Werk

• Judith

Hallo allemaal,

Ik ben vanaf mijn 19e als secretaresse werkzaam geweest en heb opleidingen gevolgd op marketing en verkoop gebied. Heb helaas vorig jaar last gekregen van RSI. Gevolg is nu 15% WAO en de rest WW. WW loopt op 17 juni af en daarna zit ik vrees ik erg diep in de put. Solliciteer me helemaal gek, maar het probleem is dat ik niet meer als secretaresse mag werken, werkgevers erg bang zijn dat je weer last van RSI gaat krijgen of dat ze bang zijn dat je snel uitgekeken raakt omdat je onder je niveau wil werken. Solliciteer je op andere beroepen, marketing, evenementenbranche ed, dan krijg je te horen dat je te hoog geschoold bent of juist geen opleiding hebt in die richting……. Is er nog iemand met goede ideeen?????

Alvast bedankt voor de reacties!

• Frieda

Ja, vraag supersnel omscholing aan. Tijdens je studie ontvang je een reïntegratie-uitkering. Je ww schuift dan op. Dus als je 2 maanden voordat je ww-uitkering afloopt aan een studie begint, heb je na afloop van je studie nog recht op 2 maanden ww.

groetjes, Frieda

• Judith

Thanks voor de tip. Heb bij een reintegratiebedrijf gelopen, vertelden mij dat je een baangarantie nodig hebt om in aanmerking te komen voor een opleiding. Mochten ze (uwv???) wel een opleiding betalen, weet je dan zeker dat je ‘doorbetaald krijgt’ tijdens de studie?

• Sip

Dat je om allerlei redenen wordt afgewezen is een dekmantel om te zeggen dat ze bang zijn dat je ook bij hun bedrijf niet goed kunt funtioneren. Immers de werkgever mag je een jaar en mogelijk straks 2 jaar doorbetalen.

• Judith

Door het gedeelte WAO zal mijn eventuele nieuwe werkgever bij dezelfde lichamelijke klachten niets hoeven te betalen. Maar bij een baan op vaak lager niveau zal dat risico er ook niet zijn, maar dan loop je er dus tegenaan dat ze je overgekwalificeerd vinden….

• DePeter

Judith wie is er tegenwooordig NIET meer overgekwalificeerd??

Om bij de EDAH vakken te vullen heb je minimaal HAVO nodig, idem voor in een Schoenenwinkel schoenen te verkopen. Door het aanbod van mensen kunnen werkgevers hogere eissen stellen.

grtzzzz

• Frieda

Hoi Judith,

Dat weet ik inderdaad zeker. Een paar maanden geleden kreeg ik ook ww en heb het toen gelezen. Ik werd toen alsnog volledig afgekeurd, dus heb verder niet geïnformeerd naar de voorwaarden. Maar het lijkt me toch raar, dat je een baangarantie moet hebben, voor je aan een studie kan beginnen. Vooral in jouw geval, omdat je door RSI je oude beroep niet meer kan uitoefenen.

Een vriendin van mij zit al jaren (gedeeltelijk) in de wao en kreeg de ene na de andere opleiding vergoed. Nou zullen die regels misschien wel wat verschillen van de ww, maar een baangarantie is wel een belachelijke eis. Zeker tegenwoordig, nu de banen bepaald niet meer voor het opscheppen liggen.

Bij het cwi hebben ze hierover vast wel folders en anders even bij het uvw zelf informeren. Misschien handig als je tegen die tijd alvast een idee hebt wat voor opleiding je zou willen doen. Vooral omdat je ww al bijna afloopt.

groetjes, Frieda