gegevens zijn kwijtgeraakt doe liever zaken rechtstreeks met degenen die mijn uitkering regelen.

• Burt

bij het CWI.

• Burt

Vandaag heb ik een gesprek gehad met een raadsman van het buro voor rechtshulp omdat ik onjuist en onvolledig ben ingelicht omtrent de overgang van WW naar bijstand door het CWI. Het schijnt dus zo te zijn dat het CWI, als uitvoerend orgaan voor WW en bijstand, geen informatieplicht heeft naar de klant toe! Ondanks dat het CWI het loket is voor WW en bijstand distantieert zij zichzelf helaas rechtmatig bij geschillen bij toekenning van uitkeringen. Nog erger, ik krijg het idee dat het CWI je opzettelijk dom houdt over bijstand. Scheelt de gemeente veel geld. De hele integratie van afhandeling van uitkeringen bij het CWI heeft slechts tot doel het CWI een nuttige taak te doen lijken uitvoeren . Doordat zij niet in de bestanden kunnen kijken hoe je uitkering ervoor staat beheren zij dus absoluut niet je uitkeringssituatie of je belangen ondanks de efficiency die afstraalt van de aanpak van een uitkeringsaanvraag.

• Gaby

Bla bla bla en maar klagen, het CWI is er voor de eerste uitkeringsaanvraag en waar mogelijk te bemiddelen en te ondersteunen bij het vinden van werk.

Het is toch niet meer dan logisch dat je zelf verantwoordelijk bent om op tijd aan de bel te trekken als je van de WW in de bijstand raakt, een beetje zelfredzaamheid is toch wel op zijn plaats?!? Neem eens verantwoording voor je eigen situatie in plaats van te lopen zeuren op een instantie die er verder niets mee te maken heeft.

• Bert K

Beste Gaby, je leest niet goed wat ik schrijf. Nogmaals, Ik heb gevraagd hoe de overgang gaat van WW naar bijstand toen ik WW aanvroeg en als mij dan het antwoord wordt gegeven dat dit allemaal geregeld wordt,tja. Ik had gewoon als antwoord moeten krijgen dat ik het zelf moet aanvragen, dan had ik dat zeker gedaan. Ik heb heus wel vaker mn eigen boontjes gedopt hoor. Ik vind jouw reactie typisch voor een Nederlandse vrouw die denkt ge-emancipeerd te zijn maar onderhand niet meer weet hoe ze vrouw moet zijn.

• Hendrickx

Heb zelf ook nog-al slechte indruk van het CWI systeem.

Krijg daar frustraties van , dus kom ik daar NIET meer.

En voel me nu een heel stuk fitter , met mijn uitkering.

Er is toch NIETS belangrijker dan je GEZONDHEID !!!

Laat je niet gek maken door het CWI systeem.

Over enkele jaren is dit systeem toch totaal achterhaald.

SUCCES !!!