CWI

• John

Hoi,

Mijn zoon van 20 werkte tot voor kort in de horeca.

Een maand geleden is hij echter noodgedwongen bij zijn baas ontslagen.

Reden: het contract werd niet verlengd.

Overigens verlengen ze in dat bedrijf nooit de contracten na 3 jaar, wat ik al een rare zaak vindt.

Gevolg: WW uitkering aanvragen bij het CWI en solliciteren.

Nu is mijn zoon een beetje uitgekeken op de horeca en wil naar andere banen solliciteren.

Dus naar werk dat niets met de horeca te maken heeft.

Nu is het volgende het geval.

Toen hij vanmiddag naar het CWI belde voor een paar dingen, kreeg hij ook te horen dat hij niet naar banen BUITEN DE HORECA MOCHT SOLLICITEREN .

Dit omdat het CWI op basis van de gegevens van de horeca de WW uitkering aangevraagd heeft.

Het komt er dus op neer, dat hij dus alleen op banen binnen de horeca MOET solliciteren en niet op banen die niets met de horeca te maken hebben.

Is dit juist en heeft de CWI hier gelijk in ?

Alvast bedankt

.

• Hans

De rechten van de mens kennen vrije beroepskeuze, dus uiteraard is zo'n verbod van zo'n CWI-medewerkertje absoluut nietig. En al was het geldig; geen enkel CWI kan controleren op wat hij nog allemaal meer solliciteert.

• D G R E Y Z

Na 3 jaar moeten ze je zeker een vast contract geven.(regels zijn regels)

(3 jaar = dus 3 x contract van 1 jaar)

Maar vaste contracten worden tegenwoordig niet meer gegeven.

Dat is gewoon bijna een feit geworden.

simpel te zeggen, tis goedkoper/vertrouwbaarder om een nieuw persoon aan te nemen.(dus dan flikkeren ze toch gewoon een personeelslid eruit :) wel zo makkelijk)

Je kan een uitkering krijgen, maar een uitkering is slechts een overbrugging.

Er wordt namelijk van uitgegaan dat je snel weer een nieuwe baan heb gevonden.

Maar dit is natuurlijk in deze maatschappij niet altijd even makkelijk.

De banen liggen er niet voor het oprapen.

Uwv gaat er van uit dat je al ervaring heb in het soort werk dat je bij je laatste werkgever al deed. (duh)

Ze gaan er dus vanuit dat je doormiddel van die ervaring ook sneller een baan kan krijgen in een soortgelijke functie in die sector.

Wanneer jij een ander soort baan wilt,betekent het voor hun dat je niet de kans grijpt om weer snel een baan te kunnen hebben in (in dit geval) de horeca.

Wich is pretty much FUBAR!

Wanneer je een gesprek heb met die CWI-'adviseur', probeert die ‘adviseur’ een beetje te kijken naar wat jij wilt.

Zodra die merkt dat je eisen stelt dat niet relevant is voor hun regel (regel:zo snel mogelijk werk vinden)

Dan kunnen ze natuurlijk moeilijk doen.

Want hun taak is immers om er voor te zorgen dat hun klant snel weer een baan heeft.(maakt niet uit wat voor baan! als het maar een baan is. er wordt naar bling bling gekeken natuurlijk)

Maar als het hun echt niet zint, dan kunnen ze zelfs een aantekening maken en dat naar t uwv toe sturen, waardoor je lekker als klap op de vuurpijl een nog lagere uitkering krijgt.

(als straf omdat je niet aan het systeem willt houden) >:)

Je hebt het zelf in de hand.

als je een horeca functie heb gedaan, en je laat je voor volledig beschikbaar inschrijven.

dan sta je voor volledig beschikbaar ingeschreven voor een horeca functie.

Wat ook betekent dat je ook echt MOET reageren op elke Horeca functie.

maar dat betekent NIET, dat het niet mag.

maar wel reeel blijven in deze @!#$ maatschappij. :(

• Egbert

Beste John,

In reactie op het verhaal van jouw zoon, een paar opmerkingen:

Als iemand zich bij het CWI inschrijft (en geen schoolverlater is) om een WW-uitkering aan te kunnen vragen, moet je inderdaad een beroepsrichting opgeven. Dit betekent echter niet dat het CWI je kan en mag verplichten om alleen binnen die beroepsgroep te solliciteren. Dat is gewoon klinklare onzin, want hiermee zouden tegen het kabinetsbeleid ingaan, dat stelt dat je iedere denkbare functie moet aannemen om weer zo snel mogelijk aan het werk te komen. Dat de horeca daar ook bijhoort spreekt voor zich, maar mag niet als enige optie worden opgelegd aan je zoon. Dit is een vorm van intimidatie die het CWI nogal graag op jongeren toepast om ze zo snel mogelijk uit de uitkering te krijgen, met het idee dat ze in de horeca makkelijker aan de slag komen. LET OP: je zoon hoeft niet persé in de horeca te werken, maar als hij daar direct een baan in kan vinden of aangeboden krijgt van het CWI, mag hij deze ook niet weigeren. Dan loppt hij namelijk grote kans zijn uitkering te verliezen.

Ook lees ik dat je zoon 3 jaar gewerkt heeft in de horeca op basis van jaarcontracten naar ik aanneem. Nu is het echter niet zo dat een werkgever je na 3 jaar verplicht in vaste dienst moet nemen, maar na 3 opeenvolgende, uitgediende contracten!

Dit kan een belangrijk verschil zijn, want je kan namelijk ook eerst een half jaar contract en daarna twee jaar contracten krijgen. In dat geval moet een werkgever je dus al na 2,5 jaar in vaste dienst nemen.

Ik hoop dat je zoon hier wat aan heeft.

• jacintha

Hallo,

Ik ben bang dat het wel mag omdat sinds dit jaar de regels (via de politiek) zijn veranderd. In ieder geval voor abw. Laast stond in mijn bulletin dat “passende arbeid” niet meer geldt en men al het beschikbare werk "MOET aannemen. Ik denk dat dit ool voor ww geldt.

• marlies

als dat zo is .. dat je alleen maar mag solliciteren in wat je op geeft nou dan word het voormij onmogelijk om werk te zoeken .. zoek werk in de kinderopvang .. tja .. en aangezien dat alleen maar duurder word en bedrijven vaak niet meer mee betalen zoekt men ook geen nieuwe leidsters.. dus het lijkt me een beetje stom van het cwi.. Ik neem aan dat ze je zosnel mogelijk weer aan het werk willen hebben of het nou wel of niet je beroepskeuze is ..

marlies